Author |
Topic |
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/10/20 : 22:10:54
|
Hej!
Om man vill bygga sig en enkel rörförstärkare, vad bygger man då?
Har kollat på stickyn om hififorum rörsteget, hajjar inte så mkt... Verkar advanced...
Jag kan i stort sett inget om rör så enkelhet är ett måste. Dessutom gillar jag när saker kostar så lite som möjligt så inga jätteextrema grejjer är aktuella. Steget är avsett att driva ett par mangerelement som spelar ffrån 200Hz och uppåt, så det behövs inga jätteeffekter. Kanske runt 2*50W eller nåt... Vad tror ni?
Tips om en enkel konstruktion med schema som är begripligt uppskattas. Gärna en ev prisbild också...
Finns det nån sajt på nätet som nån rörguru kan tipsa om? Så man kan lära sig de grundläggande principerna kring rör...
Tack så mycket!
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
Edited by - gongken on 2004/11/11 10:10:42 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 00:04:58
|
inga jätteeffekter ?!?
Bernt STORA OTL get ca 2x100W
Skall dy bygga en enkel rörstörstärakre, så kansk 2x5W är bättre att satsa på. Jag kan själv inget om rör, men du får nog fler svar kan jag tänka mig... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 00:10:25
|
Är inte 50w ganska mycket när man pratar om rör? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 00:11:51
|
2*50 W är mycket när det gäller rör - om du verkligen behöver det, men Manger är väl rätt svårdrivna. Du kan knappast bygga "enkla" steg med de effektkraven - om du med enkelt menar få komponenter. Ska det därtill vara billigt och någorlunda lätt att få att fungera tror jag nog att du närmar dig HFTA med snabba steg ändå. Fördelen med den förstärkaren är att andra här på forumet har byggt, och bygger den. Sen är de rör och trafos som används i den relativt lätta att få tag på också, inga hyperexotiska komponenter, så sammantaget är det en förstärkare som ska vara lätt och billig att bygga, för att vara rör. Annars hade den inte platsat som HFTA! Diskussionstråden om HFTA däremot är rätt avancerad, men du behöver inte känna att du måste förstå allt i den. En annan länk för dig att titta på skulle kunna vara http://tinpan.fortunecity.com/saints/668/primer/807-pp.gif 807 är inget svindyrt rör och den här stärkaren klarar 20W med två stycken i push-pull. 20 rörwatt är faktiskt rätt OK. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 02:02:23
|
quote: 20 rörwatt är faktiskt rätt OK
Watt är väl watt eller har jag missat något? |
|
|
Resonans
Member
897 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 08:12:40
|
Jag har hört att det är skillnad på hästkrafter och hästkrafter... |
...music is the best... |
|
|
oliver
Member
714 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 09:25:30
|
Transistor watt och rör watt skiljer sig ganska mycket, mätmässigt på papperet är dom lika men i verkligheten låter dom väldigt olika.Lite konstigt att förklara men det fanns en tråd förut med en adress där man kunde läsa varför och hur.Enkelt uttryckt 20 rör watt låter mycket mer än 20 transistor watt. / Sven-Åke |
Skeptiker |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 09:38:18
|
quote: Om man vill bygga sig en enkel rörförstärkare, vad bygger man då?
Ett förslag kan vara en byggsats från World Audio design, tex http://www.worldaudiodesign.com/wadproducts/kat6550.html som ger 2x40W och kostar komplett 580GBP. Det finns enklare alternativ också tex http://www.worldaudiodesign.com/wadproducts/kel84.html som ger 2x15W och kostar från 285GBP. Jag har aldrig själv byggt med någon byggsats från denna firma men jag känner folk som har byggt och som har varit nöjda.
Om du vill bygga själv så finns det gott om ritningar på internet men det brukar inte vara med någon bättre byggbeskrivning så om du är nybörjare kan tex Morgan Jones bok "Valve amplifiers" vara ett bra alternativ. http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/audioel.htm innehåller mycket matnyttigt med teori + en massa kretsschemor.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 10:21:52
|
Hej igen och tack för alla tips!
