Author |
Topic |
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 17:27:01
|
Hej!
Har insett att med mina beränsade rörkunskaper är ett försteg det enda jag vågar mej på för närvarande... Detta kommer dock inte att kunna ros i hamn utan en massa hjälp från er! Så här börjar det:
Försteget är följande:
Någon som har kommentarer på schemat till och börja med? Dum fråga... Vart kopllas rörglöden egentligen in?
Sedan är det ju en nätdel som behövs, på den fronten har jag inte kommit längre än såhär:
Den får ni gärna hjälpa mig att bygga upp!
Är jag jobbig nu
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
MartinX
Member
430 Posts |
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 18:23:03
|
Nätdelen: en brygga eller 4 dioder samt en ellyt ger ca 331V. En drossel och en till konding (ellyt) = ett PI filter och du är på banan. Drosseln KAn bytas mot ett motstånd 10K eller nåt...
(tycker dock att ha en 630V konding (1uF)verkar lite overkill... 300V lär räcka och bli över...(fast 400V är väl närmsta standard) jag är ju lite snål...) |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 23:45:25
|
SHUNTREG gör UNDERVERK!!!! Finns en hel del matnyttigt på www.tubecad.com i de gamla avdelningarna. Bernt har shuntreggat med stor framgång. Nästa grej är att jag tror inte att du behöver en massa hemska konding-(!#"%/(%#¤%") över katodmotstånden.Om du inte behöver 5-15 volt att driva dina slutsteg så är det bara bra med lite linjäriserande katodåterkoppling. (enligt mig i alla fall) quote: Nätdelen: en brygga eller 4 dioder samt en ellyt ger ca 331V. En drossel och en till konding (ellyt) = ett PI filter och du är på banan
En liten drossel DIREKT efter likriktarbryggan gör underverk med laddpeakarna och får bort massor av elakartad radiofrekvens-skräp och brus å sånt blajs. quote: Drosseln KAn bytas mot ett motstånd 10K eller nåt...
Kan kan den men jag rekomenderar verkligen drosslar, de gör underverk!!!! Börja ev, med motstånd för att komma igång men byt ut till drosslar så fort det går.(säger jag som har en drossel i hela min anläggning!) Annars så verkar det kul!!! Bygg å berätta hur det går! (Bilder är alltid välkommna!)
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 01:00:11
|
Hur stora kondingar och drossel? |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 07:55:42
|
Som exempel: Jag har 10uF papper i olja direkt efter likriktarna, därefter en drossel på 18 Henry sedan 440uF elektrolyt (fram till hit gemensamt för höger och vänster) och därefter en drossel på 10 Henry per kanal sen 1uF papper i olja, konstantström (LM317) och shuntreglering (ECC81 + LT431) 10uF papper i olja efter detta. Overkill så det stänker, ja. Men har man grejorna liggande så... Men kan du få tag på en drossel på 10H är det ju vackert så. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 09:17:26
|
OK!
Då har nätdelen avancerat till detta stadium:
Kommentarer? Hur stora kondingar bör man ha? Extra features? Kan jag koppla glöden rakt i rören från trafon eller?
Frågor till försteget:
1) är det de två kondingarna längst ner till höger som Circlomanen vill skippa helt? Kommentarer till detta?
2)Vilken typ av kondingar/motstånd skulle ni använt i försteget? (Bernt vurmar för kolfilmsmotstånd.)
3) Varför är det olika voltangivelse på kondingarna längst ner till höger? (1st 25V den andra 630V?) |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 09:48:12
|
quote: Overkill så det stänker, ja. Men har man grejorna liggande så...
Overkill är rätt nivå vid DIY!!!!! Som Allen Wright säger i sin underbara "Tube Preamp CookBook" - "If some is good... and more is better... then too much should be just about right!" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 10:35:00
|
Det är ju det DIY handlar om, bygga saker som inte passar på marknaden. |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 11:04:19
|
quote: Kan jag koppla glöden rakt i rören från trafon eller?
Javisst, det går bra. Vad du skall tänka på är dock att tvinna ihop växelströmsledningarna hela vägen, annars riskerar du brum. quote: är det de två kondingarna längst ner till höger som Circlomanen vill skippa helt? Kommentarer till detta?
