HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny vs begagnad cd-spelare. Tekniken gått frammåt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/10 :  20:47:23  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag har redan öppnat en tråd om ny cd-spelare, men jag hittade ingenstans där man kunde ändra topic. Så jag startade en ny.

Jag undrar om tekniken har gått frammåt för rena cd-spelare de senaste åren?

Kan man lika gärna satsa på en begagnad av finare modell istället för en ny. Jag har tänkt köpa en Marantz CD5400OSE. Men blev sugen på en yamaha CDX-1060 som jag såg begagnad. Yamahan är ju betydligt äldre, men vilken låter bäst?

mvh Krister

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/10 :  21:12:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej stralis,
Jag har aldrig hört dessa spelare men kan tipsa om att använda sök funktionen så kommer du finna många diskussioner om beggat vs nytt. Generellt så är de flesta på detta forum för att köpa beggat, jag anser dock att man bör räkna med den kortare livslängden. Visst har tekniken gått framåt men tex en 5år gammal topp CD som Wadia låter klart bättre än en billig ny CD av tex Nad. Lycka till!
ha det gott!

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/10 21:13:38
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/11 :  09:26:42  Show Profile Send Blue a Private Message
När det gäller "billigare" cd-spelare, säg nypris under 10.000:- skulle mitt tips generellt bli att köpa nytt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:50:42  Show Profile Send Harman a Private Message
Eller kanske ett demo ex...Arcam CD82 eller FMJ23
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28772

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/11 :  17:42:26  Show Profile Send Stralis a Private Message
Jag letar främst efter cd-spelare mellan 3-5000 kr. Det är därför en begagnad lockar så mycket, verkar som att man får en 5 år gammal high end spelare för dessa pengar. Men sen vet man ju som sagt inte hur dom står sig mot nya cd-spelare.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:43:47  Show Profile Send Bubben a Private Message
Hittar du en High-endspelare från början av år 2000 för under 5000:-, är det väl bara att slå till.
Jag har provat ganska många spelare det senaste året, och de som har ett par år på nacken står sig slätt mot nya konstruktioner för samma pris. Dock så skiljer det mycket mellan olika modeller/tillverkare hur mycket som förbättras.
Digitalteknik utvecklas förbannat fort, man måste skilja på utvecklingtakten på CD, förstärkare, högtalare osv när man pratar om begagnat.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:58:34  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Stralis!
För max 5000kr skulle jag satsa på att hitta en ca 3-4år beggad Arcam CD spelare. Ett mycket trevligt ljud och om du tex hittar en 3 år gammal Arcam CD82 för 4-5000kr så är den bättre än allt som är nytt i denna prisklass. Självklart måste du provlyssna innan du köper något.
Jag testade själv CD spelare i 10000kr klassen för typ 8-9 månader sedan och vinnaren för mig var Arcam CD82, Om du tycker om ett lite varmare ljud är Primare D-20 ett grymt bra alternativ (10kkr ny för typ ett år sedan). Om du köper en ca 2-4 årig spelare så får du en inkörd spelare som håller i förmodligen 10 år. En ny kommer kanske att hålla i 12-14år. Om du köper en nypris 10kkr spelare för 5kkr som håller i 10 år blir kostnaden 500kr per år om du köper en ny spelare för 5000kr så blir det ca 400kr per år. Du får alltså mer valuta för pengarna med beggad...
Usch att jag behöver skriva detta...hmmm.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:27:07  Show Profile Send Adagio a Private Message
Gamla hiendmaskiner låter bra, mycket mer musikaliska än moderna, billiga. Har nyligen bytt en transport och dac från 97, duon lät mycet bra och kostade ca 36000, mot en cd spelare av senare mod, nypris 54000,den gamla duon arbetade med 18 bit den nya 4st 24/96 bit, skilnaden är mycket stor.
De nyare maskinerna låter generelt "ljusare", de billiga kan bli påträngande och omusikaliska, gamla hiendmaskiner har mörkare klang och inte samma kontroll och detaljeringsförmåga som de nya.
Jag skulle nog köpa en gammal trotjänare om jag hade tight budget, de håller nog ett tag till, åtmindstånde till du har råd med en nyare hiendspelare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/11/12 :  01:59:27  Show Profile Send bassman a Private Message
Tänk på att du kanske måste byta elektrolyter i en 5 år gammal maskin. Min Arcam från 98 har jag precis bytt kondingar i, en del av de gamla läckte och såg sprängfärdiga ut. Arcams spelare (i alla fall Alpha serien) står i "standby" hela tiden(för att låta bättre), även om den är frånslagen, och sånt har sitt pris. Jag hade samma procedur med en Cyrusförstärkare.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Frost
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/12 :  03:22:26  Show Profile Send Frost a Private Message
Om man är händig så kan ett bra alternativ vara att köpa en äldre spelare. En spelare med bra chassi, strömförsörjning etc och sedan byta ut digitala delar mot nya och bättre grejer. Jag tror att det finns en artikel på forumet där börne moddar något gammalt shabrak.

Edited by - Frost on 2004/11/12 03:23:16
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:33:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köpte just en beg. Quad 67CD. Rekommenderas varmt. Har ett relativt högt andrahandsvärde...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:26:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har ju blivit upp över öronen kär i min Rega Planet2000. Går nog att finna begagnad för runt 4k. En toppspelare i prisklassen anser jag, för den som söker lite varmare ljud.

Har du tur så kan du finna en beggad Rega Jupiter för nedåt 6-7k, fast då har den nog några år på nacken (nypris runt 16k), men fortfarande en kanonspelare. Klart ännu "värre" än Planet

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/12 :  11:30:22  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Tillägg till min föregående post:

Jag har tidigare varit ägare till en Yamaha CDX 1060 (även om det var några år sedan) Men jag måste säga att Rega Planet är stråt värre på alla parametrar faktiskt. Yamahan får finna sig i att bli ordentligt frånåkt i mina öron, men den har ju ett antal år på nacken...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Stralis
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/11/12 :  12:33:23  Show Profile Send Stralis a Private Message
Några moddningar är nog inte aktuellt för min skull. Jag äger inte ens verktyg för sådana operationer. Däremot är jag tacksam för alla föslag på bra cd-spelare. Jag är ute efter ett varmt ljud för jag vill få bort ssss-ljuden ur mina B&W CM4 högtalare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000