HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Då var det dags igen... InoAudio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/09 :  21:22:18  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det någon som har en komplett uppsättning InoAudio till flerkanals lyssning? Skulle vara roligt att få ett utlåtande.

Tänkte själv försöka att ta mig ner till huvudstaden och lyssna.
Bättre ändå vore det om någon i gävle trakten hade ett system man fick komma och lyssna på.

Mvh

Undersöker för tillfälle.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  23:32:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kanske inte är intressant men jag var hos Tobias (Linköping) och lyssnade på hans Ino surroundsystem förra veckan. Mycket imponerande bakhögtalare (han hade 4 st a2 för tillfället, 2 till på ingång). Tyckte att projiceringen i princip var sömlös runt om och det med endast 4 st högatalare (Öhman rekommenderar 6-12 st).



I mitten ska det upp två till (de resterande 4 är placerad som de ska var då de är 6 st, dvs de sitter inte optimalt nu för att vara 4 st)

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/09 23:34:06
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/10 :  08:48:12  Show Profile Send Conan a Private Message
Jag har ett system bestående av 2st Ino Audio piP till frontkanalerna, en Dialog 1 som center och 6st Ambiens 1 till bakkanalerna. Ambienserna är kopplade till en 7.1-receiver (Pioneer AX-3) med 2 st i "daisy chain" (ena högtalaren påhängd den andra med en kort kabelsnutt) för sida/bak-kanalen samt en högtalare till varje bak/bak-kanal. När jag spelar upp 5.1-ljud av något slag spelar alla tre högtalarna i varje "baksida" av rummet samma signal.

PiP:arna står direkt an mot bakväggen med 1x1m dämpskivor från Sonex bakom varje högtalare. I frontkanalerna delas piP:arna av vid 80Hz med receiverns eget delningsfilter till en subwoofer av typen Infinity Kappa Sub. Subben spelar med både till film och till musik och står hörnplacerad bedvid vänster högtalare. Centerhögtalaren står ovanpå TV:n och Ambienserna sitter uppflugna på väggen nära taket i en "solfjäder" runt lyssningssoffan.

Jag är mycket, mycket nöjd med ljudet från anläggningen! Till 80% spelas musik och det låter på alla parametrar avsevärt bättre än min tidigare anläggning bestående av Dynaudio 1.3se, gamla Kappa Subben och en Amplifix. Till film är också ljudet imponerande rent och högupplöst. För mina behov räcker ljudtrycket till, och det är inga problem att spela ordentligt högt om man känner för det.

En lyssning hos Öhman rekommenderas varmt!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:53:50  Show Profile Send Pelle a Private Message

Har InoAudio någon sida man kan kika på?


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/10 :  19:10:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pelle> Nej det finns ingen sida men om du PM:ar din mailadress till mig så ska jag skicka produktkatalogen 2004 med tillhörande prislista (två wordfiler)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2004/11/10 :  22:01:28  Show Profile Send octavia rs a Private Message
Rydberg> Du har PM angående katalog och prislista.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/11 :  00:07:14  Show Profile Send orthanc a Private Message
Woooow.... Måste bara ta mig ner nu och lyssna.
Rydberg: Vad hade Tobias (Linköping)för frontar ?
Conan: Hur stort rum spelar du i?

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/11 :  08:07:19  Show Profile Send Conan a Private Message
Rummet är cirkus 20 m2.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  11:58:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
orthanc> Han har Ino pi60s

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  12:04:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
Vad säger Öhman om ambienshögtalare kontra vanliga direktstrålande högtalare.

