HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Varför knäppte det i högtalarna?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/01 :  23:46:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag fick hem min Edison 22 idag och testade att koppla in den till min Denon DCD-1650AR och mina QLN 604 högtalare. Allt gick smärtfritt och den spelade några låtar med bravur. När jag skulle stänga av den hade jag slutat spela och vridit ner volympoten till noll. När jag sedan slog av den på strömbrytaren bak hördes ett kraftigt knäpp i högtalarna. Vad kan detta egentligen bero på och kan det vara skadligt? Jag spelade lite med min vanliga förstärkare efteråt och det lät precis som vanligt så jag hoppas att allt är ok.

Ett problem man ofta läser om är ju att förstärkaren för ett kort ögonblick sänder ut likspänning men det är ju teoretiskt omöjligt i en rörförstärkare med utgångstrafo.

/Erik

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  00:35:59  Show Profile Send Morello a Private Message
Det blir ofta små transienter vid på och avstängning av apparater.
Det blir en liten indiktiv "kick" från trafon. Denna kan dämpas med en liten kondensator på cirka 100nF som kopplas över nättrafon.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/02 :  00:47:48  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Det blir ofta små transienter vid på och avstängning av apparater.
Det blir en liten indiktiv "kick" från trafon. Denna kan dämpas med en liten kondensator på cirka 100nF som kopplas över nättrafon.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Är detta skadligt för högtalarna? Jag ska givetvis fixa till det enligt din (och Pärs) rekommendation men man hoppas ju att mina 4 månader gamla QLN 604 inte tagit skada.

Edison 22 drev förresten mina QLN 604 riktigt bra. Drog på till ganska hög volym och då var volymvredet bara på ~35%. QLN 604 är dock specade för 90dB/1W/1m och har 4 ohms impedans. Jag bara kopplade in förstärkaren och spelade några låtar och jag måste säga att jag är mycket nöjd med den. SKa bli kul att se hur det låter med mina kommande "Two Pi" högtalare med en känslighet på 97dB/1W/1m :)

/Erik
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/02 :  01:23:04  Show Profile Send Morello a Private Message
Hurvida det är farligt för högtalaren eller ej är svårt att svara på, men jag tror inte att en så kortvarig transient kan skada elementen.
Värre är det med långvarig DC, men det är det inte fråga om med din stärkare.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/02 :  08:51:00  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Så länge inte mina högtalare tog någon skada igår är jag nöjd. Som sagt, det lät bra efteråt, så jag hoppas att dom är ok.

/Erik
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/02 :  10:49:54  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Hur märker man förresten om högtalarna tagit skada av denna typ av knäpp?

/Erik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/02 :  11:09:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja, Edison 22'an ploppar lite vida avstängning...Detta skadar då inte några högtalare, om det inte är väldigt klena/dåliga/felaktiga högtalare. Nu vet jag inte hur din E 22'a ploppar, men som min ploppar, är det då ingen fara.

Man skulle kunna skriva nått syrligt om icke CE märkta/godkända apparater kanske? ;)

Nåväl, billigt och med rätt hyfsad ljudkvalite är väl sammanfattningen. Prova gärna med nått enklare nätfilter. Jag använder Clou Cable's dynamit gubbe. Blir en hel del bättre tycker jag, och de andra som varit med om testet...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/02 :  11:39:44  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hejsan!

Ja, Edison 22'an ploppar lite vida avstängning...Detta skadar då inte några högtalare, om det inte är väldigt klena/dåliga/felaktiga högtalare. Nu vet jag inte hur din E 22'a ploppar, men som min ploppar, är det då ingen fara.

Man skulle kunna skriva nått syrligt om icke CE märkta/godkända apparater kanske? ;)

Nåväl, billigt och med rätt hyfsad ljudkvalite är väl sammanfattningen. Prova gärna med nått enklare nätfilter. Jag använder Clou Cable's dynamit gubbe. Blir en hel del bättre tycker jag, och de andra som varit med om testet...

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

Det var lugnande att höra! Det var en ganska hög knäpp (lät ungefär lika högt som strömbrytaren :)

Tänkte testa att byta ut nätbrunnen mot en från från Elfa med inbyggt nätfilter. Hur hög ström behöver filtret klara?

/Erik
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/07/02 :  11:49:13  Show Profile Send kasra a Private Message
Det finns standard värden som 2-3 ampere och det skulle räcka utan problem.

/kasra
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/02 :  12:04:10  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Det finns standard värden som 2-3 ampere och det skulle räcka utan problem.

/kasra

Ok! Tackar för det!

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 2.08 sekunder. Snitz Forums 2000