HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 golvare i litet rum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:02:15  Show Profile Send mwali a Private Message
Har ett litet lyssningsrum på 3,7 x 4,9 m. Låg takhöjd: 2.10. Lyssnar på kortsidan på rummet vilket funkar bra. Rummet har bra dämpning enligt rumsakustikprogram(cara).

Vad tror ni om användandet av stora golvare i stil med Nautilus 802 i detta rum? Kräver stora högtalare stora rum?

/Martin

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:14:27  Show Profile Send Blue a Private Message
Kanske kan funka okej med bra dämpning, men för att sådana högtalare ska funka riktigt bra krävs nog ett större rum skulle jag vilja säga. Jag har sett många exempel på stora golvare som inte låtit särskilt bra pga att dom stått i för små rum.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  10:36:27  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Det är svårt att ge ett direkt svar på din fråga då alla rum är olika, jag tenderar dock att tänka som Blue, rummet är nog i minsta laget för N802:orna, jag skulle hellre köra på N803/N804.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  11:13:00  Show Profile Send mwali a Private Message
Ok, men varför tror du att 803/804 funkar bättre än 802?

Volymmässigt skiljer de sig högtalarna tex med ca 30%. Vilka andra faktorer kan påverka?

/Martin
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  11:23:14  Show Profile Send Harman a Private Message
Något mindre element och som du säger 30% mindre volym. Om 802 är på gränsen till förstora så borde 803/804 vara ok. Jag antog att du lyssnat till 802 och tyckte att de var vad du ville ha, i så fall är ju 803/804 bra alternativ.
Dessutom är priset på dessa mycket trevligare....

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/15 :  12:29:12  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
802 verkar vara en storlek för mycket för det rummet, har själv ett par högtalare i en något mindre storlek, skiljer kanske någon decimeter på varje mått (h/b/d) . Rummet som jag har stereon i är ungefär lika stort som ditt och jag kan säga att jag märker tydligt att högtalarna är på gränsen till att vara för stora. I synnerhet vid låga frekvenser märks det ordentligt, speciellt om man drar upp volymen lite. Det som räddar ljudet är takhöjden misstänker jag hos mig, 2.40 i höjd vilket aldrig är fel.

Om du ska bo kvar där du bor ett långt tag till och inte har några planer på ett större "lyssningsrum" inom den närmaste tiden borde du satsa på något mindre högtalare.

edit: Mätte takhöjden och insåg att det var lite mer, 2.70 i takhöjd tydligen (flyttade in vid årsskiftet) .

Better to burn now than to fade away.

Edited by - Kaffemannen on 2004/11/15 19:03:40
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  15:44:26  Show Profile Send mwali a Private Message
Kaffemannen:

Hur är det med dämpningen för lägre frekvenser i ditt rum, kan det påverka basåtergivningen?

/Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:16:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Med akustik reglering kommer det funka bra, det gör det i alla fall i mitt rum. Utan blir det nog problem.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/15 :  16:20:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog hellre välja 805 om jag skulle gå i den serien, och hellre lägga pengarna på bra elektronik....
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:04:29  Show Profile Send mwali a Private Message
Micke Y:

Akustikreglering, menar du dämpning iform av absorbenter, diffusorer m.m?

/Martin

Go to Top of Page

Kaffemannen
Member

52 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:09:01  Show Profile Send Kaffemannen a Private Message
mwali , dämpningen är inte direkt bra, har en del att införskaffa för att göra det bättre. Matta skall inhandlas, spikes till högtalarna, hänga upp lite tavlor på väggarna. Vet att såna åtgärder kommer att göra en stor skillnad.

Better to burn now than to fade away.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/15 :  22:27:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har ganska litet rum (3,4 X 4,8 m) och spelar "på tvären" dvs högtalare längs med ena långsidan och lyssningsposition längs med andra långsidan. Desvärre har jag några besvärande resonanser och dippar i basområdet pga rummets dimmensioner.

802 vill gärna ha lite luft runt om kring sig men om du får plats med det och du själv inte hamnar för nära bakväggen tror jag nog att det går bra. En eller ett par basabsorbenter hjälper nog upp ljudet ordentligt, Svanå har konkurenskraftiga priser och kommer med lite nya modeller i slutet av månaden. ( http://www.diffusor.com )

Jag har svårt att köpa resonemanget att 802 är förstor men 804 / 803 lagom, alla de högtalarna går så pass djupt i basen att de kan och kommer kicka igång rummets grundresonanser. Vill man inte det återstår bara stativare eller aktiv korrigering med en digital EQ eller att använda absorbenter och då talar vi inte om mattor, draperier eller tavlor!

Den stora skillnaden mellan 802 och de övriga är ljudkvalitéten (och priset och den fysiska storleken) samt att 802 kommer ställa lite högre krav på förstärkeriet. Skillnaden mellan 803 och 804 ligger främst inom dynamiken och punchen i basen.

