Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 14:36:59
|
Bumel skriver: "det finns bra indipendent bolag som Harmonia Mundi, MDG, Chandos eller Hyperion eller någon EMI från 50-60 talet innan multimikningen slog igenom."
Där har du fel Brumel man har kört med fler än tre mikrofoner sedan 1960 eller rentutav slutet av 50-talet. Det är ju faktiskt så att det finns fördelar med att ha flera mikrofoner och det är ju inte så att man kör med flera mickar för att det är häftigt. Det här tycker jag börjar likna en 2-mikrofon debatt. Det är också skillnad att spela in viss seriösmusik med två eller få mikrofoner eller att spela in jazz eller rockmusik med två mikrofoner....det blir om man så säger inge bra. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 22:16:46
|
Ja syftningsfel av mig. A ena sidan handlar det om att hitta bra ljudande inspelningar som inte ar trist musik pa men det handlar mest om tendensen att med en skog av mikrofoner ta fram enskilda insatser i mixen och belysa dom pa ett konstigt satt med lite palagda effekter. Detta har jag lite svart for. |
Hifiarkeologen |
|
|
Greensleeves
Member
172 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 00:25:53
|
Ursäkta en novis inhopp, men jag tycker det finns en sak som kanske är viktigast av allt vid inspelningar: att det som låter är värt att spela in...
Det får kort och gott gärna handlar om musiker som kan musicera och vokalister med sångröst, dvs sådant som nog ansågs rätt självklart på exempelvis 1950-talet, men kanske inte nödvändigtvis nuförtiden..?
Jag längtar efter en ny Ella Fitzgerald, en ny Frank Sinatra, en ny Monica Zetterlund... jag längtar efter folk som faktiskt är värda att spela in.
Mvh Greensleeves |
Mvh Greensleeves |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 01:30:05
|
Enligt min mening måste det vara kunnandet och noggranheten vid inspelning och mixning som är hela förklaringen, då gamla skivor analoga skivor kan låta väldigt bra med instrumenten väl separerade, bra stereoperspektiv osv. Då kunnandet ofta finns i ett bolag så blir vissa skivmärken "bättre" än andra vanligen. Stockfish, spanska Pneuma, Opus 3 m.fl. besitter en god förmåga att , vanligen, skapa skivor som ligger över snittet. Samma gäller ganska ofta även små skivbolag med några enstaka skivor på marknaden. Dessa måste bryr sig tydligen om slutresultatet och vänder sig dit kunnandet finns verkar det som. De stora skivjättarnas produkter är tydligen oftast mycket tveksamma ur kvalitetssynpunkt. |
Bravo |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 01:49:57
|
Greensleevs: Artisterna finns,,, Problemet är bara att det är inte så många som använder "riktigt" inspelningsteknik. Det mesta som ges ut idag är gjort för att spelas på radio, med ett begränsat frekvensområde.
Sen finns det olika stilar när det gäller skivbolag. Jag tycker att det blir tröttsamt att lyssna på Stockfish en längre stund. Det känns "För perfekt" på nåt sätt,,, Putsat till sista märket. Jag inte sätta fingret på vad det är, bara nåt som inte känns naturligt.
Det kan vara jag, kan vara min mediokra utrustning. Sara K's Waterfall är den Stockfish artist som går bra att lyssna till.
Jag vill verkligen poängtera att jag har INGET emot Stockfish som bolag |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Kaffemannen
Member
52 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 09:48:26
|
Jag håller nog med om att dagens artister/grupper använder sig av en "medioker" inspelningsteknik. Det som ni verkar ha glömt är att kostnaden för att spela in en "kvalitativ" skiva är hög. Visst etablerade musiker har råd men även om dom har det kanske dom inte tycker det är värt pengarna när det dessutom är bråttom med att få ut skivan. Eller snarare skivbolagen som styr det där misstänker jag i många fall. Som sagt vissa artister har bra inspelningar och satsar lite extra på att få ett bra "sound" i skivan, och som någon påpekade att det i många fall ofta är artister som inte tillhör det "normala pop-träsket". Lyssnar själv mycket på "udda" grupper och "annorlunda" musik och kan intyga att ofta har dom bättre ljud i sina skivor än övriga. |
Better to burn now than to fade away.
