HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DALI Helicon och MS-Eufonia-serien
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:11:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har inte sett mycket skrivet alls om dessa högtalare. Är det någon här som har lyssnat eller äger ett par? Vilka lyssningsintryck har ni? Jag har inte heller sett dem på mässorna.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:49:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hi-Fi Klubben körde med en surrounduppsättning Helicon med Thule-elektronik på Sheratonmässan sistlidna februari. Visst lät det bra under film- och musikdemon men några djupare lyssningsintryck hann jag aldrig få.

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/11/09 :  16:24:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag och en kompis har varit på klubben ett par gånger och lyssnat på DALI Euphonia MS5 och B&W Natilus 802.
På denna nivå så låter allt bra på ett aller annat sätt, så den personliga smaken har ännu större betydelse när man kommer upp i dessa prisklasser tycker jag. Jag skulle kunna leva med Dali burkarna om jag fick ett par,men både kompisen och jag tyckte att B&W Natilus 802 lät mer naturligt, Dali burkarna var mer färgade i ljudet. Inte mycket till hjälp som sagt, du måste lyssna själv

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:01:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
ttt
Väldigt få här som verkar ha någon uppfattning eller har de som hört högtalarna inte sett den här tråden?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:23:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Beror nog på att Dali generellt inte är så poppis i hifikretsar. Brukar ofta anses som "färgande", som FBK är inne på. Själv har jag faktiskt bara hört Evidence och neråt, men jag är till skillnad från många överlag positiv till Dali.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/17 :  08:42:50  Show Profile Send pewe a Private Message
Jag har lyssnat på den mindre golvmodellen av Euphonia med Thulestärkare och Cambridge cd-spelare och det var en riktigt trevlig upplevelse! Det som man först slogs av var neutraliteten och en ibland kuslig realism vid instrumentklanger och sång. Någon märkbar färgning av ljudet hörde jag inte. Sen verkar högtalaren totalt "död" i positiv bemärkelse, den har inget lådljud eller burkighet.
Jag lyssnade iofs på Dalis demoskiva med blandade artister, hade tyvärr ingen egen musik med.
Skulle definitivt kunna leva med ljudet, kändes mycket neutralt. Kanske aningens dyr, i denna prisklassen finns det kompetenta konkurrenter.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/11/17 :  09:07:12  Show Profile Send hjort a Private Message
...
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/17 :  09:48:31  Show Profile Send pewe a Private Message
hjort,

ser att du har problem med att uttrycka dig i skrift...Du får gärna försöka igen!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:37:09  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag kör själv med de gamla värstingarna Dali Grand. Körde innan med Canton, men jag stod inte ut med den ettriga diskanten. Ljudet är mycket detaljerat, men ändå silkesmjukt. Passar bra ihop med ett lite ljusare spelande slutsteg/förstärkare. Kör själv med Kina ala Sheng-Ya 991Plus monoblocken. Har järnkontroll på de 2x8" annars kan jag inte hjälpa dig mer... :)
Go to Top of Page

fatpipe
Member

264 Posts

Posted - 2004/11/17 :  21:01:57  Show Profile  Visit fatpipe's Homepage Send fatpipe a Private Message
Tycker att både Helicon och Euphonia låter mkt bra. Otroligt spelglada högtalare.
Norska tidningen Fidelity testade Euphonia MS5 med mycket gott resultat. Dessa är nu deras referens tillsammans med Nautilus 802. Säger väl en del...
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/11/17 :  22:40:14  Show Profile Send HJ a Private Message
Det jag hört av Helicon tycker jag har varit mycket bra. Dock med ett undantag av demon på Arken där jag lyssnade på den första som gjordes på fredagen och då hade de inte koll på ljudet. Vet inte om de fick ordning på det senare.

Jag är generellt positiv till Dali. Har tidigare haft ett par stativare (103) och spelar nu på Evidence 870. Precis som många andra högtalare mår de bra av en kraftfull stärkare.

Åk och lyssna vet ja /HJ

"So here I am once more..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000