HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CGS standard vad är det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/11/16 :  04:46:35  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Var ute och letade data på trafos och hittade bl.a. http://members.tripod.com/richard984/transformer_math.htm . Där hänvisar man till CGS.

Att det är någon form av standardisering förstår jag... men är lite mer nyfiken än så. Googlandet blev jag inte klokare på. / svenska sidor men fortfarande inget som jag fattar....

??????

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/11/16 :  05:46:11  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
CGS systemet är föregångare till SI systemet, i CGS systemet används centimeter, gram och sekund till skillnad mot SI där grundenheterna är Meter, Kg och sekund. Det blir skillnader i formler beroende på om man använder CGS eller SI enheter.

Jag har skrivit ihop en del formler om trafar som man kan hitta här http://www.tubetvr.com/transformers.pdf om du är ute efter hur man räknar på utgångstrafar.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/16 :  06:08:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var ingen dålig avhandling Hans!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000