HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sprängde högtalare igår ! tips på nya ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:51:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jaha ! Då var man utan högtalare då
Skulle spela vinyl igår kväll, och tyckte mig höra ett brumm ur högtalarna, så jag satte volymen på min och lyssnade, inget brumm ?
Satte på högsta volym och då brummade det.
Drog fram bänken som stereon står på för att dra ur skivspelaren ur riaa:t då hoppade pickupen på skivan med högsta volym på,det small till och fräste lite ur elementen , sedan blev det tyst
Vilket jävla klantarsele man är
Så nu blir det till att söka nya lådor, men vad ?
Är inne på ett par ino pip eller mumma mosen
Rörförstärkarn är på 2*24w

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:01:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Är du säker på att det är högtalarna som har pajat och inte förstärkaren? Och borde du inte kolla på reparationsmöjligheter kanske? Vad "var" det för högtalare?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:18:16  Show Profile Send Sudden a Private Message
Modigt att du berättar detta
Känner smärtan själv, man blir så sur på sig själv
Eller det kanske är så att ditt undermedvetna gjorde detta för att du ville ha nya högtalare

/Sudden
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:29:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Blue: Inte mycket att lägga ner pengar på, det var mina gamla vh-1:or.
Förstärkar funkar felfritt efter smällen, konstigt nog.
Sudden: Ja igentligen så ska man väl inte tala om när man gör en sådan dundertabbe,
men jag tänkte att forumsmedlemarna kunde få sig ett gott skratt
Men det var nog det mest korkade jag gjort på länge
Nya ht är ju aldrig fel

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:33:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vi har alla klantat oss någon gång, välkommen i klubben.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:21:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jodå, vi är många medlemmar i den klubben.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:29:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag tackar härmed för det nya medlemskapet
Det är bara det att jag fortfarande så fruktansvärt arg på mig själv, för att ha kunnat genomföra en dylik grej.
Jag vet bättre än så (trodde jag iaf)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:37:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Brukar du spela högt? (är inne på tips på nya ht nu)

Edit: Beklagar förresten

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/09 11:37:39
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:45:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"Brukar du spela högt?" Nej inte speciellt, normal lyssningsnivå (va det nu är)
1/4 volym på min röris brukar vara bra enl, min uppfattning.
Men det är klart att man spelar lite högre ibland vid vissa tillfällen.
Jag kommer inte att satsa på några horn denna gången, vill pröva något annat.
Vad beklagar du föresten ?

edit: Kan detta vara något som tillfällig lösning ?
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11269

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/11/09 11:50:43
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:55:57  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Stackare! Vet tyärr hur det känns när man klantar sig sådär. Själv flyttade jag lite på min dator som jag har inkopplad i min stärkare. När jag fyttade runt datorn hoppade sladden ur och hamnade mot datorns chassie som var lite strömförande och skickade på så sätt in ström i min stärkare med följd att försteget pajade.
Det värsta är att jag gjort precis samma sak på två gånger
Första gången täckte hemförsäkringen och jag fick den nuvarande stärkaren som jag alltså lyckades ha sönder på samma sätt. Dock var det 4-5 år emellena men ändå klantigt. Den här gången kostade det "bara" 1300:-.

Ang. högtalare kan jag rekomedera Ino piP varmt. Vet inte om effekten räcker men jag vet att dom demats med denons minsta ,(förstärakre och cd i ett) som ger nånstans runt 25w/kanal, med gott resultat.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  12:14:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
reeltoreel> Beklagar att du råkade döda dina kära burkar, de brukar göra ont i själen när man lyckas med nått sånt.

Jo jag såg att du nämde piP, de har ju ganska låg känslighet (86dB) så man kanske inte kan spela jätte starkt men det borde räcka om du inte är en måste-spela-starkt-människa. Impedansen ligger på 5 ohm vilket ju inte heller är så farligt. Varm rekommendation!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  12:27:07  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack för er medkänsla gubbar !
86dB låter kanske som en låg känslighet för 24w ?
Men som sagt så spelar jag inte på så höga volymer.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:07:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Tycker också att 86 dB kanske låter lite väg lågt för en stärkare på 24W...