Testa både med och utan, se vad du tycker bäst om. Du får något lägre förstärkning när du tar bort dom, pga att du får lite återkoppling. En smaksak, i mitt försteg flyttar ljudbilden bakåt med kondingarna, men blir samtidigt mer diffus. Utan kondingar blir det mer exakt och det föredrar jag. Olika ideal helt enkelt. Hög kvalitet är nödvändigt på dessa kondingar. Papper i olja är min favorit, hör med Cittroman, han har ofta såna till salu. Utgångskondingen är extremt viktig, så bra det bara går.
Kondingarna i nätdelen påverkar ljudet en hel del. Så här tycker jag: Jag har observerat att elektrolyter närmast förstärkarkretsen kan döda ljudet, och enligt min mening göra det diffust och livlöst. Mycket kapacitans av medioker kvalitet kan vara betydligt sämre än lite men av bättre kvalitet. Har du en stor drossel kan det vara ide att bara ha foliekondingar efter den. (Eller papper i olja) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 11:15:26
|
quote: Det är ju det DIY handlar om, bygga saker som inte passar på marknaden.
AMEN!!!! |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 12:24:13
|
OK Bernt! Tackar för sådana tips som att tvinna ACkablarna, hade aldrig tänkt på det själv, mer sånt! Om jag nu satsar på bättre kondningar, låt säga papper i olja, hur mycket kapitans bör jag ha som minst? Jag har ingan aning tyvärr...
Räcker annars nätdelen som den är eller? Har sett en del ritningar som har motstånd efter drosseln. Varför och behövs det?
Nåt man behöver tänka på i övrigt med t.ex jordning eller så?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 13:32:12
|
quote: Har sett en del ritningar som har motstånd efter drosseln. Varför och behövs det?
HÄR behöver du inga fler motstånd men annars har man dem bl.a. för att minska brumspänningen. Till första "glättningen" drar HELA förstärkaren ström => laddar ur första kondingen= brum. Motståndet efter "isolerar" nästa konding från att urladdas och NÄSTA konding avbrummar stegen närmare ingången. (Det är ju slutstegen som drar multiström....)Dessutom vill man ofta ha ner spänningen till rören. Slutstegen vill ha HÖG spänning för att orka driva WAttarna. Förförstärkarna behöver inte så höga signalnivåer och man vill helst ligga under specarna. Ett ECC83 tex är specat som Max 300V ANODSPÄNNING. (inte matning).
Om jordning i förstärkare finns hur mycket som helst att läsa. Men principen är att man skall ha EN jordunkt dit alla signaljordar går. Den måste inte gå till chassiet men oftast gör den det. SAMT EN SKYDDSJORDNING!!!! som SKALL fästas i chassiet.
Själv skulle jag även mittjorda 6,3volten....
och fortfarande overkill med 630V kondingarna (om du inte har de hemma redan...) Priserna brukar rusa i höjden när man kommer över 250V
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 13:56:08
|
OK!
Då förstår jag lite bättre! Om man mittjordar glöden, är det då bäst att tvinna tråden fram till jorpunkten, låta den ena tråden jorda(som då blir jord eller 0), för att sedan tvinna dem vidare till rören? Eller skall man strunta i att tvinna dem då eller?
Frågan kvarsår om minsta kapitans...
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 15:04:14
|
Tvinna är alltid bra när det gäller AC... så tvinna ända fram. Det går inte säga exakt hur "liten" konding du kan ha ...för måste man veta SPÄNNING samt ström. men i äldre apparater brukar 16uF vara standard....
sen finns det de som har 200uF.... har för mig att PIO kondinga är hiskeligt dyra.... Personligen skulle jag nog BÖRJA med en vanlig ellyt för att se om resten av kretsen uppfyllde mina kriterier och om allt verkar OK "spetsa" med dyrare komponenter. Många anser sig ju kunna höra skillnad på RÖR-FABRIKAT.... |
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 15:45:08
|
Varför behövs så lite kapitans här?
I mitt OP-försteg har jag 4700uF, i mit ICE-steg har jag 54000uF...
Hur kan det räcka med 16-200uF
Hur känsligt är det med anodspänningen? Trafon kommer ju att lämna ca 330V, blir det problem? |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 16:18:09
|
Ny nätdelsbild:
Vad tror ni om denna?
Försteget uppdaterat:
Tror ni det är bra nu
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 17:57:03
|
Nej....!!!
Jorda mittuttaget på 6,3V uttaget... ABSOLUT INTE "ytterändarna" det KAN gå vägen men är stor risk för brum.
