HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim CD5X
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/14 :  13:56:05  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej!
Jag har ett par frågor om Naim CD5x.
Man kan alltså komplettera denna CD med en flat-cap 2 powersupply?
Ger detta en stor ljudförbättring?
Kräver detta att man kör med Naim försteg eller kan man köra flatcapen bara till CD och sedan ha en annan försteg/slutsteg kombi?
Ni som har erfarenheter av extra power supply system får gärna skriva och berätta er erfarenheter.

Mvh Dan

*Iron Maiden*

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/11/14 :  15:02:26  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
Man kan alltså komplettera denna CD med en flat-cap 2 powersupply

ja

quote:
Ger detta en stor ljudförbättring?


ja

quote:
Kräver detta att man kör med Naim försteg eller kan man köra flatcapen bara till CD och sedan ha en annan försteg/slutsteg kombi?


nej/ja

Har inte speciellt stor erfarenhet av naims nyare serie, den förra var det dock en stor skillnad med/utan extra ps. Kostar tyvärr, flatcap 2 :7500:-, hi-cap 2:13000:-. Det får man en del annat kul för.

-
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/14 :  16:24:53  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack för svaret coldcut, visst kan man få mycket annat kul för 7500kr, men det kan alltid vara kul att kunna göra något för att förbättra sitt ljud utan att behöva köpa helt nytt.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/11/14 :  17:17:03  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad händer med den inbyggda strömförsörjningen? Används den tillsammans med flatcap eller går den investeringen förlorad
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/14 :  18:07:17  Show Profile Send Bubben a Private Message
Naim CD5 tycker jag är synd att inte använda FC2 till. Skillnaden betalade sig gott och väl. Den "inbyggda" strömförsörjningen går förlorad, eftersom man vill inte ha växelspänning i maskinen. Men samtidigt kan man ju misstänka att väldigt lite krut är lagt på just strömförsörjningen när det finns en separat nätdel.

Detsamma gäller Naim CD2X med separat nätdel, men där handlar det om så otroligt mycket pengar bara för strömförsörjningen... Men det gjorde stor skillnad. Personligen tyckte jag CD2X med nätdel lät roligare än CDS3.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/11/14 :  18:49:10  Show Profile Send coldcut a Private Message
quote:
Men samtidigt kan man ju misstänka att väldigt lite krut är lagt på just strömförsörjningen när det finns en separat nätdel.


Innanmäte från Naim CD5:
http://impulse7.com/naim/inside/cd/5_01.jpg

Vad är skillnaden på cd5 och cd5x?
quote:
Improvements over the original CD5 include: an improved CD transport mechanism (Philips VAM1202/12); a new, improved CD tray PCB; a new analogue output stage on a separate PCB; switchable DIN or Phono outputs; a new dedicated large toroidal transformer for stiffer power supply; a PMD200 Digital Filter and HDCD decoder

Saxat från naims egen sida.

-
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/14 :  20:19:37  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack för responsen..
Ser knappast ut som att Naim sparat in på strömförsörjningen på CD5, men allt kan ju alltid bli bättre...hmmm
Det måste bli en provlyssning på Naim snart...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/14 :  21:16:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Vänta nu det finns en CDX 2 som är lite fetare än CD 5i och CD 5. Finns det en CD 5X också eller är det mellanmodellen ni menar? Hursomhelst den modellen under CDS 3 låter tillräckligt bra för att man inte ska behöva lägga ut 34 000 för en Super Cap när man redan har en fungerande. Eh XPS var det visst som skulle uppgradera CDX 2. Mycket att lära sig i Naimfloran.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2004/11/15 01:51:30
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/11/14 :  21:47:57  Show Profile Send Hepcat a Private Message
CD5X är vad jag förstått ersättaren till CD5 ligger i 20K klassen har jag för mig. Skall iallafall gå och lyssna på den någon dag.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:03:10  Show Profile Send Harman a Private Message
Niam CD5X kostar 21 350kr, CD5i kostar 12 150kr och CD2x 39 790kr.
För mig är CD5X och Cd2X intressanta.
CD5X är en förbättring av CD5i precis som coldcut skrev ovan.
Mer info om Naim på http://www.naim-audio.com/


Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:22:53  Show Profile Send coldcut a Private Message
Skall man vara rikigt petig är CD5x efterföljaren till CD5, CD5i är en budgetvariant av CD5, bla utan möjlighet till extern strömförsörjning. CD5x + en flatcap 2/hicap 2 är i mina ögon ett bättre köp än en "plain" CDX2. Billigare dessutom. Om du inte hittar en begagnad förståss. Då skall du definitivt satsa på en cdx2. Men se då till att ha kringutrustning som håller samma nivå, annars är det inte meningsfullt.

Ett tips för att reda ut begreppen kan ju vara att åka på hifimässan i sollentuna 5-6 feb.

Ytterligare att ta i betraktande är att CDX2 är tänkt att använda tillsammans med XPS ström försörjningen, dvs cd varianten av supercap, och den går lös på 30 papp... minst.

-

Edited by - coldcut on 2004/11/14 23:29:41
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  07:36:26  Show Profile Send Harman a Private Message
Låter som en trevlig ide att besöka Sollentuna mässan, har inte varit på någon Hifi mässa. Har fått känslan från tidningsreportage att de bara har det värst med sig och CDS3 med XPS låter säkert bra men är omöjligt för mig. Då skall jag skriva in 5-6 feb i min planering. Tack för tipset.
Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:16:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Harman, det var synd att du inte vart på nån mässa tidigare...

Vi på HifiArt har alltid haft med oss Naim på mässor runt landet, och brukar oftast INTE köra på de värsta grejerna..

Under vårt Naim Summer Tour i sommras hadde vi med oss alla cdspelarna och lite olika förstärkeri.

På Stockholmsmässan kommer vi oxå köra en Naim rigg, vi kommer garanterat köra på den värsta CDS3 ( som ÄR den bästa naim cdn ), men självklart även billigare, för det behöver inte vara hutlöst dyrt för att låta bra....

/Martin
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/15 :  20:20:09  Show Profile Send Harman a Private Message
Då kommer jag att gå på Sollentuna mässan, Vet dock inte om jag kan hålla mig från Naim ljud så länge, mycket nyfiken...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000