Ambienshögtalare tycker jag är en kompromiss men OK om man är flera i rummet och några sitter närmare vissa högtalare. Om man sitter själv i sweetspot (som jag nästan alltid gör) anser jag att 6-7 identiska högtalare är det optimala. Är det någon som har provat 7 "pipar" runt om en sweetspot?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  12:23:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ur Ino-katalogen 2004

Surroundhögtalarsystem till pi60-familjen
(Med pi60-familjen menas: pi60, pi60s, i14, i14s, i28s, i32z, i34es, i56s, i62z och i68es)

Ambiens-högtalare (=Ino Audios bakkanalshögtalare)
Med konventionellt uppbyggda 5.1- / Pro Logic- / surround- / ambiofoni-anläggningar har man nästan alltid ett påtagligt kant-ringsproblemen i bakljudbilden: Då en lyssnare antingen rör sig i rummet eller sitter snett placerad tenderar endast den när-maste högtalaren höras.
Orsaken ligger i att intensitetsutbytet mellan de vanligen två bakhögtalarna samverkar med effekterna av ankomsttiderna för ljudet – närmar man sig ena bakhögtalaren blir ljudet från den både starkare och tidigare anländande. Redan små förskjutningar från centerposition gör att man bara hör den ena högtalaren.
Ett annat problem med bakhögtalare är att de av möbleringstekniska orsaker nästan alltid måste placeras mot en vägg. Väggplacerar man en konventionell högtalare får den en kraftigt förvrängd klang – tjock i övre basregistret och urholkad i mellanregistret.
Båda dessa problem har jag försökt eliminera i de små väggoptimerade ambiens-modulerna. Högtalarna skapar då de används i antal ett sällsynt homogent ljudfält, utan problem med punktformig riktverkan. Och självklart är de konstruerade för att arbeta i samverkan med den vägg de monteras på.

Ambiens Multimoduler: a1 a2 a3
Bas/Diskantelement: 6,9 cm 10,3 / 2 st 1,9 12,9 cm / 2 st 2,6 cm
Impedans: 12 ohm 18 ohm 18 ohm
Placering: 164 cm från golv 155 cm från golv 147 cm från golv (undersidan)
(Gäller främsta paret i ett 4,5 meter brett rum. De som sitter längre bak i rummet
skall placeras högre upp.)
Kontinuerlig effekt: 40 W 80 W 160 W
Känslighet (@ 2,83 V) 1/3st: 86/90 dB 87/91 dB 88/92 dB
Rek.först.eff: 5 - 80W 10 - 150 W 20 - 300 W
Energikurva -3dB/typ.linj: 130 - 16 kHz 100 - 20 kHz 80 - 20 kHz / ±1,5 dB
Deln.fre./Branthet: Inget deln. filt. 4,4 kHz faslinjärt 3,8 kHz faslinjärt. Kontakta oss för mer info
Dimension(b*h*d)/Vikt: 13*15*8,4 20*25*12,5 25*36*16
Standardfinish (=snabb lev.): Vit eller svart primer Vit eller svart primer Obehandlade
Tillvalsfinish: – Valfri lack Valfritt (102 fanér & lacker)


Dedicerade bakkanalshögtalare till musik-/hemmabio-/surround-system med höga till mycket höga anspråk. Helt utformade för att fungera väggplacerade och skall användas i antal (2 - 6 per bakkanal).

Systemen kan användas, och göra underverk, med vilka fronthögtalare som helst, men modellerna a2 och a3 är speciellt lämpliga att användas tillsammans med pi60-familjens högtalare (pi60, pi60s, i14, i14s, i28s, i56s, i34es, i68es, d2 och d3) som huvudhögtalare. De är nämligen, liksom pi60-familjens högtalare, faslinjära och därmed vågformsåterskapande.

Vårt unika koncept med multipla, extremt bredstrålande och loboptimerade bakkanalshögtalare ger ett enastående jämnt ljudfält – man slipper höra bakhögtalarna som två lätt lokaliserbara ljudkällor i lyssningsrummet.
Konceptet bygger på fem egenskaper som skiljer det från marknadens alla övriga bakkanalssystem för hemmabruk:

1. Multipla bakhögtalare (4 – 12 högtalare, typiskt 6 eller 8 st, ger oöverträffad täckning av hela det bakre ljudfältet#9788;.)

