HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Canton RC-A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/12 :  21:11:21  Show Profile Send breza a Private Message
Hej, är lite intresserad av Canton RC-A högtalare , någon som äger/lyssnat till och kan berätta om lyssningserfanheter , är det en bättre högtalare ljudmässigt än Canton RC-L ?

h, breza

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/12 :  23:55:24  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har bara lyssnat lite på RC-A, köpte RC-L för att de är så mycket billigare (om man kombinerar med ett begagnat slutsteg). Jag kunde inte jämföra dem sida vid sida, men de har samma karaktär - men ljudet på RC-L beror förstås på slutsteget. RC-A är ju låsta vid det inbyggda slutsteget, en del anser ju att konstruktionen är så bra att ett par RC-L "hänger med" och blir bättre och bättre när man kopplar in bättre elektronik.

En del tycker RC-A låter bäst, andra RC-L. Jag tror det mest beror just på slutstegen, även om RC-A har senare konstruerade delningsfilter som ska vara bättre.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/11/13 :  02:35:22  Show Profile Send Lomen a Private Message
Jag hade att par RCL för ett par år sen som jag drev med en Vincent SV-238 (2*200w 60w klass A). Jag sålde dom pga. att basen var MYCKET seg och utan konturer + att dom saknar detaljer och dynamik, visst fanns det bas och den gick djupt men det är ju INTE detsamma som bra bas. Jag har även lyssnat på RCA men på den så faller mellenregistret så man tappar en hel del utav RCL`S trevlighetsfaktor. Men om jag skulle välja mellan dessa två så skulle valet bli RCL pga. att den är mer homogen och har ett bättre mallanregister(skulle istället lägga mellanskilnaden på en bättre stärkare)
Fick jag däremot välja fritt i prisklassen(12000-20000) så skulle jag rikta in mig på Monitor Audio GR 20. Den har grym upplösning, bra ljudbild (3D) och låter homogent från topp till tå. Soppar mattan med RCL & RCA.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802

Edited by - Lomen on 2004/11/13 02:38:29
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/13 :  09:37:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
Lomen, jag håller inte med dig ..
Saknar detaljer och Dynamik ? hehe du måste ha kopplat in dina burkar fel.
Högtalare som är som du säger kan väl knappast vinna årets high end högtalare i Hi-fi @ Musik`s stora högtalar test ..tror det va 00.
Soppar mattan?
Nä ,Rcl är en mkt bra högtalare som passar till all musik inte bara pling plong.
BAsen är Helt suverän med Rc-L och den går djuupt :=)
Behöver jag säga att jag äger ett par ? hehe



Edited by - Smackman on 2004/11/13 09:41:34
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/13 :  16:54:32  Show Profile Send breza a Private Message
Ok , tackar för alla svar .
Är intesserad av RC-A:n p.g.a att den har inbyggd slutsteg ( och jag har en liten 300B klass A slutsteg som jag tänkte köra till diskant/mellanreg.) Tror att mitt slutsteg inte riktigt skulle orka få kontroll med basen i RC-L:na . Hur kommer det sig att RC-A:n har sämre mellanreg. än RC-L , dom har väl samma mellanreg. element ?
tommypeters, vad använder du för förstärkare till RC-L:na ? Lomen, skall ta en titt på MA GR 20 ,
Smackman , vad använder du för förstärkare till RC-L:na ? m.v.h. breza


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:58:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Högtalare som är som du säger kan väl knappast vinna årets high end högtalare i Hi-fi @ Musik`s stora högtalar test ..

Tyvärr så kan dem det

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/11/13 :  20:41:51  Show Profile Send sampix a Private Message

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/11/14 :  01:29:21  Show Profile Send matså a Private Message
Min polare har ett par sådana. Han driver dom med Nad effektförstärkare, och jag måste säga att de låter förbannat bra. Det är inga skithögtalare precis utan det är mycket bra högtalare av det jag hörde, vi spelade lite möjligt musik och det lät förträffligt, vad som än spelades.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/14 :  10:05:35  Show Profile Send Smackman a Private Message
Just precis matså :=)
Fbk : svammla inte tack .
Breza : jag kör mina Rc-l med ett Vincent Sp-331 2*150w 8 ohm 2*600w 2 ohm, och det låter väldigt trevligt.


Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/14 :  12:01:41  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har en Denon AVC-A1D processor/förstärkare + ett NAD 218THX slutsteg. NAD-steget är mycket bra till bas, men Denon är bättre till diskant och mellanregister...

Nu är det ju så att RC-L har en extern "box" för rumskorrigering som (helst) ska koppals in mellan försteg och slutsteg (det finns ett par andra sätt också, men de har sina nackdelar). Det enda "korrekta" i mitt fall är då att driva RC-L enbart med min NAD, och det är så jag har nu. Jag har dock testat och rumskorrigeringen av diskanten är inget jag direkt kommer att sakna om det försvinner, så idén nu är att driva enbart basarna med NAD-steget, via boxen. Boxen gör ju lite mer än bara tillåter höj/sänkning av bas/diskant (lite automatiska korrigeringar vid delningsfrekvenserna t.ex.), men vid provlyssning har jag kommit fram till att i mitt rum och med mina grejor så låter biamping bättre, trots att jag inte går via något aktivt delningsfilter (mer än basen via boxen).

RC-L behöver bra elektronik, så om man inte redan har ett strömstarkt och bra slutsteg eller kan skaffa begagnat till hyfsat pris så är det ingen idé att köpa det istället för RC-A. Men priset 7500:- för ett par RC-L i Tyskland är förstås lockande... ;)

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/14 :  17:51:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har inte lyssnat på RC-A, däremot RC-L. Dock under fel omständigheter i form av för litet rum och för kass källa. Lät lite sådär...

Gillar utseendet på Ergo-serien, klassiskt! Dock känns de två största modellerna lite för stora för normala lyssningsrum.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:02:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Fbk : svammla inte tack .

quote:
Lomen, jag håller inte med dig ..
Saknar detaljer och Dynamik ? hehe du måste ha kopplat in dina burkar fel.
Högtalare som är som du säger kan väl knappast vinna årets high end högtalare i Hi-fi @ Musik`s stora högtalar test ..tror det va 00.
Soppar mattan?
Nä ,Rcl är en mkt bra högtalare som passar till all musik inte bara pling plong.
BAsen är Helt suverän med Rc-L och den går djuupt :=)
Behöver jag säga att jag äger ett par ? hehe

Snackman, om du jämfört RCL mot andra högtalare i samma prissegement så bör du ha hört att RCLen inte är en neutral högtalare. Och den saknar visst lite dynamik. Om man ska beskriva ljudet på RCL burkarna så blir svaret mycket av det mesta!,de har en blöt och fet bas som inte går sådär speciellt djupt, hyffsat fylligt, men klart varmt mellanregister. Och likadant med toppen, varmt och fylligt. De har mycket förutom neutralitet. Och visst låter de bra, om man gillar den sortens ljud. Och jag förstår varför de har blivit en populär högtalare, lättlyssnat och lite extra drag i basen helt enkelt, kul att lyssna på, men ibland blev det för mycket i mina öron. Jag har själv ägt ett par och de var okej för priset som jag köpte dem för.
Ett tips, om du vill höra djup och rapp basåtergivning så lyssna på Audiovectors Mi3 Super och Signature. Raka motsatsen till RCL

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/11/15 00:12:01
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:57:58  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: Skulle man inte kunna hävda att även Audiovectors Mi3 ger lite "extra" bastryck i förhållande till vad som kan anses vara "neutralt"?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Lomen
Starting Member

38 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:12:24  Show Profile Send Lomen a Private Message
Blue: Vad menar du med att även? Audiovectors Mi3 ger lite "extra" bastryck. RCL har inget extra bastryck den har däremot extra mycket bas, men den basen är seg och slö och utan bra attack och tryck.