Tubetvr: länken med tips var mycket lättbegriplig, tack för den...
OK! Jag vet som sagt inget om rör, kanske 50W var att ta i... Mangerelementen är faktiskt ganska lättdrivna, jag har 8ohms varianten som är specad till 91dB:s känslighet. Manger rekomenderar mellan 10-400W effekt.
Grejjen är den att jag tänkte driva min basdel, bestående av två lådor med varsin 8" Scan-Speak woofer, med mitt slutsteg med 2 st 500A Icepower-moduler i... Hur många vatt tycker ni jag bör ha till mina manger för att matcha? Scan-speakarna har låg känslighet, typ 88dB tror jag, så lite extra effekt på dem gör ju inget plus att bas ju kräver fler watt.
Min tanke är också att en vacker dag bygga ihop ett par elektrostater som då mitt tänkta rörsteg skall få driva, kanske skall tas med i beräkningarna på nåt sätt...?
Hittade en ritning på en otl som såg enkel ut, jag hittar dock ingen uppgift om hur många watt den lämnar, nån som vet? Verkar det vettigt?
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 12:09:53
|
Schemat är intressant men knepigt. Jag har svaga planer på att bygga någonting liknande någon gång för att driva ett par små bredbandare, men det är en annan historia.
Från 200Hz och uppåt behövs det inte särskilt mycket effekt för att driva ett element med 91dB´s känslighet. En helt ordinär rörförstärkare på 10W eller så borde klara det galant, ett par EL84 i PP-koppling eller nånting i den stilen. Personlighen hade jag siktat på ännu lägre effekt men då med direktupphettade trioder i single-endkoppling.
Hur mycket pengar är du beredd att lägga ner? Det är viktigt att veta för att över huvud taget kunna ge några rekommendationer |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Joav
Member
233 Posts |
Posted - 2004/10/21 : 18:24:52
|
Hej! Helt klart en rolig tråd! Jag är också intreserad av att börja löda lite smått. Jag vet att frågan är återkomande: "Finns det något jag kan börja med..." skulle inte någon eller nåra kunna sätta upp en "fast tråd" nybörjar tips. kanske ett kopplingschema på en enkel rörstärkare, något som det kommer ljud ur och är enkelt för en nybörjare att förstå. |
Jag lär mig av att ställa dumma frågor Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 02:00:26
|
HFTA lär väl bli ett någorlunda enkelt projekt.
Vad gäller OTL-schemat ovan så är det som synes fyra stycken 6AS7G (eller 6080) och en drossel på 600mH, 2,5A per kanal. Drosseln är nog ganska stor. Värmen blir ett problem: 165V och 2A i tomgångsström ger 660W värme för ett stereosteg på tomgång, dessutom drygt 130W glöd. Hur det låter är svårt att sia om, men antagligen mycket bra. Det enkla schemat är inte så enkelt i praktiken. Skulle tippa att den ger runt 30W, men det är ju single end OTL då. Bygger du en sådan så tar jag kölapp för provlyssning redan nu... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/10/22 02:03:46 |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 06:06:10
|
Hej,
jag håller med Bernt att HFTA steget blir nog ganska enkelt att bygga eftersom man kan få så mycket hjälp här på forumet.
SE steget har jag sett förut, uteffekten bör bli max 16W i 8 ohm med 2A ström. Effekten för ett SE klass A steg är (Ipeak/1.4142)^2 * Rl och här (2/1.4142)^2 * 8 ~16W.
Steget som det är ritat har en del problem, max tillåten katodström för 6AS7G är 125mA per katod vilket ger max 1A för 4 st, max tillåten förlusteffekt är 2x13W men här så blir förlusteffekten (165 -(20 * 2))*2 =250W dvs 62.5W per 6AS7G eller 2.4ggr tillåten förlusteffekt, det fungerar kanske men hur länge?
