HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W CDM 7 NT V.S. Nautilus 804
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:36:42  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Är det någon som har jämfört dessa burkar sida vid sida?

I dagsläget sitter jag med de förstnämnda av dessa två. Jag är nöjd med allt utom diskanten som jag finner aningen hissad (på gott och ont). Vid lyssning av akustisk eller lugnare musik låter det underbart men vid lite tyngre rock finner jag diskanten lite väl ettrig och väldigt rakt på. Det kan nog ha en del med inspelningarna på skivorna att göra, men samtidigt har jag lyssnat på många andra högtalare som jag inte har upplevt detta fenomen hos.

Som det säkert framgår är jag lite sugen på att i framtiden byta upp mig ett steg och frågan är om jag kommer vinna så mycket ljudmässigt eller om det bara är en estetisk vinst .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:58:14  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag har lyssnat på 804 men inte CDM7 NT och tycker att 804 är en mycket bra högtalare. Det som slog mig var hur roligt det vara att lyssna på 804. Naturlig klang och mycket bra röst återgivning. Enligt mig vinner du troligtvis mycket ljudmässigt och enormt mycket estetiskt. Men som alltid åk och lyssna själv. Det är bara du som kan säga om det är värt investeringen.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/16 :  19:30:34  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag valde själv mellan dessa två och 704. Det var precis när 700-serien intruducerades så alla fanns samtidigt i butiken.
Jag tror inte du kommer undan diskant-problemet genom att gå upp til 804. Den är mycket mer avslöjande och krävande på utrustning och källmaterial. CDM7NT är dessutom roligare att lyssna på. Svänget kommer inte fram på samma sätt med 804.
Så varför sitter jag här med 804?
Jag föll för att det lät mera öppet och djupare, med mer kontrollerad renhet. Just renheten och avsaknad av lådljud är det jag uppskattar med 804. CDM7NT upplever jag inte som lika bra på det, men det låter istället mer musikaliskt. Kontigt det där...
I diskantområdet tycker jag de är ganska lika. 804 är lite mjukare och bättre upplöst medans CDM kan låta lite essig ibland. Men det är små skillnader. Jag tycker du ska titta på 704 istället. De är lika kluriga att driva som 804, men har kvar mycket av CDM´s musikalitet, men med lite mer upplösning. Diskanten på 704 tycker jag är bättre än både CDM och 804. Men se till att lyssna på ett rejält inspelat par högtalare. Annars blir resultatet tvärt om.
Så är det just diskanten du hänger upp dig på på dina CDM7NT, men gillar resten, skulle jag rekomendera 704.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/16 :  19:40:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Innan du köper ett par 704 istället för 804 tycker jag att du skall lyssna på båda högtalarna med hög volym. När jag lyssnade på dessa uppfattade jag det som att 704 inte klarar av höga volymer utan att låta burkigt. Inget problem om du inte lyssnar på högvolym...Jag uppfattade heller inte 704 som mer musikalisk än 804...Men alla är vi ju olika...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2004/11/16 :  19:55:12  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Bubben>> Jag köpte mina någon månad innan 700-serien släpptes. Det var säkert därför jag fick några kronor i rabatt *mummel*. Inte berättade de heller för mig att det skulle komma någon ny serie .

De skillnder du beskriver var ungefär det jag hade räknat med. Ska jag uppgradera känns det inte som att jag vinner så mycket på att byta ut mina befintliga CDM 7 NT mot ett par 704 utan då kanske jag ska titta på något annat alternativ eller kanske tom något annat högtalarmärke istället. Dock blir det svårt att hitta något som har en liknande design som 804 har , för den har jag verkligen fastnat för.

Tack för en bra beskrivning. Det tål att erkännas att jag har faktiskt inte lyssnat på 804 själv så jag får väl ta och besöka någon hifiklubb och bilda mig en egen uppfattning.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000