2. Direkt anpassbara för att drivas av 1 – 4 bakkanaler (genom sin höga impedans och deras symmetriska fördelning i rummet kan man fritt välja hur många moduler som kopplas till respektive bakkanal, parallellkoppling kan ske i nästan valfritt antal).

3. En utpräglat perifer placering (minimerar problemet med för tidigt anländande ljud från bakkanalshögtalarna).

4. Högtalare som är utsökt små trots extrema prestanda, och som verkligen är konstruerade för att placeras mot vägg (eliminerar klangförvrängning).

5. Medvetet utformade spridningsegenskaper i både horisontal- och vertikalledd (säkerställer att de alltid kan samarbeta, oavsett antal högtalare och rummets akustiska egenskaper).

#9788;Man bör här minnas att den främre ljudbilden har en liten rymdvinkel jämfört med det bakre ljudfältet. Om man har tre meter till respektive framhögtalare är avståndet mellan dem 2,34 meter och deras ”ljudyta” kan approximeras till ungefär (B*H) 3 * 2 = 6 m².
Resten av lyssningssfärens totala ljudyta (113 m² (= 4*#960;*r²) på tre meters avstånd från lyssnaren) är bakhögtalarnas ansvarsområde. Om vi räknar bort knappt hälften (47 m² ) för den undre halvan av sfären (golvet vill vi ju inte ha några reflexioner från) återstår ändå cirka 60 m² som bakkanalshögtalarna skall täcka in, alltså tio gånger mer än ljudytan från själva ljudbilden!

a2 och a3: Horisontella spridningen är helt oinskränkt (180 grader) hela vägen upp till 20 kHz, medan den vertikala sprid-ningen skräddarsytts för att motverka att ljudbilden kantrar mot den närmaste högtalaren om man sitter snett. Ambiens-modulerna kan matas med allt ifrån en (Pro Logic) till fem (7.1-ex) surroundljudkanaler, beroende på hur utvecklingen kom-mer att se ut vad avser framtida ljudlagringsstandarder.
Högtalarna är direktstrålande så man slipper det diffusa och odistinkta bakre ljudfält som dipol- och bipol-högtalare ger. Trots en tydlighet och auktoritet jag inte trodde var möjlig från det bakre ljudfältet innan jag själv hade hört de första prototy-perna på det som skulle bli ambiens-modulerna, genererar de ett ljudfält med en enastående tredimensionell frisläppthet. Allting förstås förutsatt att inspelningen bär dessa kvaliteter, systemet genererar ju ingenting självmant, det dechiffrerar bara de inspelade ljuden från inspelningen.
Ambiens-modulerna är sålunda ytterst lämpliga till att mixa och master-lyssna biofilmsoundtrack eller andra flerkanalsma-terial med. Trots att målet var att med breda marginaler överträffa den återgivning de bästa biograferna åstadkommer, har ambienshögtalarna verkligen överträffat mina förväntningar. Jag är väldigt stolt över ambiens-modulerna. Det kanske märks?

a1: Den allra minsta ambiens-modulen skiljer sig lite från de större. Dels är den pytte-pytte-liten och tänkt att komma att användas i princip bara tillsammans med piP och iP. Jag har vidare utgått ifrån att antalet kommer att vara max 3 st per sida (6 st totalt alltså). Det gör att man med lätthet kan beräkna vilken ljudtrycksförmåga de måste mäkta.
Från det har även tonkurva, effekttålighet, impedans och känslighet optimerats. För att få så god känslighet som möjligt har därför impedansen lagts lite lägre än hos a2 och a3 (som kan parallellkopplas upp till 6 st per kanal – 12 st totalt). Dess-utom måste a1 kunna anslutas enklare förstärkare, så jag har inte velat gå ned med impedansen fullt till 9 ohm (18/2). Tolv ohm fann jag vara precis lagom. Det betyder att sex högtalare i systemet (tre parallellkopplade per sida) får en nominell impedans om 4 ohm.
Av olika skäl, främst ekonomiska, har inte a1 kunnat ges en lika stor spridning som a2 och a3, för att kompensera detta har tonkurvan avpassats för att ge en god balans på både direktljud och den totala ljudenergi som alstras. Dessutom kan de små lådorna monteras på väggen i några olika vinklar för att i varje rum optimera välljudsförutsättningarna.