Engelska Castles högtalare ska vara väldigt trevliga ihop med rörstärkeri. Hade gärna provlyssnat ett par själv, men jag vet inte om det finns någon återförsäljare i Sverige? Spendor kan kanske också vara något, har lyssnat på någon äldre modell som var väldigt trevlig, och dom nya rosas ju i engelsk press. Inte helt billiga dock, vad kan du tänka dig att lägga?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:26:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Med tanke på att julen snart står för dörren så bör dom vara billiga.
Ett par tillfälliga lådor som inte låter helt skräp skulle passa nu.
Priset bör då ligga under 10kkr helst runt 4-5kkr, eller ännu billigare
Har funderingar på att köpa nya,lite dyrare burkar fram mot våren eller så.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:37:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
piP kostar 3950:- i rå mdf (färdigbyggd låda) och spelar enligt mig bättre än JmLab Mini Utopia (65500 med stativ) och Dynaudio Contour 1.3 MKII (16000).

I rå MDF:


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/09 13:38:00
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:46:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Skulle nog kunna passa både mig och min plånbok för tillfället.
Enda nackdelen är ju att man måste hämta dom på plats efter vad jag förstår.
Finns väl även i byggsats eller hur?
Skulle väl vara om man kunde få någon och hämta åt sig, och sedan skicka dom med bussgods eller nå`t !
Eller får man inte göra så kanske

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:50:22  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hade varit kul att provlyssna den omtalade ino pip, är den bättre än ovan nämnda JMLab och Dynaudio måste den ju vara årtusendets största kap! Jag tvivlar, men ska ej säga något eftersom jag ej lyssnat på den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:55:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Rydberg, om du räknar med ett stativ för 10000 i JM Lab- priset så måste du väl räkna med det i Pip-priset oxå, dvs pip kostar då 13950kr...eller

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:59:40  Show Profile Send Larsho a Private Message
reeltoreel

Tror faktiskt att Ino piP kan funka rätt bra till
rörstärkaren även om känsligheten är låg

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:05:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sanoj> Tänkte faktiskt på det där när jag skrev det, någon kommenterar det säkert och mycket riktigt (btw stativen på bilden är Empire, pris 2500 har jag för mig)

Matte76> Dynaudio 1.3mkII hade inte en chans mot piP, det var spel mot ett mål. Mellan piP och Mini Utopia var det betydligt jämnare, största skillnaden är väl att piP går betydligt djupare, något renare mellanregister, mini utopia låter mer insmikrande (lite mer värme i ljudet).

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:05:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo, även jag är mycket skeptisk till att Pipen skulle låta bättre än den mer än tio ggr dyrare Utopian. I högsta grad krävs det en demo inför mina egna öron för att jag ska övertygas om en sådan sak. Låter mig näppeligen övertalas av fina mätningar (eller folk som äger dom själva och därmed möjligtvis kan vara aningens färgade i sina åsikter).

Sedan är det ju iofs som alltid så att det handlar mycket om tycke och smak. Jag har hört många galet dyra högtalare som jag inte gillat och så är det väl för andra också. Just Mini-Utopian däremot tycker jag är ganska brutal under de rätta omständigheterna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:13:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Blue> Jämförelsen gjordes hemma hos en polare till mig som är Mini Utopia ägare (de är mao rätt uppställda), kringutrustningen var i prisklassen 150000-200000. Sen så äger jag själv inga piP utan det var en jämförelse mellan två av mina kamraters högatalare, känner mug tämligen neutral i denna frågan.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/11/09 14:15:45
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:18:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja priset på pip verkar ju inte vara mycket att bråka om.
Någon som törs agera bulvan
Då självklart med tillverkarens medgivande.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:20:58  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag ifrågasätter inte detta specifika fall (varför skulle jag göra det?). Allt jag säger ar att för att jag själv ens skulle påstå något i stil med att Pipen skulle kunna vara bättre än Utopian skulle jag vilja höra det med egna öron.

Att det var dyr elektronik som ni lyssnade med säger egentligen inte så himla mycket. Kanske matchade denna elektronik enkelt bättre med piparna än utopiorna? Eller så kan man bara konstatera att ni subjetkivt gillar Pipens egenskaper bättre än Utopians?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:24:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag är inte övertygad om att ino pip är bättre än Dynaudion heller. Det hade jag först vilja höra med egna öron. Men omöjligt tror jag inte att det är, ibland säger ju inte priset allt. Men som sagt, isåfall är det årtusendets klipp.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:26:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller med dig Blue, man måste nog själv lyssna för att fatta hur så pass billiga högatalare kan låta så bra.

Jag har lyssnat på dem med elektronik från 2000 till 250000, de spelar fint i båda fallen men höjer sig naturligtbis med bättre elektronik.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000