HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sänka diskant HFLS1?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:41:21  Show Profile Send primere a Private Message
Hej

Jag har nu spelat ett bra tag på HFLS1orna och de låter bra absolut, men jag upplever diskanten som något vassare och mer genomträngande nu än då! Varför ? Och kan man sänka den något? I filterkonfigen då!

En annan fundering jag har haft är, vad har man behandlat diskanten med ? Den känns liksom lite så där kladdig/oljig! Är det parafin eller något sådant?

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:46:28  Show Profile Send Frasse a Private Message
Hej det går fint med en konstant dämpning ca 2-3 db brukar vara lagom. Min uppfatning på de flesta diskanter jag provat vifa prless morel visaton mfl. Coatningen vet jag inte så mycket om det är nog lite olika men parafin eller annat kan det nog vara.

MVH - Tony Franzén

Edited by - Frasse on 2004/11/21 14:20:00
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:10:12  Show Profile Send Haakan a Private Message
skulle faktiskt vara intressant om nån kom med nån lösning på hur man sänker diskanten

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:29:17  Show Profile Send primere a Private Message
Så det är inte bara jag som anseer att diskanten ligger lite högt efter inspelning!?
Men vad jag har förstått så rör det sig om att man ska sätta ett större motstånd!? men jag kan ju ha fel med, inte första gången då!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:29:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad har du för filterkomponenter?

Jag tycker inte min diskant alls är direkt vass, snanare lite mer dämpad än mina andra Ac kloner.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:43:41  Show Profile Send primere a Private Message
Jag kör med mcap och metfilm! och bandspole!
Det kan ju vara smaksak med, vet inte men jag upplever diskant som vass!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:46:32  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, då har vi likadana filterkomponenter.

Det kan väl vad jag utgår ifrån handla om mycket, allt ifrån elektronik och kabel till rummet i sig.

Det verkar finnas två olika uppfattningar, du är ej ensammen om att tycka diskanten kan vara vass och det finns fler än jag som ansett den något dämpad...Alltså det måste röra sig om smaksak och skilda referenser

Hoppas du får hjälp i din fråga.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/21 14:47:39
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:49:36  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Ni kan prova med 1,8 ohm paralellt 30 ohm seriellt, det ger
ca: 2db dämpning och påverkar inte filtret nämndvärt.
Kopplas mellan filtret och diskanten.
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:19:12  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
fidelityn: Tror du menar 30 omh parallellt och 1,8 ohm seriellt med diskanten!?
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/21 :  15:45:40  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej mina hfls-1 diskanter tycker jag är lite för vassa, en undran som jag har är, kan man inte använda sig av en så kallad L-pad, dvs potentiometer med konstant impedans. Används för att nivåreglera (0-16 dB) diskant eller mellanregister utan att påverka delningsfiltret. då kan man ju ställa in efter tycke och smak, fast det ser inte så snyggt ut kanske.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!

Edited by - kutte on 2004/11/21 16:09:53
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/21 :  16:37:27  Show Profile Send Frasse a Private Message
Jo det går utmärkt men använder man sig inte av dem så oxiderar kontaktytorna med skrap och oväsen som följd.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/21 :  17:05:00  Show Profile Send edison a Private Message
Frasse:

Om man bortser från oxideringsproblemet, är det nån hörbar försämring med en sån L-pad potentiometer?
Typ, att komponenterna som är i den är av "sämre" kvalitet än "riktigt bra för HiFi-bruk" ???
Menar då den L-pad som tex HiFi-Kit har.
Finns det liknande men bättre, typ Alps eller så...?

Visst, nog kan fasta motsånd realisera en L-pad, men just möjligheten att justera fram/tillbaka på ett enkelt vis gör ju en vridbar sådan lockande...åtminstone så man kan prova sej fram lite.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:15:52  Show Profile Send fidelityn a Private Message
litet förtydligande över vad jag menade.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:21:17  Show Profile Send marens a Private Message
Tänk på att en L-pad (vridbar, eller med fasta motstånd) faktiskt ändrar impedansen som filtret ser. Där kan det bli hörbara försämringar.
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:44:45  Show Profile Send Frasse a Private Message
Visst änrar den impendansen men jag har av egna erfarenheter uppfatningen att det skulle försämra ljudet i någon större omfattning. Prova vet jag, på diskanter jag inte är riktigt säker lägger jag en pot med fasta motstånd till och drar ut kablarna genom basreflex porten sedan är det bara att lyssna justera lyssna justera tills man är nöjd.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:52:32  Show Profile Send kutte a Private Message
Det har ju diskuterats en gång tidigare men då var det om en höjning av diskanten, någon borde ha ett bra förslag på vilka motstånd man skall byta i filtret och vilka värden som kunde passa för en sänkning.