Våra bakkanalsmoduler kan användas i flera olika konfigurationer:

#61592;#61592; Direktstrålande system (två stycken):
Användning av bara två högtalare för bakkanalerna är ju det som alla tillverkare rekommenderar, ibland med direktstrålande – ibland med dipolhögtalare. Stor oenighet om vad som är bättre råder.
Direktstrålande högtalare brukar anses passa bättre till diskreta 5.1-ljudsystem medan vissa anser att dipoler är lämpligare för ett Pro Logic-system. Andra hävdar att det är programmaterialet; musik eller biofilm, som skall avgöra om direktstrålande eller dipolhögtalare passar bäst.
Nonsens säger vi! En uppställning med bara två bakhögtalare är – oavsett Pro Logic, 5.1, musik eller filmljud – är alltid en svår kompromiss som inte plägar harmoniera med mänsklig hörsel.
Bakhögtalarna har minst ¾ av varvet runt lyssnaren att täcka upp, framkanalerna ger i normala fall en ljudbild ungefär 60 grader bred vilket lämnar 300 grader åt de bakre högtalarna att täcka in. Fem gånger så mycket alltså! Och då räknar inte höjddimensionen, som ju bakhögtalarna också skall klara att täcka in…
Med bara två bakhögtalare i hela den bakre sfären så fungerar det på sin höjd rimligt bra, förutsatt mycket välgjorda in-spelningar och (en) mycket väl centrerad lyssnarposition, och stillasittande lyssnare. Detta oavsett använd högtalartyp. Jag vill alltså bestämt avråda från att använda bara två högtalare för surroundljudet. Våra vägganpassade och extremt rundstrå-lande ambiens-moduler gör förstås ett mycket bättre jobb än konventionella direktstrålare eller dipoler, men bakkanalsav-spelning med bara två högtalare är alltid en kompromiss. Ljudkvaliteten prioriteras ned till förmån för lättare möblering. Inte ens med våra ambiensmoduler blir resultatet så bra att bara två bakhögtalarna blir en entydig förbättring framför stereo. Ibland blir det bättre, ibland sämre.

Två högtalare kan dock byggas ut till...

#61592;#61592;#61592; Dubblerade sidor (fyra stycken):
Genom att använda två högtalare på var sida av rummet bakre halva (de bakre högtalarna gärna relativt nära bakhörnen i rummet och ibland dämpade några dB med ett seriemotstånd om 0 - 5,6 ohm) kan man börja närma sig en god täckning av det bakre ljudfältet.
Även denna kopplingen är en liten kompromiss, men man börjar närma sig god kontinuitet i bakre ljudfältet. Fortfarande finns dock såväl små diskontinuiteter som klangliga kamfiltereffekter av interferenserna mellan var sidas två högtalare. Ge-nom att placera det bakre och det främre paret på olika höjd, eller det bakre nära hörn, eller tillgripa en försiktig dämpning på det bakre paret kan dock ett mycket bra resultat ofta uppnås.

Ännu bättre är dock...

