HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skall långa kablar vara kraftigare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/11/16 :  10:20:55  Show Profile Send boombox a Private Message
Hej
En fråga till er elektronik/fysik experter här på forumet. Så här ligger det till. Jag använder Nordost 2-flat högtalarkablar (se spec nedan). Nyligen så kortade jag kabeln från 2x10m till 2x7m och fick en klar förbättring av ljudet. Har hört att det finns ett samband mellan tvärsnittsarea och längd och tänkte då att eftersom jag har så pass långa kablar kanske jag skulle byta till ett par kraftigare. 2-flaten är ganska tunn. Vad säger ni? Är arean viktig vid dessa längderna?

Kör med Goldmund SRA slutsteg (2x50W) och Cadence Anina högtalare.

2 FLAT
insulation Extruded Teflon®
conductors x2 flat rectangular
material 99.9999% OFC
capacitance 7.0pF/ft
inductance 0.17uH/ft

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/11/16 :  13:21:00  Show Profile Send primere a Private Message
Ja och nej till din fråga!
Ström korvar sig om den får för lång väg att vandra! Vilket vid långa längder resulterar i att kablen brinner upp!
Nästan samma princip med signal! Men det är lite mer rörigt! Signalen samlar på sig en massa störningar ju längre väg den har att gå! Därför rekommenderas en kortare längd! (med risk för mothugg svarar jag som jag gjort innan!) En kort kabel är att föredra och ju kortare desto mer ljudbild upplever du! I ditt fall kanske det inte går att korta så mycket! Men en annan sak som spelar in är själva renheten i kopparn och motståndet totalt! Grovlek/längd att vandra!

Hoppas att detta gav dig lite att gå på! Finns säkerligen andra som inte instämmer det minsta med mig! Men kolla om fler svarar!
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/16 :  14:14:05  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag tror det inte primärt är motståndet i kabeln (serieresistansen) som är kritiskt för hur långa kablar man bör använda, utan framförallt induktansen som kan ställa till det. Med detta resonemang är det troligen kabelns uppbyggnad snarare än tvärsnittsarean som avgör lämplig längd för en viss kabel.

Om du har upplevt en tydlig förbättring i ljudet av att korta av kablarna från 10 till 7 meter är det nog troligen läge att undersöka om kablar av en helt annan uppbyggnad inte är att föredra för dom längder du behöver och för den utrustning du har. Eftersom platta kablar med ledarna långt isär ofta är behäftade med en förhållandevis hög induktans är det troligen inverkan av detta du hör när du kortar av sladden.

Pröva med en kabel av mer "ordinärt" snitt, dvs inte för höginduktiv och inte för låginduktiv (exempel på en låginduktiv kabel som i vissa fall kan vara olämplig är litz-kabel), och se om du får en förbättring i ljudet. Om du inte kan flytta om anläggningen så att du kan använda kortare kablage vill säga.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/11/16 :  15:46:16  Show Profile Send boombox a Private Message
Tack för edra svar. Om jag fattat saken rätt så är det inte specifikt arean på ledaren som som gör någon skillnad vid dessa längderna utan kabelns konstruktion. Och eftersom jag hör en tydlig skillnad när jag kortar från 10 till 7m så verkar det som om just den här kabeln har relativt stor påverkan på mitt system. Hmm, intressant. Det skulle alltså kunna vara en fördel att byta till en annan typ av kabel som passar bättre i mitt system.
Enligt förslagen så skulle det kunna passa med en kabel med medelinduktans samt lågt totalt motstånd.
Är det någon som har förslag på en sådan för ca 200kr/m.
Min lokala handlare förelog en Neotech kabel som är PVC-klädd, kan det vara något? För ett antal år sedan var väl PVC inte så populärt till kablar?

Edited by - boombox on 2004/11/16 16:26:37
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/11/16 :  16:36:03  Show Profile Send cofra a Private Message
Givetvis spelar arean roll, är den för snålt tilltagen så bromsar den strömmen och det är inte bra. För att ta ett extremt exempel så är det ju det "problemet" man utnyttjar i en glassäkring, en tunn ledare innuti säkringen som vid för hög ström går av, dvs. bromsar strömmen så mycket att värmen som uppstår pga. friktionen i ledaren gör att den glöder av. Det som Conan säger är också korrekt, jag ska inte säga att din kabel är dålig för då får jag så mycket förklarande att göra men man kan åtminstone säga att den är mindre lämplig för bruk så det krävs långa kablar. Desto närmare de två ledarna ligger desto lägre blir induktansen så vid långa längder så kan man utnyttja möjligheten att koppla med exempelvis en kabel som har fyra ledare så kan man dra fördel av detta genom att använda två ledare till plus och två ledare till minus (till respektive högtalare).

MVH. Christian

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/16 :  17:00:51  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag skulle tro att den tydliga skillnaden du upplever mellan 7 och 10 meter är inbillning (no offense), det blir väldigt små skillnader på 3 meter dessutom kan du ju bara gjort endast ett skifte och det med lång tid emellan vilket addera extra osäkerhet. Skillnaden kan också bero på helt andra saker (om den nu var tydlig) t.ex. att du drog bort oxid på kontaktytorna nar du drog ut kabeln (bara en av ett antal möjliga orsaker). Jag har räknat på skillnader på 2 och 3 meter kabel med ett worst-case-senario (låg impediva högtalare (vid höga frekvenser) och höginduktiv kabel), skillnaderna är ändå tämligen blysamma, kanske hörbara men knappast stora.

Man kan ju dock tänka på är att ju lägre impedans högtalarna har dessto mer kritiskt blir det att man har kablar med låg induktans(frekvensberoende) samt dc-motstånd (ej frekvensberoende).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:47:57  Show Profile Send boombox a Private Message
Cofra
Du säger att denna typ av kabel är mindre lämplig vid långa längder. Antar att du menar tunn, platt kabel. Vad är typ av kabel föreslår du när det gäller längre kabel?

Rydberg
No offence taken. Förstår jag dig rätt så menar du att jag inte behöver ta några speciella hänsyn vid kabelval beroende på längden.
Man hör ju ofta att det är viktigt att ha så korta kablar som möjligt, men det är kanske mest för att man då kanske kan välja en dyrare kabel.

Några synpunkter när det gäller PVC isolering?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/16 :  18:58:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tack!

Nja, jag menar att din förkortning med 30% troligtvis inte gjorde jättestor skillnad. Enligt mina beräkningar faller iallafall inte amplituden spciellt mycket med de flesta kablar. Generellt bör man dock undvika höginduktiva kablar om man ska dra långa länger, särskilt om man har högtalare med låg impedans (typ ML)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2004/11/16 :  19:55:34  Show Profile Send cofra a Private Message
Jag personligen skulle välja en vanlig EKK 4 x 1,5mm och ta två ledare till varje pol. 25m kostar ca 200kr.

Vill du ha mer exotisk kabel och är en sådan som vill betala mycket för kabeln så är det bara att kolla vad kabeltillverkarna har, så länge dom uppfyller kraven på hur en hyfsad kabel ska vara uppbyggd så är det bara att köra. Nackdelen med EKK är att den är stel om man tex. ska ha den i kabelkanaler så då måste man nästan hitta något annat alternativ. Men den nackdelen är också den enda.

MVH. Christian
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2004/11/16 :  21:18:03  Show Profile Send boombox a Private Message
Tack för input grabbar. Har fått en del att fundera över.

EKK kan man ju alltid testa utan att bli ruinerad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000