HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 internkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/26 :  00:21:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag vill ha förslag på vettig internkabel, delningsfiltert kommer vara externt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/26 :  00:24:17  Show Profile Send Lovan a Private Message
Du får gärna beskriva lite mer vad du har för högtalare, kablar och preferenser. :)
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/26 :  01:18:02  Show Profile Send Peter S a Private Message
Om du vill vara rigtig esoterisk kann jag köpa några meter valsat finsilver 7 x 0.1 mm (eller annan dimension) nästa gång jag är i DK. Pris drygt 100 Dkr för ca 3 meter av ovanståande dimension.

Om det är bra vet jag inte.
Jag har liggande till mig själva och skall testa det när hötalarna nångång är färdigjusterade.
Du får hitta på nån typ isolation också då det annars oxiderar, har iofs. ett gäng flummiga puristiska ideer om detta om du är interesserat.


mvh Peter
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/26 :  04:12:50  Show Profile Send Lovan a Private Message
går att köpa bomullsisolerad enkardelig silvertråd på venhaus1.com. pris tror jag var 60 usd för 25 fot(ca 8m).
finsilver tråd(utan isolering) gick att köpa någonstans här i sverige för inte så högt pris. sök på forumet så hittar du nog vad jag menar.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:51:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är ett par horn som är under byggnation och det närmar sig filterbygge och då hamnar filtren utanför hornen och det räcker med vettiga inte värsta sorten , tack ändå. Den tråden du nämner Peter verkar intressant men även vanlig koppar variant räcker långt man kan ju alltid prova.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:48:54  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag använde QED silver anniversary från
http://www.hificables.co.uk/ProductDetails/mcs/productID/10943/groupID/710/categoryID/2393/v/eb3b0a9a-1c6b-465b-902a-cf390363e09c
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:01:27  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jovisst! Jag vet inte hur stor skillnad sånt gör. Mycket svårt att skillja på religion och fakta (möjligens oupptäckt fakta) i denna sammanhang, mycket mytbildning och mystik.
Johan Björklund hade nån kopparfilm som kanske var rolig att testa.

Edited by - Peter S on 2004/10/26 13:37:54
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:05:36  Show Profile Send Peter S a Private Message
Trippelbogey: Är den bra?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:09:25  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jag använde VdH Royal Jade i mina, stabil kabel!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/10/26 :  16:57:15  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
HAr själv externt delningsfilter och har gjort kablaget av silvertråd som köptes från sargenta tror jag de hette. Denna silvertråd isolerade jag med teflonslang från elfa och flätade enligt svalanders modell. I ändrana blev det speakon kontakter vilket är hur smidigt som helst. Silverpläterade kopparstift i kontaktdonen borde ju vara bra. Låter då bra i alla fall.

Silvertråden är inte så dyr som man kan tro, jämförde med koppartråd från elfa och det skiljer inte så hemskans mycket. Tråden var 0,6 eller 0,65 mm i diameter, tänk bara på att inte köpa för lite diameter i teflonslangen om du tänker använda det för då kan det bli klurigt att få in tråden i slangen.

Lycka till
h
micke
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:15:23  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag föreslår Svalander special, den gode Josefs egenflätade rena kopparkabel. Alltså inte budgetvarianten.
Om du fjäskar lite får du den i de korta längder som du önskar.
Tror jag.

http://www.svalander.se/shoppen/kablar.htm

Utan att ge mig in i kabeldebatten överhuvudtaget, jag tycker det räcker gott som det är , så tycker jag att internkablaget bör spegla rimligheten i prestandan som högtalaren skall ge.
Med rimligt för internkablaget menar jag pris/prestanda/praktisk användbarhet/tillgänglighet i systemet.

Man bör givetvis ge elementen och ett ev. filter chansen att arbeta under så goda möjligheter som man anser vara rimligt, men att lägga überpengar på ett internkablage och sedan strunta i resten av kedjan känns lika meningsfullt som att göra tvärtom.

Helheten är nyckelordet, som vanligt vill jag påstå, och alltså inte alls kablardebattsugen.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:33:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag flätar mer än gärna själv då efter att jag gjorde min egen version av svalanders "spiderweb" interconnect med 0.1 tråd går man iland med det mesta .

Jag tackar för ditt inslag om kablens prestanda och håller bara med man behöver inte hoppa på det värsta bara för att det känns rätt även om det handlar om hemmabyggen. Inte för att jag är snål eller så men det bör finnas prisvärda/prestanda alternativ är att följa massan. Tack för tipset skall kolla upp det snarast med ett klick.

Kollade upp svalanders kabelsida och tänka sig jag har 0.8 tråd liggandes och det är bara att prova.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:11:47  Show Profile Send Peter S a Private Message
Svalanders fältor ser seriösa ut, jag använder ett fyrflätat interconnect till min skivspelare. Först satte jag ihop ett skärmat för att få bort brum, men ljudet ble reelt sämre jämnfört med oskärmat. Sedan gjorde jag Svalander-fläten och ljudet ble bra igen och brummet försvann.
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:41:21  Show Profile Send hinken a Private Message
Är det inte likabra att fortsätta med samma kabel som har utvändigt.

steriotyp

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/16 :  08:52:20  Show Profile Send Kmj a Private Message
Är det nån som har någon uppfattning av dessa jag hittade på intertechnik?
http://www.intertechnik.de/user/10102/articles/1349522.html
resp:
http://www.intertechnik.de/user/10102/articles/1349523.html

silverplätterade kablar på 4 resp 2,5mm

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000