HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lämplig diffusor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/14 :  20:23:30  Show Profile Send freann a Private Message

Golden Age music säljer diverse akustikmaterial, bla. Illbruck:





Frågan lyder: detta material borde väl fungera utmärkt som diffusor för första väggreflexen?

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:31:32  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
golden age har så mycket olika ... man blir förvirrad...

kolla in Svanås sida också!
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:32:22  Show Profile Send freann a Private Message

Kan man använda "skum" eller ska det helst vara lite hårdare material? Inte så hemma på akustikfronten.

Appropå: hur vore det med en akustikavdelning på Hififorum..?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:32:49  Show Profile Send freann a Private Message

Länk till Svanå?
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:34:05  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
http://www.diffusor.com
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:36:01  Show Profile Send juha a Private Message
Diffusorer brukar vara av hårdare material.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/14 :  22:57:22  Show Profile Send freann a Private Message

Hade för mig det, men kan det funka ändå? Ganska snygga med ett överkomligt pris...
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:40:22  Show Profile Send juha a Private Message
Har du otur så ändrar du grundklangen åt fel håll..det jag upplevt inom akustik prylar är att börja med hörnen, speciellt bakom högtalarna.

Men först och främst beror ju allt på hur ditt rum ser ut, har vänner som sitter och trycker på väldigt fördelaktiga rum (snetak osv) så deras små problem är just bara några diffusorer för att ta 1:a o 2:a reflexen osv.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:53:52  Show Profile Send freann a Private Message

Har lite speciell högtalarplacering: framkant på högtalarna på halva rumslängden. Mina högtalare funkar bäst som "närfätsmonitorer" - ett par Harbeth LS3/5a. Rummet är 4,2m brett och 4,4 långt. 1m från yttersida till sidovägg. Bakväggen har hyllor, fönster med tjocka gardiner bakom huvudet. Laborerar med golv och sidoväggar.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:05:07  Show Profile Send juha a Private Message
Har du några problem med några skivor när du spelar?..Menar om du gärna hoppar över låtar för det knappt går att spela dem?
Prova att köra diagonalt. Om det inte går att köra så för att det inte ser klokt ut så bara för att du ska höra hur dina grejer låter med akustik prylar(nåja ungefär).
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/11/15 :  08:34:03  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ett vanligt förekommande begrepp inom proffsvärlden är "live end, dead end" där man menar att rummet framför lyssnaren skall vara "dead" och rummet bakom lyssnaren skall vara "live". Jag följer denna princip just nu och håller på för fullt att bygga basabsorbenter med rörskålar (Black holes). Följer man denna metod skall man alltså inte diffusera förstareflexerna utan absorbera dem. Rummet bakom lyssnaren skall dock vara diffuserande för att ge bra klang och rymd. Var dock noga med att inte bara absorbera allt över 200Hz och inget därunder. De flesta problemen finns under 200Hz och om man låter bli att absorbera detta så får man ett dött, trist och bumligt ljud helt utan engagemang. Svanå har bra basabsorbenter, annars tror jag att Clou Cable säljer någon form av black holes. Golden Ages diffusorer som ni nämner ovan fungerar säkert alldeles utmärkt för sidoreflexen eftersom de sannolikt absorberar en hel del också.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:45:44  Show Profile Send juha a Private Message
Död eller levande ända.. det är frågan..kör med samma princip, det är viktigt att inte "döda" rummet med en massa absorbenter typ madrasser och sånt runt om lyssnarplats, det kommer garanterat få dig att sluta lyssna.

Har lite svanå prylar och kan rekommendera deras varitunes, då ställer enkelt in vilka frekvenser man vill absorbera.

Black holes som min gode vän Pabo bygger är super att börja med i hörnen. Bra när man kan göra dessa själv!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/15 :  17:54:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Smalbandiga Varitunes ersätter inte tubetraps som är absorberar bredbandigt.
Har man däremot problem med att rumsresonanser klumpar ihop sig så är Varitunes bra, om man klarar av att ställa in den rätt.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/11/16 :  08:20:11  Show Profile Send Pabo a Private Message
Björn-Ola

Men Svanås TQ45 är väl fyllda med dämpmaterial vilket gör dem hyfsat bredbandiga?

Jag har precis byggt färdigt fyra stycken 1,2m höga "black holes" med en ytterdiameter på 47cm!! En i varje hörn i rummet har faktiskt gjort basområdet riktigt platt från att ha varit rena berg och dalbanan. De tog dock inte mer än 3-4dB vid 30Hz där min första rumsmod ligger. Jag skall verifiera dem mätmässigt och sedan lägga upp en artikel om hur man bygger dem själv.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/16 :  08:57:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, det är en helmholtz-resonator och dom är smalbandiga. Det fiffiga med den är just att man kan ställa in vilken frekvens som skall dämpas. Exakt hur smalbandig den är vet jag inte, men om man gör den mer bredbandig så minskar dämpningen drastiskt, och det verkar inte vara en god idé, nu när man ändå gjort den inställningsbar. Jag tror man ska se tube-traps och helmholtzare som komplement till varandra.
Det är enkelt att räkna fram resonansfrekvenserna utifrån rumsmåtten, och ser man att resonanser klumpar ihop sig så kan en helmholtz-resonator vara en god idé, annars är det nog bredbandsabsorbenter man ska satsa på i första hand, precis som du gjort.
Go to Top of Page

juha
Member

316 Posts

Posted - 2004/11/16 :  09:49:23  Show Profile Send juha a Private Message
Har både + difussorer, sneställer man den variabla tårtbiten på Tq så absorberar den mer brett, säkerligen mindre men klart funktionellt.
Hade tubetraps bakom högtalarna och bytte ut till Tq och vips...klart bättre..i mitt rum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000