HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Korsun V6i: första lyssningsintryck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/01 :  11:33:53  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Efter att ha läst en hel del kring denna förstärkare, speciellt på italienska hifi forum, beslöt jag mig på att hoppa in i ett gruppköp och beställa just en Korsun V6i. Jag var ändå jätte nöjd med min rörförstärkare, en Jolida JD502B , men kunde inte låta bli. Jag hade ändå en plats ledig i racket…

Cd spelare: AH! Njoe Tjoeb 4000
Rega Planar 3 + Dynavecto Mx5 + Dynavector p 75 phono amp
Högtalare Jm Lab Cobalt 816s
Kablar: Xindak FA-01 + Xindak FA-1

Lyssningsummet är ca ca 19m2 med stora öppningar.

Efter en månad väntan fick jag äntligen den. Byggkonstruktionen och finishen är verkligen på toppnivå, likaså den allmänna kvalitetskänsla. Emballaget var också mycket bra, skumplast och dubbla kartonger. Instruktionsmanualen var dock på kinesiska ! Men så komplex är den inte så det var bara att koppla in den.

Första lyssningsintryck var så här: mycket bra bas och diskant, men jag var inte riktigt nöjd med mellanregistret, det kändes som den inte håll samma klass, lite beslöjat kanske. Nåväl, den fick gå några timmar och så lyssnade jag igen.

Nu hade det hänt grejor: alla slöjor var definitivt borta. Allt hänger ihop på ett makalöst sätt! Basen är den bästa jag någonsin hört: det känns som jag inte behöver koppla in svs:n. Fattar verkligen inte att Jm Lab Cobalt kan producera så mycket bas, både av kvalitet och kvantitet: det handlar bara om 6,5 tum basar! Diskanten är analytisk men inte vass, inget döljs. Mellanregistret då? Den integrerar perfekt, rösterna känns verkligt levande. Ljudet flyter mycket bra, nästan som med Jolidan…

Lyssnade på några synfoniska verk: ljudet bokstavligen exploderar ur högtalarna. På Jm Lab testskiva finns ett spår av en rysk (tror jag ) kompositör. Ibland hörs det bara en klarinett och en triangel: allt är tyst och lugnt, i nästa sekund drar hela orkestern igång. Dynamiken är makalös! Jag kan höja på orkesternivå: det känns inte jobbigt man vill bara höja mer (tur att jag bor i villa). Ljudet är inte lika varm som med Jolidan men den är inte kall heller. Ytterst neutral med en grym koll.

Spelade några dub plattor på vinyl: basen är tung, djup och kontrollerat. Vad ska jag nu göra med svs:n???

Jag har haft följande förstärkare: Primare A 30.1. samt Primare (föregångaren till I 20…A 20MkII kanske hette den), Roksan Caspian, Rega Mira 3, Sony Ta Fa 50ES, samt har även provlyssnat men mina grejor: Advantage Thor + Lavardin IS + Krell 400. Ingen Accuphase eller monster Krell har jag ägt eller provlyssnat, men jag tycker att med mina grejor Korsun V6i låter bättre än alla de ovan nämnda märken.

Just nu har den gått i ca 50 timmar och jag tror att inspelningen är över.

Jag ska försöka att skriva en recension senare med mera fakta…detta var mina första intryck.

Kan bara konstatera att den är värd minst fyra ggr sitt pris.

Jag är otroligt nöjd: hoppas bara att förstärkaren håller!


//Andreas




www.minhembio.com/Andreas63

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:05:28  Show Profile Send ayayay a Private Message
Va kul!

Korsun´s grejer är riktigt läckra

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:26:52  Show Profile Send Roq a Private Message
Har den fjärr?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:47:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Japp, tung och snygg.

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:48:30  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag är lite ful, och länkar till min recension av v8i, storebror.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32614


No hay banda!!
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/01 :  16:56:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
GRATTIS "Andreas63", det skall bli kul att höra dina intryck efter ytterligare några 100 timmar.
Vad kostade underverket?

Bravo
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:16:05  Show Profile Send orthanc a Private Message
Lär fråga samma som Bravo: Vad gick den lös på med frakt, tull och moms? Ql att den var till en sådan belåtenhet.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2004/11/01 :  20:01:17  Show Profile Send hobbes a Private Message
Kan bara hålla med Andreas 63. Neutral urkraft.. Använder min V6i för att mata ett par ProAc kloner...
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:02:44  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Den kostade bara 6 300:- pga vi köpte grejor för över 30 000$.
Bra rabatt + att frakten kostade bara 4$ per kg.

Jag köpte den pga sin vikt och att den ser väldig snygg ut (enligt mig förstås)

Jag behövde tyngd i botten av min atacama equinox: då min rörförstärkare står på den översta hyllan märkte jag att ljudet blev betydligt sämre när den nedersta hyllan var tom . Först trodde att jag var knäpp, men sedan testade jag på flera försökskaniner. Alla tyckte som mig när tyngden, som bestod av många tunga bocker, plockades bort.

Så då var det bara att skaffa ngt tungt som inte kostade för mycket och som såg bra ut. Så mina förväntningar var inte alls höga.

