HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken kabel mellan Nätdel och RIAA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:04:59  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag håller för tillfället på att bygga en LC Audio RIAA-klon. RIAA-delen kommer byggas in i en låda, och nätdelen i en separat låda.

Därför undrar jag över vilken typ av kabel, samt kontakter, som bör användas för att koppla ihop nätdelen med RIAA-delen? Om möjligt får ni gärna referera med ELFA-nummer.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/24 :  10:37:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Rekommenderar dessa med det poltal du behöver:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=140941.htm

Kabel funkar nästan vad som som är skärmat (tycker jag):
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2040.htm

MVH
Gaus, broder till Roms och Brumund
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/24 :  11:03:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Man kan också använda "lågmikrofonikabeln" hos Elfa där då smidigheten är den positiva egenskapen, inte kanske den låga mikrofonin. Denna kabel har en jordtråd i koppar som går emot en halvledande mjuk plastskärm. Kabeln har ganska tjock kabelarea samt är mycket lättskalad.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/25 10:08:16
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2004/11/24 :  11:14:08  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för tipsen. Jag ska vidarebefordra informationen till personen som hjälper mig med själva byggandet.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/25 :  14:46:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
P-A: Letade på ELFA men förstår inte vilken kabel det är. En länk kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:12:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=181457.htm

Testa den kabeln! Väldigt trevlig. Trevligheten består av smidig inkoppling. Om den låter "bättre" än andra har jag ingen koll på alls.

Den halvledande plasten är förvånansvärt lågohmig.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/25 15:14:48
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/25 :  15:22:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/11/25 :  20:09:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har mikrofonkabel mellan nätdel och riiat som peranders skriver och det fungerar alldeles utmärkt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/25 :  21:16:32  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nu är väl iofs inte riia något som kräver så mycket ström, eller speciellt hög spänning, men är inte 0,22 i tunnaste laget för strömkabel?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/11/25 :  21:43:40  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
lite OT, men Bernts rör-RIAA slår LC Audios på... ja, tafsen. I Bernts uppsättning åtminstone, (och det är ju flera här som vet att det låter mycket bra hemma hos honom). Bernts var bättre, livligare som helhet, bättre upplösning som helhet och ganska mycket mer uppfattbarhet och lågnivåupplösning i diskanten. LC Audios lät "homogenare". Allt detta med mina ord, andra kanske hade beskrivit LC Audion som smetig eller whatever. LC Audion skämdes dock inte för sig! (trots att den brummade lite vid lyssningstillfället).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/26 :  09:53:04  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Illy, hur mycket spänningsfall får du på 0,22 kvadrat? Säg att du har en meter det ger max 100 mohm och förstärkaren drar kanske 50 mA => 5 millivolt före stabben. Ingen direkt kris i det avseendet vill jag påstå.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/26 09:53:43
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/26 :  10:01:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och i många fall väljer man avsiktligt en kabel med liten area för att skapa en typ av CRC filter vilket alltså förbättrar nätdelen. Detta gäller dock mer typ slutsteg i Klass A...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/26 :  13:33:25  Show Profile Send ILLY a Private Message
Såja, ni behöver inte dumförklara mig!

Jag började med att påpeka att detta ju är en svagströmsapplikation.
Vad jag ville komma fram till är att man kanske ska vara försiktig med att använda en sådan kabel till effektförstärkare o dyl. Eller?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/26 :  14:26:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja, effektförstärkare pratade vi inte om, eller? Nejdå, vi dumförklarde dig inte utan möjligen belyste problemet från lite andra vinklar. Det finns ju alltid en teknisk aspekt sen har vi den audiofila och den är svårare att belysa.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:50:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ingen dumförklaring från min sida heller. Det är dock reflexmässigt rätt för de flesta att använda en kabel med låg resistans men det kan också finnas sköl till att välja motsatsen. Bara olika vinklar i samm hörn som P-A nämnde...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/11/26 :  15:53:12  Show Profile Send ILLY a Private Message
Oki, det är lugnt, no hard feelings.

Och ja, jag tyckte det var intressant information att man ibland använder kabel med lite mer resistans, för att uppnå filterverkan. Det ska jag lägga på minnet!

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000