HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trevägsprojekt - Slutversion på G! (Mätningar)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:08:12  Show Profile Send Mixon a Private Message
Byggde för två år sedan ett par tvåvägshögtalare efter Lynn Olsen vid namn ME2. Har sedan dem blev klara gått i nybyggartankar. Några av målen med mina nya högtalare under planeringstatidet har varit:

* Djupare bas än ME2
* Lättdriven (8ohm med minst 87dB/2.83V)
* Inte för klumpig.

Inte allt för många mål men insåg ganska snabbt att det inte var dem lättaste att uppfylla. Lyckades bara fullfölja ett av dem i min design. Har flyttat till större och köpt ett nytt slutsteg, ni kan själv lista ut resten.

Fick förra veckan hem elementen som jag har tänkt använda. Dessa är Peerless CSX 10", Vifa P13WH och Vifa DX25. Jag har byggt en testlåda som nu står hemma för utvärdering. Här kommer några byggbilder:


Bestämmde mig för att först bygga en testlåda i 22mm spånskiva. 80l kabinett för bara basen, liten och smidig!


Testbaffel under tillverkning.


Här är mitt bidrag till tvingbildsamlingen


Uppmätning av testlådan.


Provlyssning hemma med ett testfilter. Lillebror (ME2) till vänster i bild.


Tanken med det stora avståndet mellan bas och mellanregister var att kunna lägga delningsfrekvensen mellan den första golvreflexen för respektive element. Samt att mellanregistret på ett enkelt sätt ska kunna löptidskorrigeras i förhållande till basen genom en lutning av lådan.

Med lådans nuvarade mått och elementplacering så ska delning ligga runt 400Hz för att detta ska fungera optimalt. I en snabblyssning visade det sig gå att urskilja de olika elementen med denna delningsfrekvens. Jag har nu flyttat ner delningsfrekvensen till 300Hz och håller på utvärdera. Kan tänkas att det är en del psykologiska aspekter som spelar in här. På med brillorna .

Det som ska göras här näst är en provportning. Har mätt TS-parametrarna för basen och den skiljer sig en hel del från Peerless uppgifter. Q-värdet är något högre än angivet så jag tycker det låter rätt trevligt redan nu. Måste dock spela in elementen ordentligt innan några slutsatser kan tas.

Mixon

Edited by - Mixon on 2004/12/08 19:33:20

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:23:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ser trevligt ut.

Fast bilden med uppmättningen säger mig att du fuskar och använder riktiga grejer.

Jag tycker att man ska bygga sina högtalare på köksbordet i en liten lägenhet; annars är det väl ingen konst
(jag är bara avundsjuk)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/11/09 :  09:24:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Detta ser väldigt spännande ut. Ser framemot fortsättningen och det kanske t.o.m kan tänkas att om någon fler på forumet vill bygga dessa så kan man få ta del av din konstruktion

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:24:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inget dåligt mätrum, minsann!!!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:40:45  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Mätrummet liknar det som finns (fanns i alla fall när jag gick där :-) ) på LTU...

Hur gjorde du kantavsågningen?

Några knep att dela med dig av i övrigt?

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2004/11/09 10:42:07
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:05:16  Show Profile Send Mixon a Private Message
Självklart kommer jag dela med mig av detaljerade konstruktionsuppgifter för DIYaren när allt är klart.

GrodanB alldeles riktigt detta ekofria rum hittar man i Luleå på universitetet.

Kantavsågningen är gjort med såg, bandslip och hyvel, långt i från optimalt men duger för mätningarna. Jag tänkte klä lådan runt om förutom sidor i konstläder vilket förhoppningsvis täcker enklare ojämnheter i fasningen. På sidorna tänke jag ha skivor av massivt trä. Lutar åt att det blir rustas bänkskiva.

GrodanB tänkte du på knep för kantavsågningen?

Mixon
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  11:10:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Har du några mätfiler att visa upp!?! Lite tisdagsporr för den fattige...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/11/09 :  13:12:59  Show Profile Send Haakan a Private Message
snitsiga högtalare :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:47:50  Show Profile Send Mixon a Private Message
Här kommer på beställning lite hifiporr!


Frekvensgång Vifa P13WH utan filter i testlådan.

Mixon
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:54:35  Show Profile Send Mixon a Private Message

Frekvensgång på högtalare med testfilter 2.83V på 2m

Ang. känsligheten: Testfiltret har spolar med likströmsresistans på ca 1Ohm (ca -1dB). På en meter ger det ca 84dB/2.83V. Den slutliga konstruktionen tror jag hamnar vid ca 85-86dB/2.83V/m.

Frekvensgång under 100Hz är inte korrekt p.g.a. mätrummets egenskaper. Närfältsmätning av (oinspelat) baselement i slutet kabinett ger -3dB vid ca 40Hz med ett Q på ca 0.7.

Mixon

Edited by - Mixon on 2004/11/09 15:03:58
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:58:42  Show Profile Send Mixon a Private Message

Tersbandsanalys av rosa brus.