Ett mycket enkelt steg man kan bygga är med 6BM8/ECL82 som är en triod pentod som kan ge ca 2W, tex detta http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/ecl82_1.htm man kan ersätta likriktarröret med halvledar dioder för att sänka kostanden ytterligare, det finns liknande steg som byggsats också tex detta http://www.hamjin.com/kit/ele_kit/shiyosai/tu-870/tu-870_op.htm
Mycket enklare än så kan det nog inte bli.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 10:38:27
|
Steget på schemat har varit uppe i diskussion på diyaudio.com flera gånger och jag vill minnas att 2A är den ström som nätdelen ska klara att leverera, inte vad steget drar på tomgång. Dessutom är det en gammal konstruktion avsedd för 16 ohms last. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:38:05
|
quote: jag vill minnas att 2A är den ström som nätdelen ska klara att leverera, inte vad steget drar på tomgång.
Det är ju ett SE steg som då måste gå i klass A så strömmen blir ju konstant, effekten med 16 ohm blir ju dubbla förstås.
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 18:56:52
|
Nej, strömmen blir inte konstant, den kommer att variera beroende på hur mycket ström som går ut till högtalaren. Om man använt en konstantströmkälla som anodlast (ej katodlast!) hade strömförbrukningen varit konstant. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 01:32:31
|
Hej,
Om jag beskriver det på ett annat sätt då...
Medelströmmen kommer att vara konstant och alltid 2A, under envelopen så kommer strömmen att variera mellan 0 och 4A, steget är en helt vanlig katodföljare. Medelströmmen dvs ström i viloläge bestämmer max uteffekt eftersom strömsvinget aldrig kan bli mer än +/- viloströmmen
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 13:40:48
|
Håller med helt, det jag hakade upp mig på var uttrycket "strömmen blir ju konstant".
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
tubetvr
Member
338 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 14:18:25
|
Hej,
Vad jag menade var förstås att medelströmmen är konstant dvs den ström som dras från nätdelen och som ger upphov till effektförlust. I den beskrivna förstärkaren är den strömmen 2A och konstant oberoende av insignal, därför överskrids max tillåten katodström med 2ggr och tillåten anodförlust med en faktor 2.4, inte en särskilt bra konstruktion...
MVH Hans |
Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 17:19:03
|
Jag förstår vad du menar och instämmer. För 8 ohms drift får man nog fördubbla antalet slutrör och då blir det inte lika kul att bygga längre, åtminstone inte att betala. Själv har jag nåt liknande på gång med 3xPL504 per kanal, men jag siktar på ca. 1W ut med hög utgångsimpedans. Ingen förstärkare för den vanliga konsumenten alltså |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 23:33:46
|
OK! Det var kanske krångligare än jag trodde... Kan nån tipsa om ett enkelt men välljudande steg som ger ca 10-15W?
EL34 i PP koppling? Vad ä det?
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 01:03:46
|
EL34 är ett rör. PP står för push-pull, alltså, ena förstärker plus sidan av vågen och andra negativa. ungefär. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 11:30:38
|
gongken, kolla här nu: tubetvr:s tips om EL84-förstärkaren är mycket bra, bättre tips är nog svårt att få. Kolla lite närmare på infon via hans länk. Ett enkelt schema, förstärkaren finns som kit, vilket i det här fallet innebär att det är bygget är på kretskort vilket lär ta bort 80% av byggproblemen för en nybörjare, samt detaljerade instruktioner för byggandet. Förstärkaren finns som både integrerad (med kanalväljare och volym) och enbart slutsteg, komponenterna är med allihop (tror jag) och den går att uppgradera. Jag har inte själv testat den, men world audio design har bra renommé. Ta det från en som har varit i din situation: att bara ha ett kretsschema att utgå ifrån är i vissa fall sämre än att inte ha någonting alls. De flesta enkla scheman på rörförstärkare visar sig ofta ha dyra eller sällsynta komponenter, eller så har de kanske tveksamma kretslösningar eller kanske en jättedyr nätdel. Sen kommer det där med att realisera kretsschemat i verkligheten, vilket inte alltid är lätt! Därmed inte sagt att man inte kan lära sig fantastiskt mycket på det - för det kan man. Med detta vill jag bara ha sagt att om du bara vill börja svinga lödkolven så fort som möjligt: köp ett kit. Om du vill lära dig en hel massa nytt om audioelektronik: bygg från ett kretsschema. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 11:52:03
|
Zix: Jag har nogrannt studerat schemat som tubetvr länkade till och det är intressant. Har varit i kontakt med dem också, det lutar åt detta kit. Priset är humant tycker jag.
