HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 pioneer 575 analogt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/24 :  02:30:18  Show Profile Send silvr a Private Message
Har hört mycket bra här om dvd-spelaren Pioneer 575. Vad jag undrar är om ni som har denna använder spelarens analoga utgångar för stereoljud, eller bara digitalt? Förutsatt att man använder spelarens dac, mäter den sig fortfarande med cd-spelare i samma prisklass, tex nad c521?

Står och väger mellan att köpa antingen Pioneeren eller kombon c521+nån billig dvd från netonnet för filmtittande (bildkvalité är ganska oviktigt.)

Åsikter om vilket som vore vettigast? Kör ingen a/v-receiver så allt måste behandlas i respektive spelare...

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:32:54  Show Profile Send s60761 a Private Message
Denna spelare fungerar utmärkt som CD, specielt i denna prisklass.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:39:04  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Om valet stod mellan dessa två spelare skulle jag definitivt välja NAD:en, i synnerhet om bildkvalitet ändå inte är så värst viktigt. Tycker NAD-spelarna i allmänhet spelar med lite mer pondus och lite mer flyt. Tror inte denna NAD är ett undantag. (Har dock inte lyssnat till just denna NAD-spelare.) Tyckte vid min korta provlyssning av Pioneeren att den kunde bli ganska anorektisk, lite tunn helt enkelt.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:21:57  Show Profile Send Harman a Private Message
Naden har en udd bättre ljud enligt min åsikt men du får en kompetent DVD spelare på köpet, som dessutom är bra på DVD-A jag skulle faktiskt gått på Pioneeren, trots att jag är en anti-DVD person. Har du råd kan du köpa Pioneer668 den är bättre på allt. Men den har CUE problem om jag förstått allt rätt. En annan mycket prisvärd spelare är Denon DVD 1400.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:33:45  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Använder bara de analoga utgångarna på 575:an. Har inte lyssnat på NAD:en, så jag kan inte göra ngn jämförelse de båda emellan. En varning utfärdas dock för att 575:an låter lite grann vid kontroll av skivtyp. Den lugnar dock ner sig ordentligt tills man ska lyssna på musik, men är inte helt knäpptyst. Det mesta går dock att bota med bitumen och lite dämpmaterial. Om du ändå behöver en DVD-spelare rekommenderar jag starkt 575:an. Vid förfrågan skickar dessutom Pioneer den senaste firmware:n, gratis, så man kan uppgradera maskinen. Det måste anses som väldigt bra service då maskinen inte kostar mer än 1500 kr.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/24 :  12:54:10  Show Profile Send silvr a Private Message
Anledningen till att jag tittar på Pioneeren och inte tex NADs dvd-spelare är att den måste klara divx, ett krav från min sambo.

Kringutrustningen blir ett par dali concept 6 med en nad c320bee förstärkare förresten. Givetvis utesluter jag ju inte att komplettera med en cd-spelare i framtiden, frågan är vilket som är mest prisvärt i dagsläget, har rätt begränsad budget.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/24 :  14:07:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Den omskrivna uppdateringsskivan med senaste firmware gör dessutom att spelaren klarar undertexter till DivX.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/11/24 :  14:08:30  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag vet inte vilka format 575:an klarar. Verkar ju på något svar här som den klarar dvd-a. Kanske SACD också?
Om du inte behöver kunna spela dessa format finns ju Pioneer DV-370 med samma ljud-del för bara 895:- hos Elgiganten resp 990:- hos Siba.
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/24 :  14:39:07  Show Profile Send silvr a Private Message
aplodon: den klarar dock inte divx, det är ett måste.

Verkar som att 575 är svår att få tag i, okänt leveransdatum på webhallen och den är slut på elgiganten. Måste ha en spelare omgående så jag får nog köra på en centrum gemini 340 för 600kr och sen slå till på NADen ändå.. dyrt blir det ;(
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/24 :  14:56:46  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Jag beställde min från technikdirekt.de. De hade iaf maskiner då jag beställde (har haft min i en månad kanske), där är de dessutom ganska billiga ;)

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/24 :  16:26:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog gå på en NAD om jag bara skulle spela cd, för där bör den vara bättre för samma pengar.

Men Pioneeren ger ju iof DVD-A & SACD...

Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/24 :  17:17:06  Show Profile Send Belindro a Private Message
Generellt är ju skillnader mellan olika spelare små men vill man ha en neutral spelare ligger nog Pioneer DV-575 bra till. Den ska enligt flera vara mycket svår att klangmässigt skilja från Pioneer DV-668 (såvida man inte spelar upp inspelningar av absolut högsta klass). Hur Naden låter har jag absolut ingen koll på men själv tycker jag att det blev ett lyft när jag bytte ut Behringer DEQ2496 (+ Pioneer DV-360 som transport) mot DV-575. Enligt mig är DV-575 utan tvekan ett bra köp eftersom jag tycker att den är billig, låter fint, har tillräckligt bra bild och tar alla format.
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/24 :  17:19:31  Show Profile Send silvr a Private Message
Arlaharen: var den regionsfri?