Mixon
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:05:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Ser mycket trevligt. Supernajs lådvariant. Lite Dali över den.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:07:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ser finfint ut även om jag är lockad till en diskantjustering i stil med HFLS-1. En liten upphöjning av 12kHz och uppåt är nog inte fel...
Vifa's P13 mäter ju gudomligt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/09 :  15:43:09  Show Profile Send Mixon a Private Message
Det kommer nog justeras en hel del innan det slutgiltliga filtret är klart. Diskantfiltrets parallellspole har valts för att öka fasvridning något. Går nog att snygga till området över 4kHz lite med enkla förändringar i filtret.

Jepp jag tycker också Vifas P13WH både mäter och låter fint i mellanregistret, gissar att vi inte är först att påpeka detta

Mixon
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/10 :  18:04:16  Show Profile Send marens a Private Message
Snyggt!

Det var smarta avfasningar för diskanten. Hur har du gjort dem?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/10 :  18:11:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Intressant bygge, vissa likheter med den 3vägare som utvecklas här på forumet.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/11/10 18:15:09
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/10 :  20:29:26  Show Profile Send Mixon a Private Message
Marens: "Kantavsågningen är gjort med såg, bandslip och hyvel, långt i från optimalt men duger för mätningarna. Jag tänkte klä lådan runt om förutom sidor i konstläder vilket förhoppningsvis täcker enklare ojämnheter i fasningen. På sidorna tänke jag ha skivor av massivt trä. Lutar åt att det blir rustas bänkskiva."

Har portat lådan nu, går riktigt djupt! 80mm i diameter med en längd på runt 25cm.


Porten är på plats!

Mixon

Edited by - Mixon on 2004/11/10 20:32:31
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/11/10 :  20:54:39  Show Profile Send marens a Private Message
Såg inte. Konstigt, tyckte jag kollade flera gånger att ingen frågat det innan. Aja, ibland är man lite blind.
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/11/11 :  01:06:27  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Härligt projekt!

Vilken volym har du på lådan till P13WH?

quote:
Tanken med det stora avståndet mellan bas och mellanregister var att kunna lägga delningsfrekvensen mellan den första golvreflexen för respektive element.


Orkar du förklara detta mer ingående? Varför vill du göra så?

M

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2004/11/11 :  09:44:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
varför har du lutat lådan bakåt?

ser riktigt fräckt ut. kanske borde ta mig en titt på riktigt?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/11 :  12:35:17  Show Profile Send Mixon a Private Message
stef: Volymen till P13WH är ca 8l. Medvetet ganska stor för att underlätta rent elektriskt till högpassfiltret.
Vid vissa frekvenser kommer golvreflexen att ge upphov till utsläckningar när det reflekterade ljudet ligger 180grader fasförskjutet i jämförelse med direktljudet. Basens frekvensgång ser ut ungefär så här:

Simulering av bas med golvreflex.

Genom att välja ett lågpassfilter till basen med passband under golvreflexen får man en jämnare frekvensgång i rum som följd. På samma sätt var tanken att mellanregistrets golvreflex skulle hamna tillräckligt långt ner i frekvens för att kunna dämpas i högpassfiltret.

Kraniet: Lådans är lutad för att löptidskorrigera mellanregistret i förhållande till basen se figur ovan. Bara att komma förbi och lyssna!

Mixon

Edited by - Mixon on 2004/11/11 20:13:09
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:16:22  Show Profile Send edison a Private Message
Men diskantens löptid relativt mellan och basen då?
Den sitter ju rätt långt framför mellan pga den är nedanför mellanregisterelementet i den lutade lådan...och även långt framför baselementets akustiska centrum (iaf enligt skissen)

Kan det justeras till ett korrekt uppförande i filtret kanske, eller har det mindre betydelse (=hörbarhet) jämfört med hur bas och mellan beter sej relativt varandra?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/11/11 13:17:58
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/11 :  13:33:19  Show Profile Send Mixon a Private Message
Helt riktigt diskanten är fasförskjuten rent akustiskt jämfört mellanregistret och bas. Jag har försökt fixa det elektriskt och även provat flytta mätmicken i höjdled för att prova olika löptider för diskanten med testfiltret. Har optimerat filtret för att få en stor utsläckning när jag polvänder diskanten vilket tyder på hyffsad fas vid delningsfrekvensen.

Mixon
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2004/11/11 :  17:30:52  Show Profile Send Kraniet a Private Message
kom just hem från Mixon och kan meddela att det låter riktigt högklassigt! lite justering av mellanregister/diskant blev det men nog tror jag vi kom fram till nåt som lät riktigt bra.
lite lurig diskant som har så mycket fuffens under inspelningen..

riktigt riktigt fina basar dom där CSX tiorna.. fast och artikulerad bas trots basreflex

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

NiclasLundberg
Member

231 Posts

Posted - 2004/11/11 :  18:02:39  Show Profile Send NiclasLundberg a Private Message
Måste säga att jag tycker att denna högtalare verkar extremt intressant. Förmodligen kommer jag nog att bygga en likadan när din är färdigställd, förutsatt att du lämnar ut ritningar.
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2004/11/15 :  11:36:09  Show Profile Send Mixon a Private Message

Simulering av det nya testfiltret.

Mixon

Edited by - Mixon on 2004/11/15 11:36:31
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000