HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rotel rb-980bx
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:09:02  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, någon som har erfarenhet av att koppla slutsteg till sin förstärkare? Jag funderar på att kanske koppla ett slutsteg till min Nad 320 Bee som driver ett par B&W Dm 309. Slutsteget jag hade tänkt mig var rotel rb-980bx. Kan detta vara en fungerande kombination? Blir ljudet bättre?

Mvh Jonas



Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:25:47  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Clayman,
om du behöver mer kraft blir det kanske bättre...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:28:22  Show Profile Send Harman a Private Message
Roteln är väl inte så värst mycket starkare heller???

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:32:42  Show Profile Send Clayman a Private Message
120 Watt ligger den på, det va en säljare som sa att den skulle passa bra till mitt system.. vad vet jag..



Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:38:08  Show Profile Send Harman a Private Message
Du har ju redan 110w i din stärkare, behöver du mer effekt??? Hur stort rum spelar du i? Hur högt lyssnar du (% av volymen)??? Om du behöver mer effekt så skulle jag rekommendera Rotel RB1080.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:41:20  Show Profile Send Clayman a Private Message
Rummet e på 15-16 kvm.. Jag lyssnar på som högst kanske 1/6 eller 1/5 av volymen.. det va mest kul å kolla på ett slutsteg..



Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:46:28  Show Profile Send Harman a Private Message
Clayman, det är alltid kul att kolla på nya saker till sitt system, om du är ute efter att få bättre ljud kan du köpa ett slutsteg och sedan spara till ett bättre försteg. Det är ju dock så att du har ett bra system idag så akta dig för att hamna i en uppgraderings cirkus. Vad kör du med för CD spelare?...Är du nöjd spendera pengarna på skivor istället..

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/12 :  20:48:25  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag kör på en Nad C521 Bee cdspelare.. Det va ett vettigt förslag:-) Att köpa cd-skivor alltså..
Mvh Jonas



Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/12 :  21:15:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Låter som ett bra Hifisystem, du har fått ett bra ljud och inte lagt ner en förmögenhet. Du kanske har lagt ca 11kkr nu och fått kanske 60% av välljudet. För att klättra till tex 80-90% kommer du att behöva lägga ut fler gånger 11kkr. Är det då värt det? För människor som prioriterar välljud och lyssnar mycket på musik och även har gott om pengar är det värt det.
Var och en bör fundera på hur bra ljud de verkligen är beredda att betala för. För mycket musik kanske man oxå kan få men då har man nog passerat typ 5000 skivor. Lite tankar om Hifi och musik.
Hur som helst, ha det gott och lyssna på musik!!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:43:05  Show Profile Send Clayman a Private Message
Du har en vettig tankegång, jag är nöjd med systemet så varför lägga pengar på en massa prylar jag egentligen inte har något behov av just för tillfället. Det får blir skivor istället som kan avnjutas i systemet. Det är så lätt att dras med bara när man ser allt man kan göra med sitt stereosystem.
Ha det gott!
Mvh Jonas



Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/13 :  00:32:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Åh detta var väl vackert, kan inte detta bli en paroll för hela forumet?? Heja!! :) (OBS inte ironi utan allvar!)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/14 :  17:13:05  Show Profile Send Blue a Private Message
Måste passa på att instämma. Att skaffa ett sådant Rotel-steg till dina högtalare, och bla med tanke på din lilla rumsstorlek, tycks i mina ögon fullständigt meningslöst.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/14 :  19:11:56  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag instämmer med:)



Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/14 :  20:48:01  Show Profile Send Harman a Private Message
Kul att det är fler som tycker som jag.
Det känns som att vi ibland glömmer bort att njuta av våra bra anläggningar (få här har dåliga mikroanläggningar köpta på siba eller onoff). En tråd nyligen visade att de flesta av oss uppgraderar våra system varje år. Inget fel med det. Jag tycker att var och en får göra precis vad de vill med sina pengar. Min tanke är dock att köpa ett system som jag är nöjd med och sedan inte byta delar föränn något går sönder...att njuta av musiken är viktigast för mig.
Ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:58:41  Show Profile Send bjarne a Private Message
jag får väl förstöra den goda stämningen då......med att säga att jag blev lite besviken på just kombinationen 320bee och 309. 320:an lät helt enkelt lite klen med dessa högtalare. Den passade betydligt bättre till 303:orna, som hade ett fylligare och mer balanserat ljud med än 309:an med denna stärkare. Jag kopplade även in ett par Dali 6006 som stod bredvid, och också de trivdes bättre med 320:an än vad 309:orna gjorde - kanske är dom mer lättdrivna...vad vet jag. Tror alltså att du har mycket att hämta ur dessa högtalare (309) som 320:an inte ger dig. Om lösningen är ett rotel 980bx vet jag inte. Gillar du typen av ljud du har kanske det är bättre att titta på ett nadsteg, eller en 350, 370...

/bjarne
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2004/11/15 :  08:46:59  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Clayman: Om du skall uppgradera något skall du uppgradera CD-spelaren.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  08:57:28  Show Profile Send Harman a Private Message
Heter inte Nads slutsteg C272? Är 350 och 370 äldre modeller?
Dalis 6006 har väsentligt högre känslighet 91,5dB jmf 88dB, så det behövs lite mer än dubbelt så mycket effekt för att få samma ljudnivå. Tror ändå att vinsterna med ett starkare slutsteg är rätt små när man inte spelar på mer än ca 20% av totala ljudvolymen. Det kan ju vara bra som en framtida uppgradering när du får ett större rum.

mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:54:53  Show Profile Send Clayman a Private Message
Ja efter att ha bollat idéer med dig Harman så känner jag med att mer effekt är nog inte det jag behöver för tillfället. Sen när jag flyttar till ngt större så kanske en liten effekthöjning är på sin plats. Är mina högtalare "bättre" än min förstärkare och min cd-spelare? Jag tänker på det Bjarne sa..

Mvh Jonas



Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:12:27  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag tänkte i jämförelse med din 320 bee. Vet inte varför du hellre kopplar in ett slutsteg än byter förstärkare. Kanske försteget är bättre i 320bee? Well, oavsett vilken volym man lyssnar på ger ett större slutsteg bättre stadga i basen och fyllighet i övriga register - allt annat lika. Tror inte att särskilt många på detta forum spelar på en särskilt hög volymmässig nivå i jmf med vad deras anläggning klarar. Men som sagt, det är en enkel sak att kolla. Knalla iväg till närmsta hifiklubb och jämför vad som händer.
Personligen tycker jag att filosofin "källan är viktigast" är överreklamerad vad gäller att lägga pengar på den. Förvisso kan man inte reparera en dålig signal, men det krävs idag inte mycket pengar för att få en hyfsad signalkälla om man väljer en cd-spelare. Hur det är med den specifika 521:an vet jag dock inte.
Men detta är en åsikt som motsägs av många, så det är bara at testa själv.
/bjarne
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/16 :  07:24:23  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Bjarne!
Jag håller med dig om att de inte behövs så dyr CD spelare för att få bra ljud. Jag tror att vi pratar lite förbi varandra, Ljudet kan bli bättre med en annan förstärkare men ekonomiskt att byta en ganska ny förstärkare kan de inte vara. Dessutom upplever ju faktiskt inte Clayman att det finns något problem.
Clayman. Jag tror att dina högtalare är strået vassare än resten i din anläggning. Vilket är ganska bra då högtalare oftast håller väldigt länge.
I framtiden kan en ny förstärkare (försteg+ slutsteg) vara en bra investering.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2004/11/16 :  16:20:31  Show Profile Send Clayman a Private Message
Jag tackar för en givande diskussion, jag har blivit lite klokare:) Ha det gott!

Mvh Jonas



Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:26:02  Show Profile Send Harman a Private Message
Ha det gott!
Lycka till....

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000