HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är vissa inspelningar bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/10/13 :  15:04:18  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har varit lite mer aktiv i mitt lyssnande ute på stan under en period, och jag brukar då förstås ha med mig egna skivor. Vill förstås att anläggningen ska kunna spela mina gamla skivor med "dåligt ljud" och bra musik. Gång på gång slås jag av ljudet när man slänger i en Stockfishskiva. Ljudbilden växer flera meter i bredd och djup, röster och instrument delas upp, llt blir stort luftigt och transparnt osv. Det låter så bra så att musiken inte alls behöer vara så fantastiskt bra, om man ska vara krass.

Men varför är det så? Vad gör dom i studion, eller vad gör dom inte? Har man fler mikrofoner? Bättre dämpat rum? Bättre mikrofoner? Mindre kompimering av musiken? Eller vad? Jag lyssnar t ex en del på Pink Floyd, och dom målar ju ofta ganska magnifika ljudbilder med stereokänsla och stor dynamik - men ändå låter det som dåligt rippad mp3 när man jämför med allerstädes närarande Chris Jones ex v. Är det detta man viner med Japan och Ameikapressningar? I såna fall får jag löpa nya skivor, för jag vill ha dtta ljud på mina favoritskivor också.

/bjarne

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:06:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Inspelningsutrustning, kunnande i inspelningsteknik, nogrannhet osv...


Landet har nog inte så stro inverkan, det finns bra isnpelad musik från hela världen, Cris Jones tex är ju inspelad i tyskland...

/Martin
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:21:53  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej intressant, vad är Stockfishskiva, ett skivbolag eller en grupp. Såg nu på vinylbutiken att de i många fall har en dublett som är pressat i japan och då kostar den mycket mer. Har de bättre utrustning eller. lite samma fråga som du bjarne hade.

Sen spelar nog ambitionen vid själva inspelningen kanske störst roll. Vissa grupper verkar ju nästan helt strunta i att någon faktiskt ska lyssna på deras musik, konstigt att man inte lägger större krut på just detta. Borde inte vara så stor del av en totalbudget för ett skivsläpp, inte om man tar de stora artisterna.

Måste nog kolla upp den där chris jones, vad är det för typ av musik?? om pink floyd låter som dåligt rippad mp3 i jämförelse då måste det låta xxxxxx bra

mvh
micke
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:29:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Stockfish är ett skivbolag i tyskland....

Japanpressar kan vara bättre, men inte alltid.. Importskivor är oftast dyrare för att det är just import....Lite exklusivt...

Kolla in creative-audio.se för skivorna från Stockfish

/Martin
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:43:37  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag tycker just Stockfisch är ganska trista inspelningar. Åtminstone de som jag har hört.

Först närmickat sedan en massa pålagt eko ger inspelningar som kanske kan ha någon slags "imponatorfaktor" över sig. Men likt verkligheten? Nja...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/13 :  16:49:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja smaken är ju delad, personligen tycker jag dom låter bra, och det är skillnad på olika inspelningar, alla är inte närmickad och pålagt eko ?? kanske, men inte ofta vad jag har hört.. Och jag har nog hört alla inspelningar från bolaget....

Men självklart är det inte musik för alla, men bra inspelningar som låter bra, det kan man nog inte komma ifrån....
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/13 :  17:04:30  Show Profile Send gromit a Private Message
Musiken har jag inte så mycket att klaga på. Sara K är t ex riktigt bra men jag tycker att det finns klara brister i den tekniska produktionen.

Några inspelningar som jag skulle kategorisera som bra, eller t o m mycket bra:

- Cantate Domino, ett AB-inspelat mästerverk signerat Bertil Alving.
- Nightclub med Patricia Barber (Även Café Blue förresten)

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  21:42:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag inte hört de här skivorna men det finns ju annars utrustning där man kan bredda stereoperspektivet, så mycket att ljudet blir bredare än bredden mellan högtalarna. Dessutom har man ljud ute i rummet nästan som vid surround. Det här har också nackdelar eftersom ljudet samtidigt kommer att låte lite tunnt och spinkigt när man lyssnar på musiken i en monoradio. Det finns faktiskt en sådan svensk inspelning(den enda som jag känner till)med Povel Ramel "På återbesök i holken" inspelad på Atlantis studion av Erik Olhester.


Edited by - gcs on 2004/10/13 23:03:48
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/13 :  22:51:44  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Gromit;"Först närmickat sedan en massa pålagt eko ger inspelningar som kanske kan ha någon slags "imponatorfaktor" över sig. Men likt verkligheten? Nja..."