#61592;#61592;#61592;#61592;#61592; Äkta multikällstrålande system (sex, åtta, tio eller tolv stycken):
Genom att använda ett jämnt antal jämnt utplacerade bakkanalshögtalare kan det bästa från två världar kombineras. Mycket bra fokus och jämnhet i ljudfältet erhålles oberoende av lyssnarens placering. Lösningen är idealisk med såväl diskreta 5.1-ljudsystem (DTS, Dolby Digital, Musicam, med flera) som med matrissystem (Circle Surround, Pro Logic, Ambiofoni, med flera). Man kan för första gången utnyttja det för tillfället använda surroundsystemet till sin fulla potential.

Alltså: Såväl a1 som a2 och a3 är riktiga multimoduler och de är alla optimerade för att användas flera stycken per kanal. De är dock utmärkta bakhögtalare även för parvis användning. Den som vill kan alltså börja med två bakhögtalare för att såsmåningom eventuellt bygga ut med flera. Ett krav är dock att man mentalt kan hantera tanken på att ha lite fler högtalare i samma rum.
Bakkanalshögtalarna är förhållandevis små och är ju inte alls skrymmande enär de sitter ganska högt upp på väggarna, men det är klart, tolv bakhögtalare, tre framhögtalare och fyra basmoduler blir 19 högtalare tillsammans...

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/11 12:24:32
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:04:09  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kort och tydligt!

Jag har ingen anledning till att ifrågasätta något som Öhman skriver.
Jag kan bara komplettera med mina egna erfarenheter.

quote:
Högtalarna är direktstrålande så man slipper det diffusa och odistinkta bakre ljudfält som dipol- och bipol-högtalare ger

Detta tycker jag är väldigt viktigt. Jag hade små dipolar bak tidigare och det lät på sin höjd. Just det - lät. Så där för film. Katastrof för musik.

quote:
Då en lyssnare antingen rör sig i rummet eller sitter snett placerad tenderar endast den när-maste högtalaren höras

Precis - men tyvärr sitter jag nästan alltid still och nästan alltid själv. Detta argument håller inte för mig. Dessutom är soffan placerad mitt rummet så att jag har en bra placering av samtliga högtalare.

quote:
Högtalarna (Öhmans) skapar då de används i antal ett sällsynt homogent ljudfält, utan problem med punktformig riktverkan

Sitter man i centrum är detta inte ett problem.

quote:
Vårt unika koncept med multipla, extremt bredstrålande och loboptimerade bakkanalshögtalare ger ett enastående jämnt ljudfält

Detta har för och nackdelar. Dels blir styrningen inte lika skarp (såvida kanalerna inte är diskreta vilket de inte är om man har mer än 4 bakhögtalare och kör PLIIX7.1) vid tex film när skotten viner bakom dig.

Framförallt så blir väl musiklyssnande lidande. Det coola med tex PLLx (till skillnad från PLII som har bandbreddsbegränsningar) är att den smetar ut ljudbilden till 180 grader men annars låter identiskt. Det betyder att tex gitarren som tidigare låg vid fronthögtalaren flyttar 45 grader bakåt och ligger vid sidan istället. Om man då har många små högtalare så blir dels gitarren väldigt stor och dessutom låter den annorlunda och burkig.

quote:
4. Högtalare som är utsökt små trots extrema prestanda, och som verkligen är konstruerade för att placeras mot vägg (eliminerar klangförvrängning).
Detta är väl det enda som jag kanske skulle ta med en nypa salt. Detta säger alla tillverkare av småhögtalare. Om de nu var så fantastiska så kan man väl ha dem som frontar? De är naturligtvis en kompromiss även om de säkert är jättebra.

Till slut. Jag tror verkligen Öhman har ett kanon system här. Dock med vissa kompromisser. Min erfarenhet är att kompromisslöst blir det inte förrän man sätter 7 stycken diskret drivna pi60s i en cirkel runt en sweetspot.




/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:17:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Alltså frekvensgången är korrigerad för att de sitter direkt på väggen så att man slipper klangliga förändringar av ljudet.

Kan även dementera att det skulle bli utsmetat, det blir det inte, punktformigheten är svindlande bra hela varvet om.

