HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 PHL högtalarelement - vad sägs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/04 :  18:23:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

PHL är ett högtalarmärke, franskt, som dyker upp så fort nån frågar efter lite högre känslighet för ett element. Är det NÅN som vet nått mer än det som står att finna på deras hemsida? Har nån sett mätningar? Har nån sett nån använda elementen i DIY sammanhang? Har nån egen first hand information rent av???

Snygga är väl inte rätt ord...men med 94 dB's känslighet och hyffsad möjlighet att få nån bas så är det väl inte helt åt pipan...



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:29:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.kaiaudio.com/.../diy2002/bill-et.html


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:38:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Förvånad att jag hugger? Dessutom låter det förmodligen riktigt bra. Enligt uppgift skall det vara mycket låg dist (som sig bör för den typen av element) och de mätningar jag sett. Finns en hel del projekt med dessa men anska få naturligtvis om man jämför med vanliga hifi-element. En variant jag sett är t.ex. PHL och ESG banddiskanter. De används dessutom flitigt av billjudsbyggare (!) verkar det som.

Klang & Ton (en gammal favorit där jag sett en del mätningar) har testat en hel del och de mäter alltid MYCKET bra i distorsionsmätningarna och som sagt har de en relativt hög känslighet. Samma tidning har dessutom haft byggen med dem såvitt jag vet. Klara favoriter i världen verkar vara:

1120
1660
2520
3451

Ge mig lite mer tid så skall jag rapportera tillbaka. Jag har precis fått tag i en leverantör på mina mellanregister PHL3451 (eller kanske 2520). Det lutar dock som förut åt 10-tummaren en eventuellt blir det bara en 8-tummare som mellan.


Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:43:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad snackar vi för priser ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:52:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
2520 ca 1200 till 2200 beroende på land (med Sverige som högsta pris som vanligt).
3451 ca 1500 till 3000 beroende på land (med Sverige som högsta pris som vanligt).


Madisound eller vem det var har ju fetutförsäljning på ett par modeller.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/10/04 :  19:52:47  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Blackhawk här på forumet har provat en del med detta märke så han kanske kan ge lite input.

Själv har jag bara hört någon 10-tummare som jag gillade skarpt (kommer dock inte ihåg dess betäckning tyvärr). Det jag gillade mest var dess karaktär i low-mid-sektionen. Mycket trovärdig återgivning där.

Av det lilla jag hört så kan jag bara säga att detta märke är värt att testa mer utav.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/04 :  20:39:55  Show Profile Send U1 a Private Message
Jan använder dessa som mellan i sin kostruktion. se www.soundimage.dk för mer info.

MvH
Johan
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:29:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ursäkta Per om jag glider ifrån de frågor du ställde en aning, men du har nog att göra med något mkt intressant här, här har du några användare.

Används av svenska Sound Precision.

http://www.soundprecision.com/

Samt av ...



NEXO ! http://www.nexo-sa.com/p/p2.asp?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/04 :  21:51:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Orcadesign.com har uppgifter om elementen men jag kan inte få fram nåt just nu. Låter ju trevligt att dom distar lite men hög känslighet betyder oftast ingen djupbas vilket ioförsig inte behöver va nåt problem.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/04 :  22:22:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för input. Jag har själv fått priser direkt från PHL. 1330 tillsammans med en bra diskant kunde kanske bli en lite trevlig statviare med 92, 93 dB's känsliget?!?

Som sagt - tack för input!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:36:43  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Länk till tillverkaren, någon?
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/10/04 :  23:48:49  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
L-Acoustics använder dessa element i ett flertal lådor i drygt 10 år. V-Dosc, ARCS, DV-Sub, FM115. Jag har använt 15":are själv och vet att det är det bästa man kan ha inom PA. Extrem efekttålighet samt att dom låter helt otroligt bra om man jämför med andra stora märken så som JBL, Beyma, RCF, mm. Har dock aldrig testat några HiFi element.
dessutom har jag sett att Genelec använder 15":arna i sina största studiomonitorer med dubbla 15":are.
http://www.phlaudio.com/

/johan

Edited by - Ljudjesus on 2004/10/04 23:50:18
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/05 :  07:49:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag hade på känn att l'acoustics körde med PHL, tack för klargörandet, och ifall de sitter i ARCS så kan jag bara säga att det utan tvekan är något av det bästa jag hört i direktverkande sammanhang (hittills).

Sedan att Genelec använder dem gör det ju inte mindre imponerande, både välljud och jäklar anamma mycket intressant.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:42:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och om inte det är allmänt känt än så jobbade designern innan på Audax.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/05 :  09:53:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
UrSv:
Yes! Står att läsa på phlaudio.com's första sida!
Märket inger helt klart kvalitetstänk och bra känsla. Nu skulle jag vilja ha lite frekvensmätningar...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/10/05 :  19:24:54  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har mätat på mina PHL 3451 men det er med forbeholl for fel.



