HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till ECC83 riaa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/12 :  17:19:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hallå igen, det verkar som om jag äntligen har lyckats avlägsna tummen från bakdelen och kommer till skott med byggandet.
Då ett par HFLS-1:or kommer att påbörjas i jul, sålänge mina gamla högtalare säljs, så tänkte jag att ett rör-riaa skulle vara trevligt istället för min project phonobox. Ni vet...när man ändå håller på :).

Iallafall så hade jag tänkt mig nått med enkel design så det slutade med en modifierad Dynaco PAS2:a, denna:

det som fattas är en nätdel att driva detta med. Jag har tidigare knåpat ihop ett som skulle driva en 6v6 baserad stärkare (gick i stöpet) men då jag inte har byggt innan så såg det ut att funka på papper, så här blev det:

Då jag som sagt inte experimenterat med sådant här tidigare så skulle ett par kommentarer uppskattas.

Då det krävs 400v så bör värdet på 200v ökas till 290v (290*roten ur 2 = 410) så som jag förstått det. Men har ni några kommentarer på hur många ampere det skulle behövas till varje sekundär och om det ser ut att fungera så kom gärna med dem? Det hade ju inte skadat att dimmensionera trafon så att det ev skulle kunna moddas till ett försteg eller liknande om man nån gång skulle lyckat att ordna ett par slutsteg.

.....where the music comes to die.

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:14:40  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Om du har kvar den nätdelen som gick i stöpet.... Dax att stöpa ljus!!! bör du kunna använda den. Kör en HELVÅGS likriktning UTAN mittuttag... 400V *V2= (skulle vara ett rot-tecken...) 564V.... DVS alldeles för mycket .

Några ampere är det ju defenitivt inte frågan om här... MAX 1mA per rörhalva= 4mA (350V-rörets "tappspänning"/302kohm) 150V ca skall bort....
Ohms lag ger ett motstånd på ca 37K uppdelat på dina motstånd 21 och 22.

Personligen tror jag dock att de 200V AC du har (=ca 300V) räcker för ditt ändamål.... En liten drossel istället för R(?) 21 gör att spänningsfallet minskar .

lycka till med ljusstöpandet!!!

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:28:53  Show Profile Send Kmj a Private Message
oj, var lite oklar visst. Jag kom aldrig längre än pappret så jag har ingen trafo än men kommer nog att be Swebry linda den efter specifikationer så den passar ändamålet. Det jag undrade var designen i allmänhet.

så om jag har 290-0-290 med mittutag så bör jag ju få 290V*V2=410V och då ska jag ju bara sänka den 10V resp 50V (till 400 och 350) vilket knappast ska vara nått problem? Det jag var ute efter var detta:
Om jag kör med samma layout fast 290V på tapparna och självklar ändrar värdena på motstånden och de 2 kondingarna, kommer detta då att funka eller finns det nån nackdel med denna designen då andra verkar använda mkt mer avancerade PSU's?

Sen kan man ju alltis lägga till ett par mA så man kan bygga om det till ett försteg kanske?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:39:40  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
http://www.duncanamps.com/psud2/ Här bör du kunna hitta vad du letar efter...


Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:56:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
det programmet gav mig inget. funkar säkert om man vet hur det funkar. Blir det vanliga sättet med papper, penna och miniräknare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/11/12 :  19:12:20  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
kallas man för gammelnalle så får man väl räkna med BRUM!!!???

Fördelen med din koppling med mittuttag är att strömmen per lindning minskar. Och att brumspänningen är 50Hz

Fördelen med helvågslikriktning är att man slipper mittuttag och att brumspänningen är 100Hz.


Nej jag skrev inte fel.... Det KAN vara både för och nackdelar med resp frekvens. Ett switchat nätaggregat tex använder betydligt mindre (uF) kondingar för att filtrera än ett konventionellt. PÅ GOTT OCH ONT!!
Din koppling kräver i princip DUBBLA uF för "samma" brumspänning.


brum brum

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/11/12 :  19:30:57  Show Profile Send Kmj a Private Message
oj, jag lät visst lite kort innan, mkt samtidigt så läste visst inte riktigt vad jag skrev...ursäkta :)

Jag har precis fått koll på hur dv stärkare funkar i stora drag men vet inte mkt om nätdelarna och hur du filtrerar bort vissa slags brumm osv. så anledningen till att jag gjorde det just på detta viset var helt enkelt att det var det som såg lättast ut. Så det där om "brummspänning" m.m. säger mig inget :(

Nu när jag tittar efter så är ju iofs fullvåg ännu enklare.

det jag fattar är att du kollar hur många volt som du behöver och sedan hur många ampere som det krävs för rören och därigenom bestämmer du motstånden för att anpassa värdena. kondingarna för filtrering vet jag inte hur man dimensionerar dock. Jag hittade inte heller hur många mA som rören drog när jag läste igenom databladet, för mkt att välja på helt enkelt.


.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2004/11/12 19:34:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000