HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 INO Audio- lyssna och köpa-vart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:19:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mahler> Den enda modeller man kan beställa en elementsats till är piP, pi60, pP-2, pX-2, pY-2, pZ-2. De sista tre är fyrkantiga basmoduler. pi60 går att bygga själv men är tydligen svår att göra pga de många avfasningarna vilka är lite komplicerade att göra, för att inte tala om faneringén som även för en skicklig snickare är svårt att får till bra.

pi60s, iP, i14, i14s, i16z, i28s, i32z, i56s, i64z osv kan beställas som monteringssats och då ingår färdigbyggd låda i rå mdf eller i en av de 103 olika finisharna som går att välja mellan. i34es och i68es kan bara beställas helt färdigbyggda såklart.

Att det inte går att hitta ett snickeri är väl inte så märkligt. Antagligen är omsättningen förhållandevis låg, lådorna får inte bli för dyra, lådorna ska byggas så att de klara IÖ:s krav. Att det är svårt att hitta ett snickeri som uppfyller de kraven i Stockholm kan jag lätt förstå.

Man kan säkert göra fina pi60 lådor själv om man har de rätta verktygen, kunskapen och tålamodet. De flesta som köper verkar beställa färdiga lådor och montera själv.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/17 16:23:37
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:35:43  Show Profile Send Mahler a Private Message
Men Stockholm är väl en "världsmetropol"!!!

Hmm.. iallafall enligt vissa!!

Och Sverige är ju ganska välkända för sitt fina hantverk vill jag minnas.. Så då måste det ju finnas en hel del riktiga snickar proffs i vårt långa land!! Eller har alla snickare i Sverige en 2:a i betyg i fanér teknik från gymnasiet!!

För mig och flera tydligen verkar det fortfarande otroligt att det inte går att hitta en snickare i hela landet som klarar bygga en Ino låda. VAD är det som är så extremt med en INO låda att ingen snickare klarar av att bygga den.. Förutom IÖ förståss!! Speciellt inte en låda till en högtalare som jag förstått är väsentligt mycket billigare och subjektivt bättre för kunden än vissa konkurrerande och väsentligt mycket dyrare märken!!

Finns ju fantastiskt fina och extremt välbyggda högtalarlådor som är tillverkade i Sverige med väldig precision och noggranhet.. Tänker t ex på MD Coltrane eller QRS Venus som visades på mässan!!

Nä förvirringen består!

Och när man då läser att det GÅR att bygga en PiP 60 själv med tålamod blir ju förvirringen än större!!


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2004/11/17 16:37:57
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:44:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja du verkar väldigt förvirrad!! PiP 60 finns det först det första inga lådor som heter så de kan du nog bygga med ett par glasspinnar hemma i sandlådan, dessutom så bygger IÖ inga lådor själv utan det är ett snickeri som gör det(trodde du han gjorde de själv???). Snickeriet hinner inte med att göra i snabbare takt med bibehållen kvalitet så då blir det lång väntetid.

Btw, varför bryr du dig, du har väl precis köp ett par högatalre, lyssna på dem istället för att diskutera i ett ämne där du saknar bakgrundsfakta men ändå gör självklara uttalanden

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:44:14  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Att Ino Audio inte skulle ha hittat mer än ett snickeri som håller måttet verkar otroligt konstigt. Det måste bero på något annat.


Ja det gör det. Ingvar vill inte ha någon löpandebandproduktion av sina produkter. Detta framgår när man läser hans produktkatalog samt inte minst när man talar med honom. Att IÖ inte vill tillverka jättevolymer tycker jag man ska respektera. Take it or leave it typ.

Den som nu är intresserad av Inos produkter gör klokt i att läsa produktkatalogen. Många av de frågor och funderingar som tas upp här finns glasklara svar på där.

MVH


Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:08:07  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
Ja du verkar väldigt förvirrad!! PiP 60 finns det först det första inga lådor som heter så de kan du nog bygga med ett par glasspinnar hemma i sandlådan


Du är för roligt Rydisen!!

Nå, så är det inte trots att du ser det så!!

Ställer bara lite frågor angående det faktum du själv belyst och som flera med mig undrar om!!

Dvs att Öhman inte hittar en snickare som håller måttet!! En del pg a att fanéret är så extremt svårt att får rätt och en del av andra anledningar som jag inte tror jag fått något svar på.

