HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bryggat NAD 317 stabilt ner till 2 ohm ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/11/11 :  23:41:36  Show Profile Send buffy a Private Message
Som topic lyder undrar jag om det skulle vara en bra idé att köra Inos pip(4.5 ohm) på ett par bryggade NAD 317.

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:16:19  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej,

om jag förstår din fråga rätt så menar jag av egen erfarenhet att just bryggkoppling och NAD är en bra kombination. Har själv bryggkopplat 2 NAD slutsteg (216) och de lät bättre i denna konfiguration än när jag bi-ampade slutstegen. Otroliga kraftresurser och man kan spela "hur högt som helst" utan hörbar distortion. Detta kanske inte är ett självändamål i sig men man kan ha mycket roligt med hög volym som faktiskt låter riktigt bra! Så värst mycket "hifi" kanske det inte blir - vad nu det innebär - men just känslan av bastryck och dynamik är rätt fysisk skön faktiskt.
Piparna har jag ingen erfarenhet av, förutom allt positivt som jag läst om här på forumet och andra ställen. Om du undrar om kraftresurserna räcker till med bryggkopplade NAD så tror jag inte att du behöver oroa dig. Det bästa är naturligtvis att prova sig fram. En kvalitetsstärkare med kanske mindre effekt kommer att låta annorlunda än NAD:arna; mer "hifi" (perspektiv, tonal balans, homogenitet etc.) och i längden är detta, enligt min mening, rätt väg att gå. Men det ena är inte bättre än det andra, bara annorlunda...Valet är ditt!
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:33:17  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag driver själv mina piP med två bryggkopplade Nad 214 med gott resultat. Har provat att körra ett steg monokpplat mest på skoj och det märks skillnad. Jag gjorde ju inte några blindtester så huruvida det låter så mycket bättre med två steg vet jag inte men det är en oerhörd skillnad i kraft och driv.
Det är helt klart ett par dB skillnad i ljudtryck vid samma läge på volymratten mellan de två konfigurationerna och betydligt lättare att bottna de små liven(piP) när dom är bryggade..
Jag skulle helt klart tycka att ett av mina steg skulle räcka finfint men det är samtidigt rätt kul att ha mycket kraft att ta av så man kan spela högt och odistat.

Angående 317 förmåga att hantera nedlastning kan jag inte svara på men ibland är dom lite lustiga med sina specar. Mina 214 har exempelvis specat i manualen vad de ger bryggkopplade i 4 ohm och att de ska vara 2ohm stabila i mono men på baksidan av stegen står det att man inte bör lasta ner dom under 8ohm i mono...

Edit: Hittade visst info om 317:
http://207.228.230.231/info/NAD_317.pdf

Det verkar inte sämre än att det i princip är identiskt med 214 som jag har men verkar vara en integrerad förstärkare(?)



Edited by - Baltazar on 2004/11/12 09:47:10
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:43:43  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

man ska nog inte tala om NAD-slutsteg i allmänhet
att dom är duktiga eftersom det nästan alltid är olika
företag som utvecklat stegen..

Dock, vet jag inte nått steg från NAD som inte är
prisvärt och duktigt med effekt o styrka.

Dock 317 ser itne så kralligt ut direkt.
Sälj o köp nytt tycker jag..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:48:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Nej efter en närmare titt, jag skulle inte brygga..
Blir för tungt och slustteget petar möjligen ur sig ännu mindre
än 80 watt bryggat och dist blir högre..

leta upp beggat steg på audiogon istället o köp

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/12 :  09:59:57  Show Profile Send Baltazar a Private Message
http://207.228.230.231/info/NAD_214.pdf

Här finns ytterligare specar om hur det betér sig bryggkopplat då det ska vara identiskt med 214.

Niklas-> Effektangivelserna är ju angivna både i stereo och mono med samma högsta dist. Borde väl inte vara några problem att brygga 317 isf? Det står ju att det ska lämna tre gånger så mycket effekt i bryggat läge i 8ohm så det lämnar alltså mert effekt än 80w utan att öka disten om man ska tro på NAD. Möjligtvis skulle dämpningsfaktorn kanske sticka iväg vid svåra laster då den inte är specad för annat än 8ohms last?

Mvh / Christian



Edited by - Baltazar on 2004/11/12 10:13:46
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:09:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Jo men även om den verkar klara 2ohm i stereo betyder det ju knappadt att den klarar 2ohm bryggat

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:26:45  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nej, det är ju förståss men om man ska driva piP med dom är det nog inga större problem även om frågan var om de klarar 2ohm mono. De ska ju klara av laster ner under 1ohm om man läser manualen för 214 så då förmodar jag att dom orkar med piP även bryggkopplade. piPs nominella impedans har jag för mig är 5ohm. Men somsagt, i mitt fall går det alldeles utmärkt. De ska ju slå av om de blir överhettade och hemma hos mig blir knappt varmare än tomgång även om man spelar högt.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/11/12 :  13:37:05  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag drar mig tillbaka ;) hehe

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000