HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad är det här för gamla kondingar?(Rörradio + PA)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/11/12 :  01:49:44  Show Profile Send bassman a Private Message
Vet någon vad detta är för kondingar?

Från en rörradio, Nornan, som jag har och vill fixa till.

Är det oljekondingar eller vanliga elektrolyter?


Och de här små,rörformade?


Så här ser hela härligheten ut:



Vidare dessa från en Hagström PA-100, en transistorstärkare från 70-talet tror jag. Det är de små plastkapslade oranga och gråa, jag undrar över. Vanliga elektrolyter?


Hälsningar
Anders

Det låter bättre med helrör på bänken

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:00:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De första typerna är varken papper i olja eller elektrolyt. Vanliga typer dock men som jag inte har full koll på. Någon som vet?
De orange och grå i Hagström är elektrolyter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:56:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
dom första är väl foliekondingar (vaxade för att inte torka ut) dom "svarta" keramiska kondensatorer.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:40:49  Show Profile Send bassman a Private Message
Ok, tackar!
Så vad jag förstår låter jag folie- och keramiska vara kvar och byter ut elektrolyterna, eller vad tycker ni?
Förresten, röret längst tlli höger i Nornan, är det ett likriktarrör?
Texten har skavts bort, så jag kan inte identifiera det.

Det låter bättre med helrör på bänken

Edited by - bassman on 2004/11/12 13:43:45
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:47:04  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Du kan nog byta vaxkondingarna oxå. Om det behövs

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/11/12 :  18:33:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
OM det är ett likriktarrör eller ej kan jag inte säga, men du kan själv kolla:

Går det 4 trådar DIREKT från nättrafon (ev via säkringar)då är det ett likriktarrör. Mät spänningarna är glöden (troligtvis pin 3 och 4)samma som de andra rören (6,3V) är det ett EZ-något är det 4volt (pin 7 8) är det ett AZ-nåt...

lycka till

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/11/13 :  00:55:02  Show Profile Send bassman a Private Message
Bytte elektrolyterna i Nornan och det lät mycket starkare. Det brummade också starkt...som f-n.
Efter en del huvudkliande kom jag på att jag missat att den stora kondingen på 50 mF är TVÅ..
Jag hade alltså kopplat ihop de två plus-polerna från den gamla till den nya och utelämnat jord, jaja. Den gamla har jord via höljet. Kopplade tillbaka den gamla och det låter bättre än förut, nu får man ta en vända till Elfa igen och skaffa tvillingen till den nya 47 mF jag redan har. En lattjo detalj, som jag inte (heller) märkte tidigare, är en säkring som består av en spiraltråd, som håller i en liten kula med krok, som ligger fastspänd i en fördjupning i en plåt. När spiralen blir för varm utvidgas den tydligen och släpper loss den lilla kulan (kontakten), så att strömmen bryts.
Får kolla röret enligt gammelnalle senare.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000