HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp gongken att pula ihop ett försteg m rör!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:52:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Tycker ni att nätdelen är klar för realisering nu eller?

Sätt en större konding efter drosseln.Kanske 470 microfarad elektrolyt(jag tror att det kan bli lite svampig bas annars) - 10 ohms motstånd(för att isolera lite granna) och 10 microfarad papper i olja plus 10 microfarad polyprop.Börja med endast elektrolyten så att du kommer i gång,-om du inte har alla de andra godsakerna hemma.(du får en massa potentiella uppgraderingar på köpet) Om du inte har drossel så börja med ett effektmotstånd så att du kommer i gång.
Det viktigast är att bygga något.Finliret kommer du inte undan - jag lovar.Det är MYCKET beroendeframkallande med uppgraderingar.(kolmassamotstånd, papper i olja, shuntregulering, trafoutgång, trafovolym, superreg, olika märken på rör, NOS, mm,mm,mm,mm,mm,mm,mm,mm,)
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/15 :  21:55:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Sätt en större konding efter drosseln.Kanske 470 microfarad elektrolyt(jag tror att det kan bli lite svampig bas annars) - 10 ohms motstånd(för att isolera lite granna) och 10 microfarad papper i olja plus 10 microfarad polyprop.Börja med endast elektrolyten så att du kommer i gång,

Bör väl bytas ut mot shuntreg så småning om, för seriöst välljud, men det är en billig och lättbyggd början på äventyret.

Edited by - Circlomanen on 2004/11/15 21:57:00
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/16 :  09:49:10  Show Profile Send gongken a Private Message
Circlo: Hur mycket effekt måste ett sådant motstånd tåla?

edit: Hur skall jag säkra av det hela tycker ni?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/11/16 09:52:34
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/16 :  10:03:01  Show Profile Send gongken a Private Message
Circlo: menar du såhär?:

Skall jag plocka bord kondingen innan drosseln? Andra tankar?
Som sagt, hur stor effekt bör motståndet tåla? 1-2W? Är det inte lite med 10ohm?

Mvh
Andreas

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/16 :  14:38:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kondingen innan drosseln kan tas bort men då sjunker spänningen drastiskt. Å andra sidan slipper du då en del oväsen från dioderna.
10 ohm är väldigt lite, kretsen drar ju bara 20 mA för två kanaler ungefär. Så då blir det 2V per 100 ohm tills du hamnar rätt. Stora effekter är det ju inte tal om då, 0,04W för 100 ohm t.ex. Du får väl räkna lite.
Det finns ett gratisprogram för design av nätdelar: http://www.duncanamps.com/psud2/index.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:21:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Circlo: menar du såhär?:

Japp. Ser bra ut."10ohm" är ingen naturlag vi alla måste dyrka och lyda blint, det är ett värde taget ur luften en regnig novemberdag.
Något motstånd för att "skärma" elektroniken från satans påfund "the outmost EVIL" - ELEKTROLYTKONDINGEN!!!!!
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/11/16 :  23:48:46  Show Profile Send EAR a Private Message
Skulle vara intressant att veta var man hittar 470uf kondingar på minst 300 volt som finns på denna ritningen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/17 :  00:22:41  Show Profile Send gongken a Private Message
Bernt: Tackar för programmet, skll bli kul att sätta sig in i! Tyvärr vet jag inte nånting om hur man räknar ut motståndens storlek etc, eftersom jag inte har en aning om varför de behövs... Jag bara bygger, än har det gått vägen! Lär mig lite varje dag...

Circlo: Jag förstår...

EAR: Det kanske inte finns... Jag har inte kollat.

Andreas

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/17 :  04:28:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Skulle vara intressant att veta var man hittar 470uf kondingar på minst 300 volt som finns på denna ritningen

Under min säng

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/17 :  07:54:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:

470 microfarad/400 volt: "67-507-64" i ELFAKATALOGEN, 149 kr +moms i katalog nr 51.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/17 :  07:56:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Under min säng

Även under Bernts säng!
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/17 :  09:41:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag tror att hela mitt försteg redan ligger i bitar under Bernts säng...

Andreas

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2004/11/17 :  10:47:29  Show Profile Send EAR a Private Message
"Jag tror att hela mitt försteg redan ligger i bitar under Bernts säng..."
Det tror inte jag för han hade inte kunnat hålla fingrarna i styr utan att skruva ihop det
En enkel lösning Gonken.Skicka det under Bernts säng och vips så har du ett försteg

Edited by - EAR on 2004/11/17 14:33:21
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/11/17 :  15:22:22  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Jag har funderat på vattenburen (av rädsla för elbrand) värme under sängen med kopparrör i zick-zack.
Nu vet vi alla hur Bernt förvärmer sängen! -Inte är det vatten i hans rör inte...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:25:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, vatten passar inte ihop med rör. Tänk om de spricker!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/17 :  16:44:18  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Bah... Riktiga rör e vattenkylda

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:18:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, det kan väl stämma iofs

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2004/11/17 :  17:22:13  Show Profile Send EAR a Private Message
Men Bernt kör Vacumvarianten

Go to Top of Page

EAR

3863 Posts

Posted - 2004/11/17 :  18:07:49  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag hade inte kört med den trafon utan en Hammond från Edgar audio
t.e.x 370AX som har två 6,3V för en ev framtida Riaa del dessutom kapslad och på samma gång kört med deras kapslade drossel också.
Bara ett litet förslag

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:02:44  Show Profile Send Guru a Private Message
Upp o hoppa...Gongken hur gick det med ditt försteg ??
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:33:35  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Kommer nog själv att bygga nått liknande i framtiden. Har blivit lite uppskrämd av Morgan Jones
i boken Valve Amplifiers där han varnar för gemensam glödmatning av övre och undre röret
i kopplingar som denna (SRPP?). Orsaken är att isolationen mellan katod och glöd kan få
genomslag på vissa klenare rörtyper. Just 6SN7 ser ut att tillåta 100v, men där finns säkert
marginal. Jag har inte heller erfarenhet nog att se vad isolationsspänningen blir i praktiken
för kopplingen ovan. Rainer zur Linde är i alla fall inte rädd för detta i sin bok Audio Valve Amplifiers där han gödslar friskt med SRPP på gemensam glöd.
Finns inte risk för kapacitiv koppling mellan katoderna via gemensam glöd?

Man kan ju låta en dubbeltriod vara det undre röret för H/V kanal och en annan vara den övre. Jag har inte haft några problem med minskad stereoseparation när båda kanalerna delat en dubbeltriod.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/20 :  22:08:33  Show Profile Send gongken a Private Message
Guru: Det blir ett rör försteg, om ett tag... Håller på att bygga om mitt ICE-slutsteg just nu... bilder kommer.. sen blir det nog rörpul.

Andreas

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000