Ska det vara kompromisslöst så ska det var betydligt fler kanaler, Öhman har gjort experiment på det också: http://www.sonicdesign.se/oeint18.html

Sen är jag ingen expert på Öhmans konstruktioner (Tobias har dock mät en del på dem så han kan säkert svara bättre på frågor). Eller kan man åka till Öhman, han kommer garanterat att räta ut de frågetecken man har

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:40:48  Show Profile Send Margaux a Private Message
Citat Öhman

quote:
Min slutsats blev att det, faktiskt, går att åstadkomma en nära 100 % illusorisk återgivning av frontalt anländande musik inom ett för lyssnaren begränsat men ändå tillräckligt generöst rörelseområde - större än soffan man sitter i. Men det ställer mycket stora krav på utrustningen.
Man behöver till att börja med hela sju kanaler.


Där är Öhman och jag uppenbarligen överrens.

quote:
Alltså frekvensgången är korrigerad för att de sitter direkt på väggen så att man slipper klangliga förändringar av ljudet

Det är bra. Dock är det inte en fullregisterhögtalare utan ett relativt begränsat frekvensomfång. Fördelarna är att det tar liten plats.

quote:
Kan även dementera att det skulle bli utsmetat, det blir det inte, punktformigheten är svindlande bra hela varvet om

Jag tror och gläds med dig. Men om man skall vara millimeterpetig så kanske det kan bli ännu bättre? Ponera att man dubblerar även frontarna. Skulle detta inte leda till en utsmetning. Men kanske är öronens riktverkan annorlunda bakåt. Öhman har ju forskat på det så hans slutsatser är säkert riktiga.

Jag har själv fullrange till frontarna och sidorna. Min center och mina två bakhögtalare är basbegränsade men allt är klangmatchat. Så jag komprmissar också.

Jag har bara hört piparna av Ino och de lät fantastiskt bra med tanke på priset. Om Inos bakhögtalare är lika prisvärda är det bara och säga grattis.

EDIT: Fel - jag har ju varit hemma hos Bamsefar och hört hans Inos bakhögtalare. Fast den dan satt vi mest och lyssnade på hans Pipar och basmoduler i stero.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/11/11 14:20:06
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/11/11 :  14:16:26  Show Profile Send markih a Private Message
Marguax!

Öhman menar så vitt jag vet (med hänvisning till forskning inom psykoakustik), att man INTE skall ha fullregister i bakkanaler.

markih
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  14:25:18  Show Profile Send Margaux a Private Message
Markih,

av praktiska, ekonomiska eller rent ljudmässiga skäl?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/11/11 17:10:34
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  15:57:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Av ljudmässiga skäl, hans a3 kan annars spela väldigt låg bas men det är inte eftersträvansvärt eftersom det ger upphov till rumsakustiska problem. Basen är ju ganska rundstrålande i området vi talar om så man bör ha alla bas från basmodulerna. (Så här sa han på Arkenmässan iaf)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:13:51  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
Av ljudmässiga skäl, hans a3 kan annars spela väldigt låg bas men det är inte eftersträvansvärt eftersom det ger upphov till rumsakustiska problem


Okej jag förstår. Där har han så klart rätt. Tänkte inte på det eftersom jag själv har digital korrigering av basen i alla 7.1 kanaler. Då blir det ju inget problem. Tvärtom låter det bättre i mina öron med fullrange även i bakkanerna.

Det vanligaste (typ 99% av fallen) är att man inte har möjlighet att korrigera digitalt och då kan jag verkligen tänka mig bumlig bas bakom lyssnar stjälper mer än det hjälper.

Det känns som det är dags att hälsa på Bamsefar igen och lyssna lite mera.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/11 :  16:32:12  Show Profile Send soren a Private Message

Jag kör pi60 ifram och 6 st Amb2 ibak, via ett Meridian G68 försteg i 7.1. två st amb2 på vardera sida agerar sidokanaler och ett par ibak som surround.

