HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Råd om nätavstörningsfilter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/11/26 :  16:07:29  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Hejsan!

Sitter och klurar lite över Elfas sortiment av nätavstörningsfilter. Är det någon som har nåt tips över vilken som lämpar sig bäst för förstärkarbyggen, eller spelar det mindre roll vilken man väljer? Känns som att ett filter kan vara bra att ha i bygget, som troligtvis blir ett par ZAPpulse 2.2SE, dock inget bestämt ännu, men PWM-moduler iaf.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/26 :  17:45:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Dessa filter är främst avsedda för elapparater som själva stör t ex switchade agg. Ska du köra Class D så kanske du faller in i den kategorin. Som du ser så jobbar dessa filter på 1 MHz och över i de flesta fall. En regel är att välja filter som motsvarar din maxström. Då får du effektivast filtrering. Tänk dock på att de allra flesta filter kräver skyddsjord...OM DU INTE HAR DETTA SÅ KOMMER DU FÅ 110 VOLT I CHASSIT, som killar lite och som definitvt kan förstöra utrustning när du håller på och kopplar. Se upp med detta. Mitt råd är att sätta in filter om du har problem med störningar, typ TV-bild som blir konstig. "If it ain't broken, don't fix it".

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/11/26 :  18:38:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Jag skulle rekommendera filter som tål åtminstonne 3 ggr maxeffekten (som då räknas om till ström på primärsidan) som du tänker ta ut fr förstärkaren. Faktor 3 hänger samman med att strömmen till förstärkaren "pulsas in" under betydligt kortare intervaller än 1/100s per halvcyckel och är därför högre än genomsnittsströmmen. Annars finns det risk att feritkärnorna i nätfiltret mättas.
Go to Top of Page

nickekanon
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/11/26 :  19:05:31  Show Profile Send nickekanon a Private Message
Tack för tipsen, kanske väntar med nätfiltret tills jag hört hur bygget låter då. Det jag undrade mest över var om det är någon guldöronsskillnad på nätfilter med ett eller två drosselsteg?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/11/26 :  20:04:21  Show Profile Send esl a Private Message
Nja jag tror inte du behöver räkna med faktor 3.. det är redan tagit hänsyn till.
Kärnorna är strömkompenserade för det mesta.
Det är filter med 4 drosslar eller mer som har annat än common mode spolar.

Försök sätta filtret så nära aparaten som möjligt gärna ett filter med nätbrunn och chassiemontage.

/esl
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000