HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Internkablage i högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:24:40  Show Profile Send matson a Private Message
Vad använder ni för något? Kör ni med samma som på "utsidan"?
Olika till bas och diskant?

'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson
matson = JagÄrJoeLabero

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:31:51  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag diskuterade internkablage med en bekant som byggt ProAc kloner. Vi kom efter en stunds diskussion fram till att vi tyckte den variant som http://www.diyhifisupply.com använder på sina "Ambrosia" högtalarkablar verkar vettig. Det består av 0,8mm vanlig lackisolerad koppartråd som dras genom PTFE teflonslang (finns billigt hos RS-Components) och sedan tvinnas 2 ledare. Om man tycker att tvärsnittsarean är för liten kan man göra en fyrfläta.

Uppmätta data på en 3m längd av Ambrosia kablarna är: L=2uh, C=100pf, R=0.1ohm.

Personligen tycker jag att detta verkar vara en mycket sund design men jag är inte så insatt i teorin bakom det hela. Dock så verkar många vara överrens om att internkablage med silverpläterade kopparledare, som t.ex. Elfas PTFE-isolerade kopplingstråd, har en lite ljus klang som ibland kan uppfattas som något vass.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/06/26 22:33:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:44:08  Show Profile Send matson a Private Message
Silverpläterade kablar med litet tvärsnitt används inom flygindustrin pga sin låga vikt(!) har jag läst nånstans. Jag har provat Elfas pläterade ptfe kabel och gillar inte den. Kanske till bas, men det vill jag prova mer innan jag säger det....
0,8mm "lackad" koppar med teflon? Nja.... Verkar enklare att köpa brandlarmskabeln från Elfa då.....
Den har jag använt lite till vanliga högtalarkablar med gott resultat i biwiringskonfig. till diskanten.

Jag är rätt sugen på silverkabel, eller lite "fetare" enkarderlig kopparkabel med teflon.
Mer tips!!

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  22:48:38  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tja att använda en grövre koppartråd istället är ju lätt gjort! :)

Sen ska man tänka på vad dom kablarna är designade för, nämligen för rördrivna system under 10W, då behöver man inte lika stor area.

I ProAc klonerna ska jag nog satsa på 1,2mm tråd... då har jag cirka 1,15mm2 area till diskanten (tvinnad 2-ledare) och 2,3mm2 till basen (fyrfläta).

Och jag håller med dig om att silver är intressant, bara silverpläterat som inte känns så lustigt. (Jon Risch har skrivit lite om det).

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/06/26 22:49:5
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:02:39  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Jo, men jag vill ju gärna att den ska vara (teflon)isolerad från början hellre än lackad(vet inte om det spelar nån roll, men eventuellt kan det påverka min nattsömn)

Sen har vi ju litztråd också, som jag är rätt sugen på att börja trixa med....

Kimber och VanDenHul går ju att köpa på lösmeter också....(det är ett rätt bra alternativ tycker jag)

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:10:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

quote:

Jo, men jag vill ju gärna att den ska vara (teflon)isolerad från början hellre än lackad(vet inte om det spelar nån roll, men eventuellt kan det påverka min nattsömn)

Tja om man är allergisk mot lacken eller om man inte kan sova ordentligt men både lack- och teflonisolering på kablarna så kan man få av lacken t.ex. med värmepistol (den kokar då bort).

Problemet är att man måste ha någon typ av lack på kopparn för att undvika att den oxiderar, dock så kanske polyuretanlacken som finns på från början inte är det bästa alternativet, men något måste man som sagt ha om man ska dra tråden genom teflonslangen själv (den blir ju inte lufttät som en fabriksisolerad kabel).

Litztråd verkar också lite intressant, det har jag inte tänkt på den senaste tiden.

/Erik
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:25:51  Show Profile Send matson a Private Message
Om man vill vräka till det(och vem vill inte det egentligen) så säljer ju VDH sin MC1000 för ca 1000 spänn/metern....
0,79mm i dia, solidcore silver med polyamidisolering.
Säljs ju iofs i 10cm längder så om man kan hålla ner längden så....

Sen tipsar ju dom på deras sida att man kan använda den till att göra egna spolar också....verkar billigt...

Jag måste ut och skaffa lite kabel och testa lite olika kombos.....

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:39:19  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Jag måste ut och skaffa lite kabel och testa lite olika kombos.....

Jag ska göra detsamma så vi får lite praktiska erfarenheter att diskutera

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2002/06/26 23:39:4
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:45:55  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, jag har varit nästan kriminellt tråkig och stoppat in Supra i mina lådor förut! Fast 3.4 är rätt okej till basen...jaja den får vara med i testet då!