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 11:10:05
|
Anna Ternheims skiva låter väldigt bra. Väl inspelad alltså. Dessutom sjunger hon bra och har bra musiker med sig på skivan. Och låtarna är också bra, om än väldigt sorgsna. Jag har utgåvan med en extra liveskiva, och den är om jag minns rätt nu (är på jobbet, kan inte kolla, men det står i texthäftet) inspelad i Stockholm. Båda skivorna tycker jag karakteriseras just av avsaknaden av karakteristiskt sound. Musik rakt av alltså, det låter väldigt enkelt, men är antagligen inte det. I alla fall är det en skiva man väldigt gärna lyssnar på. |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 13:08:08
|
Kunskap! Och ambition om att det skall låta bra! |
markih |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 13:48:45
|
det är väll en ond cirkel som i allt annat.skivbolag förlorar pengar på mp3 & nerladdningar på nätet.för att klara livhanken ett tag till så får dom snåla på kvaliteten.helt enkelt snabbare och enklare inspelningar men sen finns det säkert artister som även kräver en bra inspelning,
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 14:21:32
|
Inspelningskostnaden är normalt bara 5-10% av hela budgeten. Audiofiler är en minoritet därför bryr man sig inte så mycket om oss. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 20:44:52
|
Kaffemannen skriver: "dagens artister/grupper använder sig av en "medioker" inspelningsteknik."
Vad menar du med medioker inspelningsteknik. Menar du att själva inspelningsförfarandet inte är så högt stående eller menar du utrustningen som man använder. Sedan undrar jag om ni verkligen tycker att t.ex. flertalet klassiska inspelningar är av låg teknisk kvalitet till skillnad mot dom som veterligen är inspelade med endast två mikrofoner. I så fall är alla SR´s och BBC´s musikinspelningar av lågkvalitet. För att inte tala om DGG eller Decca mfl. mfl. |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 21:18:22
|
Jag anser att det finns en ofta väldigt tydlig koppling mellan hur "kommersiell" artisten är och produktens ljudkvalitet. Det finns givetvis undantag, men de tydligaste exemplen är i mina öron Pink Floyd. Där bemödar man sig verkligen om att det ska låta bra. Kvalitet framför kvalitet, däremot har jag inte den tekniska kunskapen för att säga vad de gör annorlunda. Rush tycker jag är ett annat bra exempel på detta.
Det är snarare tämligen tragiskt att lyssna på många kommersiella (stavning?) artister som spelas 3 ggr per timme på ZTV, deras inspelningar låter oftast rena skiten, platt komprimerat och vasst.
För mig är det obegripligt att inte alla bemödar sig lite om att det ska låta bra, man behöver säkert inte utrustning för flera miljarder, det borde räcka med att lägga ned lite noggrannhet, eller? |
"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 21:45:39
|
Jag har snackat med några ljudtekniker som säger att skivbolagen vill att musiken som gäller idag ska låta starkt och höras tydligt i även i stökiga miljöer. Om man vill ha starkt ljud då måste man topplimitera hårt och det här maneret kommer naturligtvis från USA. Eftersom svenska grupper också vill låta som om det vore en amerikansk grupp då blir det hårdkomprimering och ännu hårdare limitering. Jag lånade just en skiva med The Hives för att kolla lite på FFT:n och goniometern....och jag säger bara fy fan. Vanligvis ska goniometerbilden se ut som en mer eller mindre rundboll men nu såg den mer ut som en diagonalromb. Det är tur att den musik som jag tycker om att lyssna på inte ser ut som jag beskrivit. För säg 20-25 år sedan kunde man inte komprimera och limiter så hårt som man kan idag och det är väl därför många tycker att skivor lät bättre förr. Den CD:n som låter starkast vinner. |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2004/11/16 : 23:02:03
|
Jag tycker AIX Records produktion av DVD-Audio är riktigt bra, men musikurvalet är lite snävt och inte så omfattande. Det är hög kvalitet på både musik och utrustning rakt igenom, inga studiotricks eller pålagda effekter. En storbandsskiva spelade de in på totalt 4 timmar...