Undrar var du får det påståendet ifrån gromit !!

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  23:11:49  Show Profile Send gcs a Private Message
"Först närmickat" Jaha vad är det för fel med det då? Jag tar ett exempel Diana Krall´s live skiva. Det är ju tur att den är närmickad. Eko? Jo, ja om det inte är för mycket och i vilket fall så ska det vara gjort med smak.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/10/13 :  23:46:48  Show Profile Send bjarne a Private Message
jovisst vissa grejer är nog närmickade, men jag tycker nog ändå att även instrumentala delar kan vara nog så imponerande och fylliga.

>micke76: Det jag hört är ganska soft, mycket slide, singer-songwriter och bluegrass. Som sagt tycker jag att ljudupplevelsen är större än musikupplevelsen. Det är som en riktigt fet uppgradering i förstärkeriet - ljudet liksom bara släpper från högtalarna, och alla parametrar får liksom en rejäl skjuts - typ transparens, stereobild, djup, dyna,mik osv. Jag må vara infantil i min inställning, och har kanske fallit för något reklamtriox man snabbt tröttnar på. Jag tror att alla vi som hänger på detta forum har tagit ett steg just mot att lyssna på ljud, inte bara musik och därför blir detta intressant. Kunde man få sina favoritplattor med sådan kvalitet så hade mycket varit vunnet.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/14 :  09:08:29  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Undrar var du får det påståendet ifrån gromit !!



Jadu, det kan jag berätta. Jag har lyssnat på skivorna...

Jag har inte hört så många så jag dömer inte ut alla utgivningar. Man kan bara hoppas att flertalet låter bättre än Sara K samt den dubbelskiva med Chris Jones som jag lyssnat på.

Jag menar heller inte att skivorna är direkt dåligt inspelade men det finns så många skivor som är betydligt bättre inspelade.

/Gr.


Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/14 :  10:04:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo och det finns en del som är betydligt sämre inspelade oxå !!

Men det var väll nått skäl som gjorde att nästan alla utställare på Göteborgsmässan körde stockfisch skivor senast, kanske för att dom låter jäkligt bra !?!?

/Martin
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/10/15 :  01:43:00  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Jag vill bara kasta in en fråga angående Sara K, vad är det för inspelning ni pratar om?

Jag har ett par CD med henne men de är ju helt suveräna Chesky inspelningar, sen har
jag en studiokonsert DVD som också är Chesky - Har de gått skilda vägar nu?

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:24:57  Show Profile Send NtR a Private Message
Bra inspelningar får man från artister/producenter som inte är så där väldigt kommersiellt inriktade OCH dessutom är intresserade av att det ska låta bra hemma hos folk med bra förutsättningar, d.v.s rimligt bra ljudanläggning. Ovanstående kombo av Artist/producent är ovanlig.

Det vanliga sättet i branschen är annars att spela in så att det låter så bra som möjligt i en bilradio, bordsradio eller för den delen dator. Det är ju där folk i allmänhet hör musiken först, och då gäller det att fånga deras uppmärksamhet snabbt. Att det sen låter rätt trist hemma spelar ingen större roll, plattan är ju såld.

En del plattor hör man stor skillnad på förstaspåret/hitten och resten. Förstaspåret är inspelad på ovanstående sätt eftersom man tror att den kommer att gå på radio, medan resten är mer neutralt inspelad för låta fint hemma. Tro mig, flera av mina vänner är ljudtekniker.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/15 :  11:35:30  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Men det var väll nått skäl som gjorde att nästan alla utställare på Göteborgsmässan körde stockfisch skivor senast, kanske för att dom låter jäkligt bra !?!?


Det där är lite intresant. Varför väljer alla utställare skivor med ansedd hög inspelningskvalitet? Det är ju inte de skivorna som sedan snurrar hemma hos mig i alla fall.
Jo, jag har både chris Jones och Sara K, men de låter ju bra oavsett om utrustningen är jätte-häftig eller bara skaplig.

Respekt skulle det ge om en utställare spelade ex. Metallicas "svarta", och det gav en sån där Wow-känsla.
Felet med de flesta skivor kan jag tänka mig är komprimeringen, "the loudness-race".

quote:
Jag vill bara kasta in en fråga angående Sara K, vad är det för inspelning ni pratar om?

Jag misstänker att det handlar om Sara K - Waterfalls, eller har jag fel?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/15 :  12:35:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det hade väl varit mera märkligt om alla utställare spelade sunkiga inspelningar...

