HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dörr öppen dörr stängd???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:40:24  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej !
I någon annan tråd har jag hört detta nämnas...
Jag har ett lyssningsrum som är ca 4x6meter högtalarna på ena kortsidan dörren i andra kanten på långsidan( alltså nästa i höjd med lyssnings positionen. När dörren är öppen blir ljudet luftigt och trevligt och jag kan lyssna på hög volym länge utan problem. Med stängd dörr slår det lock för öronen efter typ en timmes högt lyssnande. Precis innanför dörren står en stålkamin. Problemet blir värre när jag lyssna på bastung musik typ Depeche Mode. Någon som kan hjälpa mig att förstå vad detta beror på? Basreflexer??

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:29:31  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Troligen hjälper dörröppningen att korta ner efterklangstiden, förhoppningsvis är signalen ordentligt dämpad innan den kommer in genom dörren igen..
Det kanske även ger mindre resonansproblem och dylikt.

Billigt tweak.
Go to Top of Page

duck77
Member

135 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:10:28  Show Profile Send duck77 a Private Message
Hej!

Med dom måtten och öppning med braskamin, ja det liknar mitt rum exakt.

Har också problem med att det kan slå lock, men då på diskant området.

Tappar du bas tryck med öppen dörr?

Mvh
/Sjösse

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:15:13  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Sjösse.
Japp jag tappar bastryck men det är inget problem då jag har för mycket bas utan öppen dörr.
Kul att vi har så lika lyssningsrum
Diskant området påverkas av braskaminen funderat på att klä den i sammet men jag tror att det kan bli riskabelt...

Mvh Dan

*Iron Maiden*

Edited by - Harman on 2004/11/06 14:29:50
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:53:32  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Enligt Knoppen (Johan Lindroos)som är akustiker ska man ha slutna kaviteter, dvs stängd dörr. Detta pga att man annars kan få väldigt tidsfödröjt ljud som strålar in igen när det har varit i det andra rummet och vänt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/06 :  15:03:24  Show Profile Send Harman a Private Message
risken att det strålar in något ljud som påverkar igen i mitt rum är väldigt liten, och ljudet är väsentligt bättre med öppen dörr. Har inga problem med tidsfördröjt ljud...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/11/06 :  16:25:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tror jag är den skyldige då jag nämnt detta några gånger. Jag har ett rum som är 3,5x4,5m med två dörröppningar. Den snett bakom ena högtalarn påverkar mest.

Det känns ju lite larvigt att en sån grej ska påverka så mycket. Folk bara skakar på huvudet när man säger att "jag ska bara öppna dörren på glänt, det låter bättre då"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/10 :  05:05:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har numera tre dörröppningar, varav två på sidorna och en bakom högtalarna, och kan bara konstatera att det ger väldiga problem.
Basen hörs bäst i alla rum utom i lyssningsrummet där den är obefintlig. Desutom höjs diskanten av en eländig fönsterrad i fonden bakom lyssnarplats.
Jag gissar att en akustikpulare skulle svimma av lycka över att få så mycket junfruelig mark att bearbeta.

Bravo
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/11/10 :  08:17:31  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag känner också igen mig. Där jag bodde förr var det två 3m stora öppningar på sidorna om högtalarna. Jag hade hört att man skulle få stora problem med sena efterklanger men ljudet var istället mycket bättre med öppningarna. Om jag stängde skjutdörrarna på bägge sidor lät det verkligen apa! Ett tydligt eko tillkom och jag fick ju nu dessutom tidiga sidoreflexer som spelade in. För min del har alltså öppna dörrar varit bra dörrar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/10 :  08:46:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag upplever att jag får bättre ljud med öppna dörrar.
Man ska nog inte generalisera.
Ljudet som återstrålar från angränsande rum bör vara såpass dämpat att det inte påverkar ljudupplevelsen.
Jag har gipsväggar överallt, och därmed en rätt god basdämpning i dom angränsande rummen, därför får jag bättre basdämpning med dörrarna öppna. Hade dörrarna lett ut till en hall med betongväggar, så hade det nog inte blivit bra.
Utklingningsförloppet får en "knäck" när man har öppna dörrar. Först faller ljudnivån ner till den punkt då det återstrålande ljudet börjar påverka. Då knäcks linjen och blir flackare, d.v.s en långsammare utklingning. Den knäcken vill man ju ha vid så låg ljudnivå som möjligt. Stänger men dörren så slipper man knäcken, men man får en flackare lutning på avklingningen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:44:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag brukar för min del ha dörren stängd när jag skall lyssna aktivt. Jag upplever dock ett öppnare ljud med dörren öppen,men föredrar dörren stängd. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:37:39  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det som låter bäst ÄR bäst

Wizard
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/11/10 :  14:51:15  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag är ruskigt nöjd med ljudet i mitt lyssningsrum i min nuvarande lägenhet. Märker dock liten/ingen skillnad i öppna och stängda dörrar (2st finns i rummet). Jag har till och med hängt av en dörr.

Jag har heltäckningsmatta, suveränt ur akustiksynpunkt och rätt kasst ur alla andra synpunkter.
Takvåning med sluttande tak/väggar vad det nu blir.

Kan dock bara hålla med Wizard, "Det som låter bäst ÄR bäst". Jag har ett antal lösningar som kanske inte skulle klassas som optimala, men det producerar ett ljud jag tycker om. Det är väl en en av dom stora fördelarna med ett eget lyssningsrum, man kan anpassa det till sig själv.
Brukar dock alltid hitta något att förbättra mitt lyssningsrum med.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000