330V duger bra!!! ATT SÄNKA spänningen är inte svårt....Ett motstånd på ca 1k/volt..... så 10K -33K i serie med (efter drosseln och en liten konding typ 8uF/400V
Vuisst verkar det konstigt att man kan ha så låga kondingvärden i en rörförstärkare men det handlar om LADDNING.
Med Kapacitans (C) menar man kondingens förmåga att laddas upp med laddningen Q (i coulumb), PER PÅLAGD VOLT (Spänning U)
C=Q/U (eller Q=C*U eller U=Q/C
då kan du lätt förstå att ökar du U kan du få samma laddning med mindre C.... i halvledarförstärkare jobbar man med spänningar 20-70V...
DESSUTOM är det fel att jämföra ett slutsteg med ett försteg... SÅ olika strömförbrukning.
MEN NU TILL DIN DEL AV AVTALET: Tala nu om för mig hur man gör upp eld..... (ur djungelboken) Men hur gör du dina snygga schemor????
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 21:24:20
|
Kommer nog själv att bygga nått liknande i framtiden. Har blivit lite uppskrämd av Morgan Jones i boken Valve Amplifiers där han varnar för gemensam glödmatning av övre och undre röret i kopplingar som denna (SRPP?). Orsaken är att isolationen mellan katod och glöd kan få genomslag på vissa klenare rörtyper. Just 6SN7 ser ut att tillåta 100v, men där finns säkert marginal. Jag har inte heller erfarenhet nog att se vad isolationsspänningen blir i praktiken för kopplingen ovan. Rainer zur Linde är i alla fall inte rädd för detta i sin bok Audio Valve Amplifiers där han gödslar friskt med SRPP på gemensam glöd. Finns inte risk för kapacitiv koppling mellan katoderna via gemensam glöd?
Hur stort är egentligen behovet av ett försteg? Har läst att åtminstone CD-spelare men även kassettdäck (hua!) och FM-tuners ofta har tillräcklig signalnivå att driva slutsteg direkt. Vill man ha tonkontrollsteg borde saken bli en annan. Jag behöver definitivt en RIAA/phono preamp, men slipper gärna ett extra försteg mellan CD och slutsteg. Har dock tänkt att driva ett kraftigare transistorslutsteg för enbart basen, och då kan det ju vara bra med ett separerande buffertsteg. Visst har SRPP låg utimpedans? Är den lika linjär som t.ex. katodmotkopplat gk-steg med strömkälla? Och visst borde betydelsen av de valda rörens linjäritet öka med signalstyrkan? Vill man snåla på de fina 6SN7:orna borde de således göra störst skillnad så sent som möjligt i förstärkarkedjan? 6SN7 lär ju vara bland det bästa vad beträffar distorsion, men vid de låga signalnivåerna i ett phonosteg kanske man ska lägga högst prioritet på lågt brus?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 11:17:17
|
Jag körde kretsen i TubeCAD och med 330V och 820R som i ritningen blir det knappt 6mA ström och utgångsimpedans 2kohm med bypass-kondensator, utan kondensatorn blir impedansen 4kohm. Förstärkningen blir 14.7 repektive 9.5 ggr.
Med en my-följare istället kan resultaten förbättras lite men du kan ju starta med en SRPP och prova att bygga om senare (mkt enkelt).
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 11:45:28
|
John A: 6SN7 har ju så låg förstärkning att den passar mindre bra i riaa tycker jag. 6SL7 är väl mer lämpad då, fast den har jag aldrig provat. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 23:30:38
|
Gammelnalle: Jag ritar dem i paint, så det är inget avancerat direkt...
MatsT: så du menar att förstärkningen blir högre om man inte utesluter de kondingar som kan uteslutas enligt schemat? Vad är en my-följare
Tycker ni att nätdelen är klar för realisering nu eller?
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 23:56:42
|
Hehe runt 2x 20uF oljekondingar e inte små dom... |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/11/15 : 19:16:44
|
du får ursäkta gongken... men quote: är inget avancerat direkt.
köper jag inte.... i mina ögon är det göör-bra....
önskar att jag kunde göra sånt...
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/15 : 21:50:33
|
Tack gammelnalle! Du får bara sätta igång och knåpa lite du också!
Nu verkar allt klart för att testköra, någon som vill tillägga något?
Annars tack! |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Topic |
|