För 25$ får man oftast en skiva som har DVD-Audio på ena sidan och "konserten" med bild och DD/DTS på andra sidan. |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 00:45:34
|
ska man anta att det snart inte är någon ide att lägga pengar på sitt intresse(Hifi-prylarna) för många är det ju ändå riktigt mycket pengar man lagt ut på sina saker och man vill att alla skivor man köper ska låta bra på sin anläggning,inte bara vissa special gjorda testskivor. visserligen kommer ju alltid en dyrare hifi-pryl låta bättre än billig men det känns ändå som lite bortkastade pengar när man har köpt på sig några av favorit "nice price"cd på någon stormarknad och inget låter roligt ibland tycker jag nästa det är mer drag, känsla och detaljer i en mp3-låt
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 02:52:00
|
Du sätter fingret på en svår punkt "Ibbe". Bättre och bättre anläggningar och sämre och sämre skivor, utom möjligen då det begränsade utbudet i audiofilfacket. |
Bravo |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 08:52:10
|
Fast visst görs det fortfarande välinspelade skivor även inom rock o pop. Anna Ternheim t ex som mämnts tidigare (jo den "nakna" extraskivan är inspelad i Stockholm). Stina Nordenstams senaste är inte heller dum. Från USA på senare år t ex Calexico, Low, Eels, Sonic Youth. I de skivorna saknas inte dynamik. Fast den här musiken är ju rätt långt från Britney förstås. |
|
|
Kaffemannen
Member
52 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 09:20:46
|
Jo jag tänkte mer på såna artister som britney, beyonce, hiphop-genren, tror i och för sig att eminems plattor kan vara bra inspelade. Kim wilde, och så alla one-hit-wonder artisterna förstås. Där tror jag inte det läggs ner mycket tid o pengar på kvalite utan där handlar det om att kränga skivor/singlar så snabbt som möjligt till så liten kostnad som möjligt.
|
|
|
|
Kaffemannen
Member
52 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 09:29:44
|
Qcs jag menar både utrustning och "inspelningsförfarandet", misstänker att många gör sitt jobb så det blir ett "ok" ljud i skivan. Istället för att ägna sig tid åt att göra en riktigt bra inspelning. Vet att vissa grupper är noga med detta men långt ifrån alla och då i synnerhet det som snurrar på mtv, ztv och radio konstant.
|
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2004/11/17 : 21:57:36
|
Jag har lånat Anna Ternheim "Somebody outside" med texten limiterad dubbel-CD. Limiterad det är precis vad musiken är på skiva 1 det både hörs och syns med en goniometer. Men musiken är ju annars trevlig att lyssna på trots både kompressor och limiter. Skiva 2 sjunge Anna T till eget gitarr ackompanjemang eller Mikael Augustsson´s dragspel. Det mesta på CD 2 är mixat i mono och utan kompressor, limiter eller reverb. Medelnivån blir c:a 4-6db lägre än på CD 1. Om jag nu jämför de två CD skivorna så tycker nog jag att den komprimerade och limiterade versionen är roligare att lyssna på. Jag glömde att säga att det är samma låtar på båda skivorna. Ganska så skojigt att kunna jämföra inspelningarna. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/11/18 : 01:00:55
|
quote: Från USA på senare år t ex Calexico, Low, Eels, Sonic Youth. I de skivorna saknas inte dynamik.
Ja, mycket bra skivor också från dessa artister.
Saken är den, skivbolagen vill ha detta "dpliga" ljud eftersom dom flesta konsumenter vill ha det så i sin bilstereo/dator, mm. Simplet. |
|
|
Topic |
|