Ett problem dock, tanken är att detta steg också så småningom skall få driva ett par DIYelektrostater som planeras att användas från 200Hz och uppåt. Grabbarna på Worldadiodesign visste inte om förstärkaren skulle palla att driva en sån svår last som ett par esl:er kan vara. Grejjen är den att de har så att säga integrerat en 8ohms last (mao ett högtalarelement) i layouten. En esl kan variera mycket i impedans och dcresistansen i en esl audiotransformator kan vara så låg som 0,1ohm... De tipsade om en dyrare modell :(...
Vad göra?
Kan man integrera en liten krets kanske?
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 14:02:18
|
2xEL84 PP (d.v.s. mottakt) med ultralinjär koppling mellan rörens skärmgaller och utgångstrafon låter som ett bra nybörjarkoncept. Autobias med RC. I klass AB kan man få 17w per EL84-par. Lätt att hitta utgångstrafar. Nättrafon borde kunna fixas i lågbudgetklass genom två 230/12v "rygg mot rygg". Glödströmmen tappas mellan trafarna. Glöden för de identiska rören på var monosida borde kunna seriekopplas (6,3+6,3). Antar att 230/12v är billigare och vanligare än 230/6. Den snåle chanstagaren kanske vågar sätta nättrafo som utgångstrafo också, men jag tror inte man ska räkna med HiFi, åtminstone inte om trafon har delad bobin... OBS! Jag snackar gärna mycket men har inte provat trafotricket ovan.
Få se nu om jag tänker rätt: EL84 PP vill "se" 8kohm anod-anod. För 4ohm högtalare behövs ett omsättningsförhållande på ca 1:44 (impedansomsättningen är kvadratisk). Ska en nättrafo användas kanske en 230/6v kan användas med oms. på 1:38. Grova siffror här, men det kanske också låter "grovt"... (ska prova bara för skojs skull någon dag) Trafon måste ju så klart ha två 115v primärlindningar eller en mitt-tapp. Ni lite mer erfarna rör-DIY:are kanske kan kommentera denna ful-lösning?
Med risk att fina klenoder går i stöpet vill jag åter slå ett slag för återanvändningen. Dagligen kastas mängder av gamla fungerande radioapparater. Vanligaste slutrör är 1xEL84 (single-ended) som då ger 5-6w. Definitivt ingen HiFi även om många människor tycker det var så fint ljud i de gamla radioapparaterna. Ska apparaterna ändå kastas är återanvändning av delarna i alla fall ett något lindrigare alternativ även om jag helst ser hela apparaten räddad till en samlare. Nåväl, den icke radiointresserade kan i alla fall få nytta av nättrafo, rörsocklar och slutröret. Möjligen kan någon LF småsignaltriod också finnas, men då ofta i kombination med andra mindre användbara funktioner som t.ex. detektordioder. Utgångstrafon duger för lite skvalmusik (f'låt det dåliga skämtet) i badrummet, men inte för HiFi.
EL84 single-ended kan fås att låta lite bättre med ultralinjär koppling, men egna erfarenheter säger att det inte är värt besväret. Tag hellre två rör och bygg en mottaktsförstärkare med ett ECC83 som försteg och fasvändare (split-load). Finns hur många schemor som helst på detta. Kanske inte yttersta HiFi, men en bra början. -Kan senare bytas ut mot mer raffinerade lösningar med strömgeneratorer m.m. (tror inte det är mödan värt om man kör en nättraf som utgångstraf...)
Ett annat lättåtkommligt men kraftigare storsäljarrör är EL34. Triodkopplat borde detta ge effekt i klass med EL84, men vågar man tro att det låter bättre?
Frågan om ESL överlåter jag till någon som vet vad han pratar om. :-)
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
gongken
Member
539 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 15:21:20
|
Vilket härligt rörkåseri!
Tackar!
Fler tips?
Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
|
|
Topic |
|