Och att då en "amatör" KAN bygga en Pi60 själv (sorry.. ett P för mycket smög sig in!!) (Hoppas du överlever??) ter sig komiskt för mig!! För inte har väl en "amatör" bättre utrustning hemma så att han kan utföra jobbet med "bibehållen kvalitet" själv!! Hmmmm!!



Nåja eftersom jag förstått att du verkar stötas av obekväma frågor och inte kan svara på ett sätt som jag förstår så låter jag bli att fråga mer helt enkelt!!

Men tänk på att man kan undra UTAN att vara intresserad av just den högtalaren.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:11:22  Show Profile Send Mahler a Private Message
Hej Ekan,

Hur får man förresten tag på en produktkatalog... Är nämligen nyfiken, om än inte i köpsyfte, på hur man effektiviserar sin produktion av högtalare och sparar pengar åt konsumenterna!!

Jag skulle gärna veta MKT mer om element, teknik, lådbygge etc etc.

Med vänlig hälsning

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:19:18  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Hur får man förresten tag på en produktkatalog...


Kolla med sladd. Han borde ha några i fyrfärg.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:23:28  Show Profile Send mus a Private Message
Vi kanske helt enkelt bara skall acceptera hur Öhman kör sitt företag, om vi kan förstå det eller inte. Och att han använder det snickeriet han gör, oavsett vad anledningen är att han gör det. Trots alla välmenande (?) rekommendationer gör han ju som passar honom bäst, bara för oss att gilla läget och anpassa oss om det är så att vi vill köpa hans grejer!

Mannen gör fantastiska högtalare och de som vill köpa dem kan göra det, med de förutsättningar som råder. Vill man inte det så slipper man.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:23:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mahler... Man Mailar Rydberg, så får man en
quote:
PiP 60 finns det först det första inga lådor som heter så de kan du nog bygga med ett par glasspinnar hemma i sandlådan, dessutom så bygger IÖ inga lådor själv utan det är ett snickeri som gör det(trodde du han gjorde de själv???).


Med den väntetiden som verkar vara på INOs produkter, så skulle man nästan tro att Öhman själv bygger dem.

Näe upp med en Icke officiell site, där folk kan få lite svar,, Fast Ino vill väl ha den lite mystik kring sina produkter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:37:04  Show Profile Send Mahler a Private Message
Då har vi alltså till sist konstaterat att det finns en katalog!!

BRA!!

Då skall jag vid första bästa och nästa tillfälle dra förbi Consulten och se ifall Sladd kan visa en katalog!!

Tack för tipsen Ekan!!

Zalve,

Är du bindgalen???

quote:
Man Mailar Rydberg, så får man en


Tror tyvärr inte jag står högt i kurs där!!
Så jag väljer nog Sladd istället!!

Där är ju dessutom bullarna smaskiga, kaffet gott och mottagandet vänligt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:41:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mahler> Klart du får en katalog om du vill ha en, PM:a din mailadress till mig så skickar jag omedelbums!!

Du står varken högt eller lågt i kurs, jag känner dig ju inte! (sen var jag ju lite ironisk i mina inlägg, inget att ta så allvarlig på)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:43:26  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Kolla med sladd. Han borde ha några i fyrfärg.


Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:44:00  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Tack för tipsen Ekan!!


Vassego! Hälsa från mig .

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:25:14  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Fast Ino vill väl ha den lite mystik kring sina produkter.


Det är just detta som jag tror är affärsiden, det ska vara mysko, svårt att få tag, inte alla ska kunna köpa hur som helst, minimerad risk för missnöjda kunder osv.

Att snickerier inte ska kunna producera lådor i den kvalite och takt som krävs är bara rent dravel, ok om inte något litet garage snickeri klarar det men de flesta vettiga utrustade med lite nc maskiner, pressar osv. klarar det galant annars är de inte yrkesmässiga.

Med tanke på pris och den påstådda prestandan skulle även jag gott kunna tänka mig ett par pip, men tyvärr för krångligt

EA - Du nämner en HFLS-1 site, finns denna? har för mig det pratades om en förut men kan inte komma på att jag sett någon...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

standard
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:22:15  Show Profile Send standard a Private Message
Efter att ha läst denna och andra trådar om herr Öhman så är det inte så svårt att första varför han gör som han gör.
Helt uppenbart får han ju mer reklam i sin målgrupp ju svårare det är att få tag på och få information om honom.
Han har helt enkelt förstått att odla myten om sig själv.