Hur gick det med EKK testet förresten? Vad tyckte du?(okej till bas tycker matson, men supra 3.4 är bättre)

matson = JagÄrJoeLabero
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/06/26 :  23:58:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hur gick det med EKK testet förresten? Vad tyckte du?(okej till bas tycker matson, men supra 3.4 är bättre)

Har inte kommit mig för att testa dem ännu... blir väl framöver när vi testar lite andra kul diy-kablar hos en polare.

/Erik
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/06/29 :  21:17:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det inte en stor nackdel med högtalarekablar som är tvinnade utav flera ledare? Har hört att induktansen ökar rejält med antalet ledare...
Har pluggat flygteknik i 3 år nu med inriktning avionik/elektronik, där behandlas tvinnade ledare och ledare som ligger bredvid varandra...borde gälla inom audio också.
Är det någon som har artikelnummret till den där silverplätterade kabeln från Elfa? Hittar den inte när jag söker.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/06/29 :  21:26:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Du matson, flygindustrin använder uteslutande aluminiumledare. Dåliga ledare men har mkt låg vikt...
Har sett att vissa(många) audio tillverkare jämför sina produkter med flygindustrin tex högtalarmembran ,kablar.
Det är nog för att flyg låter så higtech och modernt, men men...gå inte på det.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  11:34:30  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Du matson, flygindustrin använder uteslutande aluminiumledare. Dåliga ledare men har mkt låg vikt...
Har sett att vissa(många) audio tillverkare jämför sina produkter med flygindustrin tex högtalarmembran ,kablar.
Det är nog för att flyg låter så higtech och modernt, men men...gå inte på det.

Hej!

Jaha, där ser man. Fel igen alltså....
Jag vet att jag läste det nånstans och trodde det var sant.
Artikelnumret till elfakabeln är: 55-459-00 (om du vill ha den största)
Annars kan du klicka "kabel/kablage>>kabel>>kopplingstråd>>PTFE-isolerad kopplingstråd"
Sökmotorn har jag aldrig hamnat rätt med.....

Solida ledare används ju av exempelvis Audioquest, men jag är inte så säker på att det är det givet bästa ljudmässigt. Kolla även in brandlarmskabeln när du ändå är på Elfas sidor, för den gillar jag....

Mvh/Mats
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/30 :  11:59:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är inte ofta man är här på DIY men angående kablage och flyg så hörde jag på en förevisning av Nordosts kablar att Nasa använder flatlinekablage på Challenger pga av låg vikt och snabbhet (världens snabbaste ledare sas det, 0.9 x ljusets hastighet eller nåt...)

Det står förstås inte "Valhalla" på Nasa-kablarna men det är samma koncept och samma tillverkare/fabrik.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/30 :  12:24:46  Show Profile Send matson a Private Message
Nordost kablage är ju väldigt imponerande konstruktionsmässigt. Det gäller ju även dom "billigare" modellerna med hastighet på över 90% av ljusets.
Det innebär att dom fått ner dielektrumkonstanten under 1,2(luft har 1 och teflon 2(PVC är så kasst så det behöver inte nämnas i dessa sammanhang)). Utanför diyarens-förmåga tyvärr....

Mvh/Mats
(matson = JagÄrJoeLabero)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/06/30 :  13:09:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Tackar så mycket matson!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/02 :  13:46:00  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Det är inte ofta man är här på DIY men angående kablage och flyg så hörde jag på en förevisning av Nordosts kablar att Nasa använder flatlinekablage på Challenger pga av låg vikt och snabbhet (världens snabbaste ledare sas det, 0.9 x ljusets hastighet eller nåt...)

Det står förstås inte "Valhalla" på Nasa-kablarna men det är samma koncept och samma tillverkare/fabrik.

Hehe, det tror jag inte! Kanske på någon av de som finns kvar, men inte challenger! Challenger gick det ju inte så bra för, tror jag de flesta av er minns.

Kanske är audiotillämpningar och rymdskyttlar inte riktigt samma sak? Det har åtminstone ingen relevans för mig att en en kabel sitter i sprängda rymdfärjor, vad har det med hifi att göra?!?!?!?

mvh
Jonas P.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/02 :  14:34:24  Show Profile Send mag a Private Message
Tja det kan man ju fråga sig, men om NASA stävar efter samma parametrar som är bra i Audio kablar så...

Har ingen större koll rent tekniskt men att signalen går fort genom kabeln kan väl inte va en nackdel, dessto fortare den går dessto minder hinner den kanske förstöras

//Magnu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000