MartinH: dvd-a och sacd har ingen betydelse, inte bildkvalité heller egentligen. Så NADen har ju sina fördelar, dessutom passar den ju bra ihop med NAD-förstärkaren.
Go to Top of Page

Arlaharen
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/11/25 :  00:34:13  Show Profile  Visit Arlaharen's Homepage Send Arlaharen a Private Message
Silvr: Tyvärr inte, men det tänkte jag lösa med en gammal handator och lite koder från en hemsida ;-)

Tycker min DV-575 passar mycket bra med mina NAD-prylar.

Mina saker som låter... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35520
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/25 :  10:23:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Silvr: Ja då skulle jag nog gå på NADen istället, känns som den skulle göra ett bättre jobb på cd...

Prövade Pioneer 668 på cd och nja, inte dåligt, men inte jättebra heller...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:04:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Äger en Nad C512Bee CD-spelare och har haft Pioneer DV668 hemma på prov flera gånger och skulle sammafatta så här: Nad:en är ny så den är ju givetvis inte inspelad än, men jag upplever den mjukare med klart bättre pondus än 668:an som dock är renare och öppnare i ljudet. Och då jag föredrar ett mjukare och lugnare ljud framför detaljer och som andra sagt ett på gränsen till lite anorektiskt öppet och tunt ljud, föredrar jag faktiskt 521:an före DV668. Men som sagt det är smaksak. Jag lämnade tillbaka 668:an och jag ångrar mej inte. Pioneeren 668 är öppnare och på det hela bättre med CD, men inte himla stormande. Jag kommer ha denna som CD och sen köpa en billig DVD som filmspelare, inget annat.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:28:30  Show Profile Send niklas a Private Message
Det finns även en mellanmodell som heter DV-470 som klarar DivX, men inte SACD eller DVD-A. Borde vara väldigt lik 575 (och 370 och 2750) ljudmässigt, dvs nära neutral. Tycker man inte om totalljudet när man kopplar in en neutral källa finns det ju anledningar att misstänka att det kanske är något annat i ens signalväg som påverkar negativt. Eller också tycker man inte om neutralt ljud, finns tydligen såna också.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:31:44  Show Profile Send silvr a Private Message
niklas: slog till på en sån för en timma sen :)
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/11/25 :  13:51:32  Show Profile Send niklas a Private Message
Grattis till ett mycket bra köp!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/11/25 :  17:50:12  Show Profile Send KennethS a Private Message
Låter som ett bra köp då Pioneer gör väldigt fina DVD-spelare!Hoppas du blir nöjd!

Niklas: Visst är neutralt och ett okonstlat ljud bra och det som ligger närmast "sanningen". Men jag blir personligen bara trött i öronen då jag tycker att när saker ligger och tippar runt neutralt att det blir alldeles för ljust. Tröttnar då efter bara ett par låtar. Låter då hellre imo ljudet vara lite varmare "färgat" och då hellre kunna njuta längre..Tröttnat på att jaga detaljer i ljudet och ha det så rent som möjligt,utan försöker lära mej att bara försöka njuta av musiken och strunta i hur "rent" det låter.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:49:33  Show Profile Send Belindro a Private Message
Hej KennethS,

frågan är om du verkligen har hört en neutral anläggning som dessutom är placerad i rum med god (eller åtminstone hygglig) akustik. De anläggningar jag har hört med neutrala grejor (Ino Audio, Nad 208 osv) har allihop låtit allt annat än ljust (i mina öron alltså), snarare väldigt välbalanserade, rena och trivsamma. Men det är klart har man en neutral anläggning i ett dåligt rum kan det nog i vissa fall låta rejält ljust. Då kanske prylar med mörkare klangbalans är att föredra (eller så gör man något åt rummet).
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:28:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Belindro: Har lyssnat på anläggningar i prisspann från 6-7000kr upp till över 1.2 miljoner kr i varierande ljudrum. Jag har upplevt att enda gången jag riktigt trivts med ljudet var när jag körde ett par Nautilus 802 ihop med classé CD och Tact förstärkeri samt mina gamla kombo NADS300 ihop med Dali Evidence 470 ihop me den Denon DCD 1550AR Cd-spelare. Sen lite rör också;). Annars har jag tyckt att låtit så passt ljust att jag inte känt att jag velat personligen ha dom anläggningarna. Är väl helt enkelt lite överkänslig månne?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Belindro
Member

143 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:43:11  Show Profile Send Belindro a Private Message
Hej KennethS.

Jo, du kanske är lite överkänslig. B&W N802 gillar jag också även om jag tycker att Ino Audio pi60 är bättre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.16 sekunder. Snitz Forums 2000