/Fredrik
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:43:06  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Standard -> Han har redan fler kunder än vad han vill/klarar av. Trodde det framgått relativt tydligt i tråden.
Är inget särksilt mystiskt med hans grejer, bara att kolla i produktbladet eller ringa och prata med honom själv om man vill veta mer.
Så gjorde jag själv och har faktiskt kommit hem med 1 par piP i byggsats vid två olika tillfällen inom loppet av 2 månader. Var faktiskt inte alls särskilt krångligt för mig som stockholmsbo.

Fö. frågade han mig när jag var där för förra helgen och hämtade en byggsats piP om jag kände till något bra snickeri som kunde bygga ihop fler lådor än hans nuvarande. Vi kom in på det då jag frågade lite om en center till piP vilken det var >12månades väntettid på om man vill ha färdigbyggd låda.
Antingen väntar man eller så anlitar man ett snickeri själv efterosm det tydligen finns minst sju skicklkiga snickerier/km^2 om man ska tro en del av deltagarna i tråden ;)




Edited by - Baltazar on 2004/11/17 19:43:26
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/17 :  19:53:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://www.inoaudio.com

Enligt uppgift registrerad 7/10 -04

Vad månde bliva?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

standard
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:38:18  Show Profile Send standard a Private Message
Baltazar: Jag är tämligen säker på att jag inte påstod att det var något mystiskt med hans grejer.

/Fredrik
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/11/17 :  20:39:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Som marknadsföringstrateg är Herr Öhman enastående.

Var i herrans namn, och andra namns också för den delen,kan man påvisa en sådan gratisreklam som i hans fall?

Att det sedan skulle vara särskilt komplicerat att bygga ett par av hans lådor (konstruktioner) är fullkomligt nonsens. De lådorna är inte krångligare än några andra välbyggda konstruktioner.
Och välkontruerade är de.
Tid, tålamod och bra verktyg. Allt som behövs, förutom råmaterial.
Kunskap i elementär högtalarkonstruktion gör nog intet ont heller.

Självklart finns det snickare som fixar detta elegant.
Problemet är att när man beställer Ett ex så medför det mer problem än nöje för snickeriet.
Maskiner skall ställas om, någon skall göra det(jobbet), man skall ta rimligt betalt och det genererar ingen större vinst.

Att sedan IÖ plägar vara lite hemlig och krånglig för att hålla intresset vid liv är bara att gratulera.
Så länge efterfrågan är större än produktionen ligger man bra till, i alla fall sist jag kollade med min revisor.

För övrigt så är det en helt OK högtalare som krystas ut emmellenåt.
Bra gjort.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

standard
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:09:49  Show Profile Send standard a Private Message
akktustakki: My point exactly. And then some.

/Fredrik
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:21:09  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Var i herrans namn, och andra namns också för den delen,kan man påvisa en sådan gratisreklam som i hans fall?


Här på HF dyker det upp en tråd om ino med jämna mellanrum, någon ny el. gammal medlem vill höra på ett par ino, ställer lite frågor och så är det en karusell på x antal sidor som hålls uppe några dagar igång där det diskuteras ganska exakt samma saker som i denna tråd.

Här vill jag stödja sökfunkitonens mästerförespråkare Sanoj...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/17 21:21:32
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:45:15  Show Profile Send Sanoj a Private Message





// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:52:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Jaha, en Ino tråd igen
Instämmer med Mahler, det är smått komiskt att inte Herr Öhman har hittat ett snickeri som håller måttet, men amatörer klarar det
Lägga av... Det handlar ju om att han vill ha det så här, mycket hokus pokus helt enkelt.
I mina ögan så är det klar sekt varning. I någon tråd för ett tag sedan så var det någon som inte gillade Ino-ljudet, och direkt så ställde sig de "frälsta" i kö för att försvara Ino man kan inte göra annat än att skratta åt det. Konstigt att inte vi får sådana reaktioner när någon tycker mindre bra om tex Dynaudio högtalare....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:12:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
mycket hokus pokus helt enkelt


FBK> Nej absolut inge hokus pokus alls, bara en väldigt bra konstruktör som inte tänker som du och jag när det gäller pengar. Kolla in euphonia, där är det hokus pokus dagarna i ända...

Dessutom undrar jag om du (FBK) är läskunnig, det verkar inte som det. Han har ett snickeri, de klarar av att göra snygga lådor med god kvalitet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:21:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
mina ögan så är det klar sekt varning. I någon tråd för ett tag sedan så var det någon som inte gillade Ino-ljudet, och direkt så ställde sig de "frälsta" i kö för att försvara Ino


Snacka om kraftigt vinklad tolkning av saker och ting!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000