HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vart beställa faner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Berra-
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:18:58  Show Profile  Visit Berra-'s Homepage Send Berra- a Private Message
vart kan man beställa faner över internet? Jag har kollat runt lite men hittar inte så mycket annat är olika grossistföretag som tillverkar faner.

sen undrar jag vilken typ av faner som är att rekommendera, det finns väll ett par olika typer av faner med olika tillverknings sätt om jag inte minns fel. vilken tjocklek är lättast att arbeta med?

Finns det någon "faner guide" där man kan läsa hur man ska gå tillväga för att det ska bli så bra som möjligt?


Tack på förhand.

//Christian Persson

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:41:55  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fanerguide:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20902

Själv har jag fanerat 3par högtalare, jag rekommenderar att börja med något lättjobbat faner typ Bok,Ek, Gaboon el liknande. Valnöt, Palisander och andra träslag med mycke strukturer är mycket mer svårjobbade och lätt att få sämre resultat med.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2004/11/16 :  03:25:50  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
sen undrar jag vilken typ av faner som är att rekommendera, det finns väll ett par olika typer av faner med olika tillverknings sätt om jag inte minns fel. vilken tjocklek är lättast att arbeta med?



Det finns två typer av faner, knivskuren och svarvad.
det är den knivskurna som ger den äkta trä ytan så att säga(den finaste alltså)

När jag har fanerat utan tillgång till fanerpress så har jag använt utspädd kontaktlim (utan klumpar) strykit på ett lager med fin roller både på faner + skivan, låtit torka, strykt på ett lager till och när det är nästan torrt så börjar arbetet, lägg inte på hela faneret på en gång utan lägg plast eller liknande mellan faneret och skivan som förhindrar att det fastnar. sedan tar du en kloss av kork eller liknade och börjar stryka på faneret från en sida, dra undan plasten en bit till och stryk fast, osv....

Jag skulle rekommendera att köra med minst 1mm faner, ju tunnare det är desto lättare att putsa igenom....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000