HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-spelare med en mörkare ljudbild..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/11/24 :  06:00:22  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Bästa hifihjältar!

Jag är ute efter en ny cd-spelare. Jag är inte själv riktigt säker på vad jag vill ha, men kan ju alltid försöka beskriva det jag är ute efter enligt följande.

Spelaren bör spela hyfsat rent, hyfsat detaljerat, hyfsat musikaliskt och sedan... sedan ska den ha det som vi med några år på nacken vande oss vid under analogt stereolyssnande under 70-/80-tal, nämligen en viss fyllighet, en viss värme, en slags mörkare ljudbild...

Det känns som om jag inte är beredd att betala mer än ca 7-8.000 kr för spelaren, varför jag antar att ev. rekommendationer endast kommer att peka på spelare som försiktigt närmar sig ovanstående, smått idealiska, ljudbild.
Dessa rekommendationer mottages dock tacksamt, jag försäkrar!

Skulle sedan någon vänlig själ vilja föreslå någon produkt som går ända upp till 10-tusenkronorsstrecket kommer jag inte att blunda för detta tips, men då bör det verkligen handla om en prima vara!

Jo, det var så sant. Jag glömde viss säga att jag är smått allergisk mot klarröd text i displayen samt ilsket lysande blå dioder.

Tja, hm... det var allt.

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/11/27 18:09:12

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:23:22  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej,

den cd-spelare som jag spontant tänker på är Rega Planet...När jag lyssnade på den senast, vilket iofs är ett tag sedan och ljudminnet brukar vara kort, så slogs jag av den "analoga" framtoningen, ganska så "mörk" klang men ändå inget tvivel om att det var en cd-spelare jag lyssnade till. Den har dock tyvärr röd text i displayen...
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:33:25  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Är mkt lycklig ägare till en Rega Planet2000. Den har allt du söker. Denna spelare är ett riktigt klipp i prisklassen för den som söker efter det "varma" och musikaliska ljudet. Går att finna för 7k skulle jag tro.

Som sagt....röda dioder i displayen, men den går att släcka ned... Dessutom är den faktiskt rätt så snygg i övrigt tycker jag.

Om du har lite flyt kan du kanske finna en beggad Rega Jupiter. Nypris cirka 17k men går kanske att finna begagnad för hälften.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2004/11/24 :  08:47:19  Show Profile Send Bosco a Private Message
Audio Analogue Paganini kanske har det ljud du är ute efter (jag har inte lyssnat själv). http://www.tnt-audio.com/sorgenti/paganini_e.html

Går begagnad för ca 5000kr.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:49:39  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för alla tips!
Jag har lyssnat på Rega Planet 2000, och den har nog ett ljud jag kan leva med. Att den rödsiffriga displayen går att släcka ned var ju en (mycket) intressant upplysning, hm...
Regan går tydligen att få även i svart färg, hm...
Det sista är inte minst viktigt, he..., då jag jämte klarröda tecken i displayen, ilskna blåa ljuskällor i fronten från dioder o d - utmärkt exemplifierat av HK:s nya recievrar etc, även är allergisk mot färgerna vitt, ljusgrått och kanske framförallt silver.

Dock, en toppmatad Rega Planet 2000 i svart, med nedsläckt belysning, kombinerat med en strömstark och musikaliskt stärkare, högtalare med kontroll, detaljer och liv i... Tja, jag får väl satsa på något sådant.
I dagsläget har jag nog blått två prylar i stereon som ska behållas en längre tid, nämligen högtalarna B&W 805 Matrix och radion Denon TU S10. Resten lär bytas/köpas in.

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/11/24 :  22:59:01  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Vet någon vem som är generalagent/importör av Rega?
Finns det någon internetsida som listat hifi-importörer?

Mvh Greensleeves

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/11/24 :  23:10:59  Show Profile Send bjarne a Private Message
Kanske fånigt, men man kan ju byta diod.... Det gjorde jag när det blev för mycket tivoli. Nu är det blott blått och en touch av grönt.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/11/24 :  23:25:07  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Byta dioder, hm... ytterligare sätt att få behagliga färger. Snart innehåller tråden så många tips för hur vi ska få fram estetiskt behagliga cd-spelare och hifi-burkar i övrigt att vi kanske ska börja bygga själva..?
:-)

Mvh

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/11/26 03:31:52
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/11/25 :  07:41:36  Show Profile Send bliss a Private Message
Det är Digitalbild som är generalagent för Rega (www.digitalbild.se) men Rega är det ju många butiker som säljer. Du kan även kolla Regas hemsida (www.rega.co.uk) om du vill veta mer om deras produkter. Jag är och har varit lycklig ägare till ett gäng Rega produkter och tycker verkligen att de levererar ett prisvärt ljud i Mid-fi segmentet. Regas högtalare har dock inte tilltalat mig, även om jag inte hört någon från deras senaste serie, men nu var det ju cd-spelare som var intressant för dig. Jag skulle satsat på en Rega Planet 2000 för de pengarna!

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/11/25 :  21:41:14  Show Profile Send AndersB a Private Message
Greensleeves

Radiolagret i Göteborg säljer Rega och brukar ha en del begagnat. Ett annat förslag är Cyrus CD 7 som är lite av den kopp te du söker, med Q-modulen blir den dock mer detaljerad, så sök efter CD 7 utan Q. Om jag inte missminner mig finns det en till salu på Hifimagasinet.com för 4500.

Anders
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/25 :  23:54:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Tjenis Greensleeves!
Morkare mer analog klang ar bra men vi har nu kommit fram till att den inte bor kopplas till morka hogtalare. Da blev klangen alltfor tjock. Rega trivs nog bast med oppna hogtalare som kan ge ljudet mer luft. Primare CD 21 var samma andas barn.
Hogtalare med luftigt oppet ljud sokes. En kandidat ar Quad 12 l. Totem tror jag personligen vore en fulltraff.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000