HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Min gainclone är klar! Men fungerar inte perfekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:23:09  Show Profile Send Neo a Private Message
Hej på er alla hifi-diyare !

Jag fick i dag klart min Gainclone (Brain basic-kit). Och den fungerar Men tyvärr så surrar det lite i båda kanalerna. När jag mäter Dc över högtalaranslutningarna så får jag ca: 128mA vilket jag tyckte var mycket. Läste någon stans att runt 30mA var okej. Om man bortser från irriterande sus från högtalarna, är detta en tillräckligt hög Dc för att skada högtalarna Jag labbar med ett par gamla skrothögtalare men jag är sååå nyfiken på hur gainclone låter till mina riktiga högtalare. Så frågan är om jag vågar koppla in dem? Vill tillägga att jag inte kör gainclonen som slutsteg utan har volympott till den om det kan ha någon betydelse?

Jag tar med öppna armar emot förslag vad som kan vara orsaken till den höga Dc-nivån samt surret

Mvh /neo

neo

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:31:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
En LM3875/LM3886 är mycket tyst om du lyckas med allting och i ditt fall säkert jordningen. Jag antar att du menar mV och inte mA? Börja med att kortsluta ingången så att du eliminerar signalkällans brus. Har du kopplat in poten rätt? Har du ett monoblock eller kör du stereo med en trafo?

En LM3875 kan ha 10 mV x förstärkningen = 300 mV! om du ör DC-kopplat.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/12 15:35:21
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2004/11/12 :  15:56:15  Show Profile Send Neo a Private Message
Ja det är klart jag menar mV Jag kör stereo med en trafo samt stjärnjord. Jag använder en stereo pot från Elfa kopplat enligt följande. Ben1: Signal-->1uF-->Pot//100k till jord. Ben2(mitten): Plockar ut signalen från mitt pinnen efter en ny 1uF sedan kopplar jag ett 100k till jord. Ben3: till jord.
Dock tog jag fel på pinne 1&2 vilket resulterade i att potten är tvärtom mot vad den normalt är. Alltså öka volym genom att vrida moturs. Tänkte fixa detta senare men det borde inte vara det som spökar, stigningen av volymen funkar fint trots allt !?

//Neo

neo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000