HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Takhöjdens inverkan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/15 :  15:53:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Funderar på vilken inverkan takhöjden gör på ljudet i ett rum. Har det lika stor betydelse som rummets storlek i övrigt (antal kvadratmeter)? Har inte så stort rum (20 kvm) men 3,5 m i tak och misstänker att det är därför jag behöver rejält basstarka högtalare för att få tillfredsställande bas... har även rätt stora dörröppningar mot hall och kök, kanske det påverkar också? Vad tros?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:04:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har 3,10 i min lägenhet och en 25 kvm..

Mina Totem Model-1 Sig lyckas alltid ge mig bra baskapacitet i rummet, så det är nog inte ett krav på en högtalare med HÖG baskapacitet, men du bör nog få tag i en som fungerar i rummet och är av bra kvalitet.

Så högt i tak slukar inte bas, utan däremot kan ge att du får bättre bas då den kan spela ut mer..

Och mina stativare är inte speciellt stora heller...



/Martin
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:35:41  Show Profile Send ryst a Private Message
Sänkte precis mitt tak från 2.7 till 2.56, blev mycket bättre bas med mina stativare.
Iofs så slängde jag in ett akustiktak med lättare dämpning, mycket nöjd blev jag

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D

Edited by - ryst on 2004/11/15 23:25:11
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/15 :  19:29:08  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hmm men ljudvågorna studsar väl i alla riktningar, såväl uppåt som åt sidorna? Det borde onekligen ha inverkan på basen....
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:07:19  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, volymen på rummet spelar naturligtvis roll... ...men det är inte självklart att en liten sänkning ger dig bättre bas. Alla rummets dimensioner påverkar resonanser vid vissa frekvenser, stående vågor skapas och vissa platser i rummet har extra bas och vissa andra får s.k. "minima" där vissa frekvenser nästan kan försvinna helt.

Här finns bra info:
http://www.component.se/?page=artikel-basfakta.php
http://www.component.se/?page=artikel-basfakta_del2.php

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/15 :  22:50:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för länkar! Mycket läsning.... intressant men något rörigt. Att bas (eller ljud i allmänhet) är en vetenskap råder inget tvivel om....
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:29:42  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Jo større takhøyde, desto mer skal til for å "fylle" et rom med lyd, forutsatt at gulvarealet er det samme. Generelt gjelder dette både i bassen og oppover i frekvensområdet. Større takhøyde betyr økt volum på rommmet (med samme gulvareal). Følgelig trenger man større og mer effektive høyttalere, med større dynamisk kapasitet og større bassutstrekning.

Dette er det generelle utgangspunktet, men som vanlig når det gjelder lyd, akustikk og audio er det mange andre faktorer som også har stor betydning, uten at jeg skal gå nærmere inn på det her, ettersom denne primært tråden handler om takhøydens innvirkning på lydgjengivelsen.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:05:02  Show Profile Send Patrik a Private Message
svanbo,

Tror dörröpningarna påverkar ordentligt. Kan du stänga till dem? Om inte så kan ett mycket tjockt draperi vara ett enkelt sätt att täppa till.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/16 :  01:38:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dörröppningqar, ja.
De har en otäckt stor betydelse för ljudet, främst basen tycks rulla iväg och höras bäst i angränsande rum än där stereon står, tro mig jag vet. Basen hörs väl i angränsande rum, men är nästan obefintlig efteråt.
Dessutom tillkommer ett problem med efterklang, dvs eg. återstuds från kringliggande rum som kan ge en orolig och luddig ljudbild.

Dessa problem kan mycket väl förekomma även hos dig "svanbo", men behöver inte göra det i samma utsträckning.
Enklast är väl om du åtminstone provisoriskt kund täcka för dessa öppningar och höra hur det låter med fyra slutna väggar.

Bravo
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/16 :  09:29:25  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ja troligtvis påverkar dörröppningarna nästan mer än takhöjden, då ena högtalaren står med sidan mot en sådan, och de är rejält höga också (säkert 3 meter). Att täcka för dem vore väldigt trist, och rentav omöjligt ur estetisk synvinkel.. men kanske kan prova med nåt bara för att kolla hur det låter.
Har inte haft direkta problem med efterklang dock...
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/16 :  09:44:15  Show Profile Send Patrik a Private Message
svanbo,

Förstår precis vad du menar. Har ett stort valv ut från v-rummet till hall med flera andra öppna ytor som är relativt snyggt. Det tog mig flera år innan jag lyckades sätta dit ett mycket tjockt draperi.

Skillnaden är enorm.

Sedan är det bara att dra ifrån draperiet om man vill ha det "öppet".

Vill man ha bra ljud så...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:20:14  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jo det kanske får bli så... eller så nöjer jag mig med att basen försvinner ut i hallen, till förmån för ett snyggare vardagsrum. Prioritera estetik framför välljud??? huga!! ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000