Men ännu en gång så tycker jag att Korsun V6i låter mycket bra, dynamiken och basen är så bra...dessutom går den inte att få Jm Lab Cobalt att låta vasst...hur jag än försöker. Diskanten är mycket bra också:cymbaler låter så "metalliska" utan att vara vassa
Ja, jag vet att Njoe Tjoeb är rörbestyckad...men ändå...

Jag testade en hel del vinyl på den också: då har jag inga rör inblandade: rega+Dynavector puppa+Dynavector p75 pre amp. Inte ett spår av vasshet. Bara bra ljud.

Är den musikalisk? Om jag kan bara lyssna på musiken och inte leta efter fel (jag är ganska bra på det...ingen som känner igen sig kanske?)så måste den vara det!

Att den kan vara så billig är för mig ett mysterium: vi får väl se hur länge den håller.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:08:36  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Roq: ja den har fjärr. Snygg och tung i aluminium, med gummi på undersidan. Dock måste den riktas exakt mot Korsun märke uppe till vänster annars händer det inget.

En bra grej med förstärkaren är att när den slås på så går volymen ner till noll.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:08:00  Show Profile Send ayayay a Private Message
Har du en bild på den

Hur många watt årkar den leverera

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:07:14  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
ayayay: kolla på länken. Det är på italienska men bilderna behöver inte översättas ;)

http://www.audiocostruzioni.com/impianti/amplificatori/korsun-v6/korsun-v6.htm

effekten är specat till:
2 x 150W @8 Ohm
2 x 300W @4 Ohm
2 x 600W @2 Ohm

Volymen går upp till 12. Vid 4,5 är det konsertnivå med cd spelaren...har inte testat högre :)






www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:26:50  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är denna Korsun också väldigt känslig på volymratten? Höjer den snabbt med fjärren?

Min Zell har jag ännu ej vågat gå över 1/4 av volymen.

Kul att du är nöjd emd din Korsun!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:47:29  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Mangew: fjärren är lite jobbig då man måste "pricka" Korsuns märke uppe till vänster...annars händer det "nada". Lite känslig är det också: när man väl har prickat rätt så rörs volymraten rätt så fort...så det gäller att vara lite försiktig, men man lär sig

Kollade på Zell: den såg rätt så mäktig ut Låter den lika bra som den ser ut?

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:50:12  Show Profile Send ayayay a Private Message
Oj, det va en stark liten rackare

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:54:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Andreas63: Ok, fjärren på Zellen verkar inte alls lika känslig för att pricka rätt. Däremot gäller det att ha fingertoppskänsla då man höjer.

Zellen låter...Kolla på Hårdvarusidan om en vecka eller så då bör det dyka upp intressnt läsning

ayayay: Liten? Jag tycker inte alls den verkar liten...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/02 13:54:41
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:35:42  Show Profile Send ayayay a Private Message
mangew: true... hehehe

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/11/03 :  08:11:42  Show Profile Send ayayay a Private Message
Hur många ampere e den på (1000 frågor, jag vet )

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/04 :  09:15:07  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
ayayay: den är specad till 60A men om du läser på länken http://www.audiocostruzioni.com/impianti/amplificatori/korsun-v6/korsun-v6.htm under pk. 7 så ser det ut som antalet ampere blir mycket högre än så.

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2004/11/07 :  03:24:35  Show Profile Send krorre a Private Message
Någon som jämfört korsuns v6 mog v8? Skillnader? Är det bara watten?
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/10 :  13:43:38  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
krorre: jag har nu jämfört Korsun med min integrerad rörstärkare Jolida JD502B. Skillnaderna?

Musikalitet: Jolidan är mer musikalisk, Korsun är också det, men med Jolidan "flyter" ljudet bättre.

Bas: Korsun har både bättre kontroll och går djupare. Dock är Jolidan bra på denna punkt också.

Mellanregister: Här vinner Jolidan.

Diskant: oavgjort...ibland känns Korsun lite bättre.

Stereobilden, djup, bredd, höjd: jolidan ger en ngnt större stereobild, mellan med Korsun känns den lite högre, djupet: svårt att avgöra här...inga större skillnader.

Instrumentplacering: bra på bägge förstärkare, dock känns som Jolidan centrerar rösterna på ett bättre sätt.

Förmågan att fylla rummet med ljud trots den låga volymen: Jolidan är bättre på denna punkt.

Korsun är en mycket bra integrerad transistor förstärkare, jag brukar växla mellan de två då och då, men jag kommer aldrig att "lämna" min rörförstärkare

www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/10 :  14:21:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Det låter ut som att Jolidan är en mkt. bra förstärkare, den också. Dessutom är väl den till och med billigare?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/11/10 :  15:58:40  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
mangew: Jolidan kostade lite mer än Korsun v6i. Med nya kt 88 rör + pre out hamnade den lite över 10 000:-

Den säljs i Frankrike och Italien för ca 2 900€ utan sub utgång.

Ska jag byta ut den så får det bli Jolida nya monoblock, annars kommer den att vara hos mig väldigt länge.


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/10 :  17:08:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, man är ju lite rörsugen . Då pengar finns över nångång kanske man köper en mindre rörförstärkare bara för att ha...Intressant att ha i åtanke!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000