Advantage S1-->HarmonicTechnology Pro Silway XLR--> Advantage S-250--> Nordost Red Dawn--> B&W Nautilus 802
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:18:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja, vad jag menade var just "extra mycket bas", att detta är något som finns hos både Ergo RC-L och Audiovector Mi3. Men jag var inte om ni andra har samma uppfattning?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:33:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Blue!
Du håller väll med om att extra mycket bas, inte är samma som djup och rapp bas. Rapp bas är mer snabb bas i mina öron. Så generelt så upplever jag inte Audiovectors modeller som extra bas glada, men samtidigt så vet jag att det finns gott om högtalare som har ett neutralt ljud och som har en annorlunda basåtergivning än Audiovectors modeller

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:41:36  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: Japp, håller med!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:06:12  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jadu FBK, du beskriver precis problemet om man försöker köra RC-L med för dåligt förstärkeri. Hifi-tidningar som kört dem med bra utrustning har till övervägande delen tyckt det varit en bra högtalare för 20,000:-, nu när de kostar åtta borde de vara hyfsat prisvärda. Har du förresten inte läst "perras basfakta"? Det finns inget som heter vare sig rapp elelr snabb bas ;)

RC-L är INTE världens bästa högtalare, men rätt kalibrerad och placerad samt driven av rätt förstärkeri så är inte basen "seg och slö"...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:21:27  Show Profile Send Smackman a Private Message
Bra skrivet tommypeters ! skönt att det finns folk med lite djupare kunskap om Rc-l :)


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:48:16  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Bra skrivet tommypeters ! skönt att det finns folk med lite djupare kunskap om Rc-l :)

Tommypeters!
Skulle vara kul att höra hur Pär beskriver RCLens bas, han är ju en stor Canton fan
Tycker att denna diskussion har spårat ur lite, men det är känsligt att kritisera andras produkter, samtidigt som det är få som är så ärliga att de kan erkänna brister på sina egna prylar, lite konstigt tycker jag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:48:31  Show Profile Send breza a Private Message
Hej pojkar (nu ska vi inte ´bråka´,eller hur : )
Ska göra en ´lyssningstur´ snart och försöka få en egen uppfattning om RC-A:n och ev. också om RC-L:n,om det går någonstans ?
Tackar ännu en gång för alla svaren .

m.v.h. breza
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/15 :  20:57:02  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Nej, det är inget bråk... :) det är ju klart att de som HAR RC-L är mer nöjda med dem än de som HAFT och sålt dem för att de av någon anledning inte passade... Det är ju i alla fall bra att det är folk med erfarenhet som skriver, inte sådana som "hört" något av någon. Men det är ändå något som skrivits på flera forum och i flera recensioner - RC-L med för dålig och för svag elektronik låter som "motståndarna" beskriver, med rätt grejor till så blir ljudet något helt annat. Därmed inte sagt att de slår Sonus Faber Grand Piano Home eller aktivt triampade Audiovector M3 Avantgarde - men de kostar ju inte så mycket heller.

RC-L har rätt stora baselement och går - trots att inte fbk anser det - djupt i basen, vilket inte är det lättaste att kombinera med "distinkt bas" (det var nog det uttrycket du letade efter, FBK :) ). Men jämfört med andra högtalare som går så djupt, i samma prisklass, så är inte basen odistinkt om man har rätt förstärkeri - men kopplar man den till en svag H/K så blir ju inte ljudet så kul...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:09:56  Show Profile Send Harman a Private Message
Svag H/K???

*skratt*

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:16:39  Show Profile Send FBK a Private Message
Det är lugnt breza
Jag och Tommypeters munhuggas lite grand bara

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2004/11/15 21:36:33
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:46:48  Show Profile Send tommypeters a Private Message
"Svag H/K???"

Har du inte sett att H/K har både klena och kraftiga förstärkare? Eftersom H/K i sig har lite "loudness-karaktär" (rätt mycket bas och diskant) så blir det intealls bra om man försöker driva ett par RC-L med en för svag modell.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12

Edited by - tommypeters on 2004/11/15 21:47:49
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:49:23  Show Profile Send Smackman a Private Message
Som sagt fint skrivet igen tommypeters : )
Det finns inget att tillägga efter dig hihi.
Som vi vet så går dom väldans djuupt i basen ..jag kan inte förstå hur fbk kunde missa en sån "bagatell" :)


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000