Givetvis har ditt rum väldigt stor betydelse för hur det kommer att låta och väljer du golvhögtalare kommer du vinna mycket med basabsorbenter.

Du kommer förmodligen att få rumsresonanser (förstärkningar som kommer låta bumligt) som är kraftiga vid 35, 70 och ca 90 Hz och en ganska rejäl utsläckning (-20dB) mellan 40-50Hz.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  22:40:05  Show Profile Send mwali a Private Message
Jag har byggt upp mitt rum och möblemang i en akustiksimulator, CARA 2.2. Enligt det programmet behövs en basabsorbent i mitt högra hörn och en absorbent för mellanregister på bakväggen. Lägger jag in dessa får jag iaf simuleringsmässigt en frekvenskurva som ligger inom sk hifirumgränser. Programmet har 802an och andra högtalares data som man kan lägga in och för att testa olika högtalarpositioner och lyssningsplatser. Enligt programmet ska 802 inte ge några akustikproblem med ovannämnda dämpning.

Frågan är hur mycket man kan lita på detta program, det bästa vore förstås att testa. Högtalarna väger dock gris, verkar lite jobbigt att låna hem. Undrar hur stora studiorummen är på Abbey studios som har 800 modellen som studiomonitorer?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:38:20  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Å sette så pass store høyttalere på den korte veggen i et rom på ca. 18 kvm tror jeg ikke vil fungere. Antar at høyttalerne trenger mer luft.

Når det er sagt, skal også sies at et rom på ca. 18 kvm ikke er SÅ lite. Med så pass presise høyttalere vil jeg tro at du kan sette dem med lang avstand i mellom på langveggen uten å få en kollaps i lydbildet, slik at du kan utnytte arealet og luften i rommet maksimalt. Utelukker ikke at dette kan funke meget bra (forutsatt at elektronikken er av høy kvalitet), men jeg tar visse forbehold da jeg selv aldri har prøvd et par B&W 800 i et slikt oppsett.




HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:45:46  Show Profile Send mwali a Private Message
Montana:

vad menar du exakt när du säger att högtalaren kräver mer luft? Utrymme?

/Martin
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2004/11/15 :  23:58:51  Show Profile Send Patrik a Private Message
mwali, skulle du ha möjlighet att ha ett fundament som är kanske 2 dm högt typ under soffan (som det står på) eller liknande? I sådana fall kan du bygga en mycket bra basfälla och säkerligen få dessa att funka i rummet.

Sedan är heltäckningsmatta det närmaste universallösning man kan komma akustiskt, men det vågar man nästan inte skriva här...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/16 :  00:06:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har ett lyssningsrum som är ungefär lika stort som ditt och jag har ett par 803or, det har varit ganska knepigt att hitta en bra position för dessa, särskilt eftersom rummet är extremt svårmöblerat pga två dörröppningar på en långsidan, stort fönster på ena kortsidan samt ingång till rummet via en stor "portal" från den andra kortsidan. Det finns alltså ungefär 3 sätt att ställa högtalarna på

Nåja, den senaste ommöbleringen ble ett STORT lyft och nu låter faktiskt väldigt bra. Högtalarna står ungefär en meter ut från väggen ungefär mitt på den ena långsidan (att ställa dem på kortsidan är omöjligt pga rummet), de är uppställda 180 cm från varandra med ganska kraftig invinkling.
Den "medvetna" akustikbehandlingen består i bokhylla+ Cd-ställ snett bakom högtalarna samt en stor matta på golvet.

Jag tycker subjektivt basen är helt ok (den är ex. betydligt bättre än det mesta jag hörde på Arken-mässan, där var akustiken betydligt sämre i nästan samtliga rum med "boom"-bas i flera bas), det finns naturligtvis fler saker man kan göra men just nu duger det.

Nackdel: Liten sweet-spoot (ett par dm åt något håll gör stor skillnad i ljudbilden), inget större problem för mig men något man bör ha i bakhuvudet.

MEN jag köpte mina högtalare begagnade till ett bra pris, jag kommer också flytta från min lägenhet i slutet av nästa år; jag villa alltså inte köpa ett par högtalare som enbart "passade" detta rum. Jag räknar med att behålla mina 803or i några år och förhoppningsvis får de stå i ett något större rum efter nästa flytt.


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/16 :  09:06:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemen är två.

Vissa golvare med många element kräver ett visst lyssningsavstånd innan allt faller på plats.

Basen i små rum lider ofta av att rumsresonanser är längre isär och därmed mer hörbara.
I stora rum genereras många rumsresonanser som kommer tätt och märks därför inte på samma sätt.

Lösningen skulle vara att placera högtalarna vid kortsidan och försöka dämpa reflexerna på sidoväggarna, samt att satsa på basdämpare typ tubetraps och eventuellt Svanås Varitunes.

Hur pass nära du kan sitta 802:an kollar du förresten lätt i en butik.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000