Jag har kört detta system i både 5.1 och 7.1.

Även om om punktformigheten var riktigt bra innan jag körde 7.1, så blev det ett klart lyft att ha diskreta sidokanaler respektive bakkanaler på film. Informationen från sidorna kopplas helt enkelt bort när de inte skall låta... jag tycker det är en mycket stor skillnad mot att de alltid låter.

På musik (trifield, music mode) spelar det inte så stor roll då de bara används i mycket liten omfattning (de hörs endast om man stänger av slutstegen till framkanalerna). Men oj vilket lyft det är för musikupplevelsen :)

/Sören
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:27:18  Show Profile Send orthanc a Private Message
Conan: Tycker du att Pip:arn är alles lagom till 20kvm?

Rydberg: Har du hört både Pi60 och s versionen? Isf är det stor skilland ? Skilland måste det klart vara. Men lika stor skilland som priset?

Mvh
Anders

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:35:45  Show Profile Send orthanc a Private Message
soren: Du råkar inte ha bilder på ditt system? Vore ql att se.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/11 :  22:56:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
orthanc> Jag har bara hört pi60s men enligt källor kommer pi60 upp i ca 90% av pi60s versionens prestanda.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:14:37  Show Profile Send Conan a Private Message
Systemet med piP som frontar passar mig aldeles utmärkt, och jag tycker jag kan spela ordentligt högt utan att det blir ansträngt. Att jag delar av i basen hjälper till såklart både för A/V-receivern och för piP:arna. Det är egentligen helt sjukt hur bra dom presterar, inte bara med tanke på pris och storlek utan faktiskt med alla mått mätt.

Enligt min erfarenhet är det betydligt lättare att möblera med toppsystem/basmodul, och piP är föredömliga också genom att vara gjorda att stå mot en bakvägg (med akustikskiva bakom sig), plus att dom *kan* gå som fullregister utan att göra bort sig om det skulle behövas. Ska man samsas med andra personer (ibland små sådana) om anläggningen är det en fördel att kunna vara flexibel.

Men, visst, har man råd och plats är pi60 (s) ett mer väljudnande alternativ. Högtalarna ur pi60-familjen (med alla de varianter av fullregister och toppsystem), är nog förmodligen - om man kombinerar dom på bästa sätt med tanke på rumsakustiska förutsättningar och den prisnivå man har råd till - det bästa som går att uppbringa på marknaden överhuvudtaget.


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:23:24  Show Profile Send soren a Private Message
orthanc,

Håller på att möblera om i hemmabion, skall se om jag inte kan ta lite mer foton när jag är klar.


/Sören
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2004/11/12 :  08:27:32  Show Profile Send soren a Private Message

Om man funderar mellan piP och pi60 så är valet självklart. Det är stor skillnad i ljudkvalitet enligt mig .. speciellt i mellanregistret.

Fördelen med piP är ju att man kan få lådorna direkt. pi60 måste man ju snickra lådor till och hos Öhman tar det tid (har väntat 14 månader på mina X-2 basmoduler och en i14 som center!).

/Sören
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2004/11/12 :  10:20:52  Show Profile Send markih a Private Message
Rydberg!

Har för mig att pi60 kommer nog närmare än så, kanske uppåt 95% av pi60S prestanda? (map distorsion) Men pi60s klarar ju dessutom av att spela högre (3dB). Ingvar skriver själv att att det kostar att pressa prestanda in absurdum.

Men det är naturligtvis svårt att värdera dessa 5%, skall fokusera på 95% rätt eller 5% fel?

Summa summarum, det skiljer mindre mellan pi60 och pi60s än mellan pi60 och piP.

Margaux!

Det var av ljudmässiga skäl som bakkanalerna inte bör vara fullregister.

markih

Edited by - markih on 2004/11/12 10:25:18
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000