Tyckte att det var väldigt varierat på arken. På Burmester spelades Pink Floyd, på ALR Jordan spelades Muddy Waters från 50-talet, Amphion körde Deep Purple "Made in Japan" på vinyl, Audio Concept spelade Stevie Ray Vaughan på vinyl etc, etc. Sen spelades det Ramstein och Infected Mushroom hela tiden när vi kom - kan inte förstå varför...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:02:12  Show Profile Send Bubben a Private Message
Men allt som inte anses som bra inspelning behöver väl inte vara sunkigt, någonting finns väl därimellan...

Visst var det varierat på Arken ändå det håller jag med om. Men även den inspelning med Pink Floyd som spelades på Burmester måste anses som en bra bit över medel. Ett fåtal instrument väl separerade och effekter som panorerar lite skoj...

Varför man spelar Ramstein förstår jag faktiskt inte. Nej, nu blev det OT.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:21:39  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Jag vill bara kasta in en fråga angående Sara K, vad är det för inspelning ni pratar om?

Jag har ett par CD med henne men de är ju helt suveräna Chesky inspelningar, sen har
jag en studiokonsert DVD som också är Chesky - Har de gått skilda vägar nu?

Jepp, Waterfalls var det jag pratade om. Jag lyssnade på den igår kväll igen och gillar den inte. Jag lyssnade även på en Chesky-inspelning av Sara K, riktigt bra!

Vad som demas på mässor har ju nödvändigtvis inte med inspelningskvaliteten att göra. Jag skulle vilja påstå att de flesta väljer skivor som får anläggningen att låta bra. Det behöver definitivt inte vara samma sak som att det är särskilt bra inspelat. En "häftig" inspelning kan fånga folks uppmärksamhet på ett helt annat sätt en en lite mer korrekt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:23:51  Show Profile Send freann a Private Message
Appropå: fick ett tips om att nya "stjärnskottet" Anna Ternheims platta ska låta bra. Den är mastrad av Klas Persson, son till Rune Persson. Valet av mastringsstudio var tydligen Annas eget. Nästa platta vill hon spela in analogt på rullbandare :-)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:30:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Appropå: fick ett tips om att nya "stjärnskottet" Anna Ternheims platta ska låta bra. Den är mastrad av Klas Persson, son till Rune Persson. Valet av mastringsstudio var tydligen Annas eget. Nästa platta vill hon spela in analogt på rullbandare :-)


Kan väl tilläggas att största delen av hennes skiva är inspelad i ett gammalt sågverk på Gotland

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:32:49  Show Profile Send freann a Private Message
Stämmer! Det finns en Limited Edition-utgåva (dubbel-cd) där andra skivan innehåller piano och sång. Är den inspelad i Stockholm?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:34:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vet inte ...
Den ligger dock på Stockholm Records så det kan kanske stämma

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/15 :  13:41:04  Show Profile Send freann a Private Message
Mer mastring: Steve Hoffman tillhör eliten IMHO. Han har en egen site med ett aktivt (och intressant!) forum:
http://stevehoffman.tv/

Här kan man hitta ett arkiv med intrevjuer etc kring Hoffman och hans gamla bolag DCC:
http://www.netassoc.net/dougspage/Interviews.htm


Edited by - freann on 2004/10/15 13:43:42
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/10/15 :  14:07:31  Show Profile Send bjarne a Private Message
quote:
Respekt skulle det ge om en utställare spelade ex. Metallicas "svarta", och det gav en sån där Wow-känsla

Just så, och som vivet så ska man ha med sig egna skivor just därför. Och så ska man styra volymkontrollen själv!!! men nu blev det lite OT...

Tycker det är intressant iallafall, detta med inspelningskvalitet. Det gör så vasinnigt mycket för upplevelsen. Jag har inte lyssnat mycket på sacd/dvd-a, men jag antar att det i vissa fall kan vara lite samma känsla även om det också där finns olika kvalitet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/15 :  22:18:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Singer/songwriter-plattor med lite unplugged feeling låter alltid bra. Sen finns ju softjazz som Fourplay. Låter lite porrigt och inte speciellt konstnärligt högstående men vill man dema en anläggning måste man ju få den att låta bra. Få fram röster och instrument osv.. Därför kan det i vissa stycken bli superpolerad ökenmusik som Fourplay.

Natti natti.

Men det finns ju åtskilligt som
har ett bättre programmaterial och där man försökt få med en naturlig akustik. Ta klassisk körmusik från barocken där det finns bra indipendent bolag som Harmonia Mundi, MDG, Chandos eller Hyperion eller någon EMI från 50-60 talet innan multimikningen slog igenom. Ja Alvings fåmikrofonsinspelningar har ju tagits upp.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000