Hälsningar kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:16:53  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tänk på att de L-pads som finns hos tex hifikit är för en impedans av 8 ohm. Har länken det i orginalfiltret? Jag är lite tveksam... diskanten har en grundimpedans på 4 ohm och basen 8, i diskantens dämpled kan man ju även höja den totala impedansen i diskantdelen så den passar basens... kolla upp detta, annars kan det påverka delningsfrekvensen.
Det går att lösa med L-pad + extra motstånd för att skapa samma impedans som orginal dämpled.
Jag surrar och surrar och har säkert skrivit galet...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:39:29  Show Profile Send Frasse a Private Message
Det finns både 8 & 4 ohms pads.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/21 :  19:45:40  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ja, men vad säger att orginalet i filtret är på 8 eller 4?
Går kanske fortare att räkna på det än att tjafsa om det

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:12:29  Show Profile Send kvistarn a Private Message
jahaja, jag höjde diskanten i mina och de blev inte vasst ändå.
men de l-pads som ljudia säljer står det ju att de inte påverkar impedansen.
Go to Top of Page

Lage
Starting Member

46 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:30:58  Show Profile Send Lage a Private Message
Jag tycker HFLS-1 känns lite dämpad, särkilt i mellanregistret. För att höja diskanten stod det tidigare i en tråd att man kunde göra följande:

quote:
Testa med följande värden istället:
R1071 : 1 ohm
R1081 : 2.2 ohm

Blir det för MYCKET diskant, testa:
R1071 : 2.2 ohm
R1081 : 2.2 ohm


OBS! Att ovanstående ger en höjning av diskanten!


För att dämpa diskanten så borde man höja värderna på R1071 & R1081? (beteckning enl. artikel 2).



Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:59:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
de l-pads som ljudia säljer står det ju att de inte påverkar impedansen.
Det stämmer inte eftersom elementens impedans är långt ifrån resistiv.

Jag skulle provat att ändra motstånden i filtret.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:21:30  Show Profile Send Larsen a Private Message
L-pads är beräknade att inte förändra impedansen hos ett givet högtalarelements impedans tex 8 eller 4 ohm. Tänk dom som ett seriemotstånd och ett parallell. Om dom inte ska påverka impedansen gäller att förhållandet dem emellan beräknas på en given ytterligare impedans (elementets). Ändras elementets impedans stämmer inte totalimpedansen längre, därför vill jag säga att ljudias påstående inte stämmer. Det måste väl finnas en given impedans för att det ska stämma?
Nu är ju elementens impedans oftast ganska varierande beroende på frekvens, värt att tillägga, varför detta bara är teorier.
Precis som marens kommenterade här ovan

Tex: elementet är på (teoretiskt) 8 ohm, seriemotståndet på 4 och parallell på 8. Då blir totalimpedansen fortfarande 8 ohm. Impedansen är oförändrad.
Om vi här byter till ett element på 4 ohm så blir totalimpedansen 6.7 ohm. När vi ändrar på L-paden så kommer denna skillnad dock att vara konstant och därav deras påstående att den inte ska förändra impedansen, men det är ändå en impedansförändring gentemot utan L-pad...
Teori, teori, teori... praktik? Prova vettja!

RÄTTA MIG NÅGON OM JAG HAR FEL

Jag kanske krånglade till det, men ville belysa skillnaden.
En L-pad kan ju sitta som handen i handsken också, men lite tur
Ett sätt är att använda en L-pad, justera till lämplig nivå, mäta vilka värden det är och ersätta med fasta motstånd.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/11/21 21:25:38
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:41:54  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej när hfls-1 gjordes så innehöll delningsfiltret andra motstånd som var högre har jag för mig, men de byttes sedan ut till lägre eftersom diskanten ökade allt eftersom de spelades in, jag vet inte vad det var för värde på dessa, det går kanske att byta tillbaka till de värde som var på från början och därmed få en sänkning på diskanten. Det kanske är någon som har dessa värden på sina filter och sedan inte har bytt, eller alla har kanske byggt enligt det nya filtret som är anpassat för den inspelade diskanten.
Detta är endast bara en liten fundering från min sida.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:49:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Borde det inte orsaka att diskanten ytterligare ökar sin nivå? Eftersom diskanten var mindre dämpad från första början, då den inte hade spelat in sig och nivån var lägre... senare ökades dämpningen... och primere vill väl minska diskantnivån... eller?
Uj, vad svår jag är ikväll lätt att göra tankevurpor...

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/11/21 21:50:20
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:03:16  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej det som Lage skrev

För att höja diskanten stod det tidigare i en tråd att man kunde göra följande:


quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Testa med följande värden istället:
R1071 : 1 ohm
R1081 : 2.2 ohm

Blir det för MYCKET diskant, testa:
R1071 : 2.2 ohm
R1081 : 2.2 ohm

--------------------------------------------------------------------------------
Men för att minska den så måste man väl höja värdena istället på motstånden som han skrev.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000