Se kommentarer til mätning och bilder här: http://www.soundimage.dk/Tantalizer/the_tantalizer%20mid-top.htm

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/05 :  19:50:13  Show Profile Send Rapid a Private Message
Japp PHL verkar helt klart intressanta. Även precision devices tycker jag verkar spännande:
http://www.proaudioparts.co.uk/index.php?id=pd
http://www.papl.co.uk/product-range.asp

Kanske B&C?
http://www.bcspeakers.com/compproducts/speakers/speakers.htm

MVH Mattias
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/05 :  20:15:26  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Stort tack Jan! Bra input!

SajberR:
Japp! Klart intressanta dom med!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/10/06 :  12:43:16  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
SajberR:
Inom PA så använder TurboSound Precision Devices, men ingen använder TurboSound idag!!
B&C är helt OK element men inga av dom stora PA tillverkarna använder deras element.
Dock känner jag inte till så många som tillverkar 1,4" drivers som sitter i flertalet L-Acoustics lådor. (B&C har 1,4" drivers)
B&C-basar har en tendens att spricka i upphängningen efter en kvälls hårdkörning med disco. PHL klarar betydligt hårdare tortyr innande spricker. Jag har aldrig lyckats "bränna" ett PHL element.

/Johan
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/06 :  13:12:24  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ursäkta Ot't Engelholm

Ljudjesus :

quote:
Inom PA så använder TurboSound Precision Devices, men ingen använder TurboSound idag!!



Det där är väl en sanning med modifikation, se bara på Britania Row, jag kan hålla med dig om att de tappat mark, men jag skulle fortfarande räkna in dem inom topp 10 worldwide.

quote:
B&C är helt OK element men inga av dom stora PA tillverkarna använder deras element


Det kanske stämmer för deras konelement, men deras drivers används ju ganska omfattande av större tillverkare, exempelvis EAW.

B&C börjar ta igen glappet, men jag håller med dig till viss del.

PHL ligger jag lågt med att utala mig om, jag har hört dem i Nexo oxh l'acoustics och där funkar de sjusädeles bra i mina öron.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/06 :  14:19:16  Show Profile Send Rapid a Private Message
På pappret tycker jag att PDs element verkar rejäla. Anledningen att turbosound går dåligt kan ju bero på mycket annat: pris/prestanda, markandsföring... Gör inte turbosound hornladdade basar? I många applikationer kanske basreflex är mer attraktivt pga bandbredd och plats. Vad vet jag... jag bara spekulerar

Låter ju inte bra att B&C spricker men de kanske trotts det är ett bra alternativ för hifi (på andra parametrar)?

Som sagt, PHL verkar helt klart intressant om man ska bygga nytt.
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:10:32  Show Profile Send big-olle a Private Message
Jag har kikat på ett DIY sett som kom 2:a i Texas DIY mästerskap eller något.
Ett riktigt skrytbygge. Skitcoola.

Focalbas, revelatordiskant och 2x PHL mellan.

http://www.webgeekdesign.com/guide/

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/06 :  15:22:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mycket intressant länk, BigOlle! Märkligt, tycker jag, att han endast når upp i 92 dB...Borde bli mer tycker jag...

Aha!!! Han använder 1240 elementet...inte 1330 som jag tittat på! En viss förklaring kanske!??


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2004/10/06 15:23:31
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/10/06 :  17:00:53  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Martinsson:
quote:
Det där är väl en sanning med modifikation, se bara på Britania Row, jag kan hålla med dig om att de tappat mark, men jag skulle fortfarande räkna in dem inom topp 10 worldwide.



När Britania Row gör stora jobb som tex Red Hot Chilli Peppers i Hyde Par med 285 000 pers på tre dagar så använder dom sitt l-acoustic V-DOSC system.
Turbot låter inge vidare.

/Johan
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/10/06 :  20:28:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hur mkt är känslighet värt ? troligtvis en hel del då är mkt svårt att kombinera hög känslighet med brett frekvensomfång, och alla vill väl ha fullregister.

En stativare med 93-94 dB känslighet måste ju vara något ganska ovanligt, jag har nog aldrig sett/hört någon någonsin, men det står ju relativt klart att detta är möjligt.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/06 :  20:57:24  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Njäe...stativaren har element med känslighet på 93, 94 dB. Däremot kommer systemets känslighet att sjunka allt mellan 1och 3 dB, beroende på baffeln. Men visst, helt kasst är det inte! Dessvärre anger PHL inte vilken känslighet 16 ohmarnar har för 2.83volt...utan istället 1 watt...Dåligt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000