HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 SACD fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  12:31:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det bara jag som tycker att luften håller på att gå ur både SACD och DVD-Audio sidan?

För några år sedan sas det att de nya formaten skulle ta över inom några år, men med den lilla rännil av skivor som släpps på SACD och DVD-Audio, kommer det ta 50 år innan man kan fylla ett CD-ställ med dessa.

Dessutom stör det mig våldsamt att det inte går att ta ut en digital signal i SACD-formatet, utan att den först måste omvandlas till analog signal, vilket gör att jag direkt tappar i kvalitet.

Därför lutar det mer och mer åt att jag nästa gång köper en ren CD-spelare, om det inte går att på något vis koppla förbi DA-omvandlaren så att jag får ut en digital signal.

Är det någon som vet ifall det går?

/Roland

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:16:54  Show Profile Send freann a Private Message
Nej, det finns ingen möjlighet att ta ut en digital signal från en vanlig SACD-spelare. De som har någon form av digital utgång (via Firewire eller egen lösning) använder ett krypteringssystem.
Pioneer och Denon klara att digitalt föra över SACD-signalen till (sina egna) multikanalsförstärkare. I övrigt är det väl bara EMM Labs, DCS, Wadia, Teac och Accuphase som har SACD-transporter. Dyrt var namnet.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/11/08 :  13:28:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Å Sharp ;)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:09:20  Show Profile Send freann a Private Message

Glömde Sharp :-)
SACD / DVD-A kommer nog att förbi "audiofil-format" även i framtiden. Fast ur skivbolagens synvinkel finns det en stor fördel med SACD - det är *omöjligt* att göra en digital kopia av DSD-lagret...
Hur är det med DVD-A - vad se man filerna om man stoppar in en DVD-A-skivan i datorn?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  15:11:43  Show Profile Send freann a Private Message

En bidragande orsak till att SACD inte "tagit fart" ännu är att det är väldigt dyrt att prodcera SACD-material. Det kräver nyinvesteringar i form av hårdvara, samt att det inte finns så många presserier som kan göra SACD-skivor än. Eller ska jag säga fortfarande...
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2004/11/08 :  16:45:01  Show Profile Send secanbj a Private Message
Om jag inte fattat det hela fel så är detta precis vad Allen Wright(http://www.vacuumstate.com/VARIOUS/SACD_2003.pdf) gör, dvs tar ut digtal signal direkt. Detta ställer viserligen krav på vilket chip man har, det skall vara bitstream.

/Anders
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  17:14:48  Show Profile Send freann a Private Message

Som jag fattat det plockar han ut den råa, "okonverterade" DSD-signalen, innan den når DAC-en. Sedan filtrerar han bort högfrekvent skräp och skickar det som är kvar till analogutgången. Har jag missuppfattat det hela - komplicerade saker det här!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:03:36  Show Profile Send paradigm a Private Message
Är det någon som vet om den balanserade varianten (level 2) är att föredra framför en bra Toslink kabel?

Det skiljer ju en hel del uppgraderingskostnad.

Jag har en Sony SACD XB-940 med ett förhoppningsvis nytt laserhuvud. Jag har iaf fått betala för ett byte på "Inside Service" i Spånga, då de menade att det gamla huvudet behövde bytas efter att ha gått 4000 timmar i rökfri miljö.
Jag har läst någonstans att laserhuvuden ska hålla 10000 timmar innan de går ner sig.

Å andra sidan kanske det skulle vara smartare att köpa en E-Sound från Kina om jag nu kan leva utan SACD, eller!?

/Roland

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  18:10:11  Show Profile Send freann a Private Message
" Är det någon som vet om den balanserade varianten (level 2) är att föredra framför en bra Toslink kabel?"

Hur menar du nu? Allen bygger alltså en helt nu analogdel med balanserade utgångar. Den matas direkt från DSD-chippet, *innan* dacen.

Via Toslink får du bara ut 16/44 PCM. Har inget med SACD att göra.

En kompis har en Allen Wright-moddat Sony S9000ES. Låter ohyggligt bra!!
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/08 :  21:39:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
Aahh, då förstår jag. Det var jag som tänkte fel!

Jag trodde att även SACD signalen kunde tas ut genom Toslink efter moddning och att jag isf kunde hoppa över balanseringen utan allt för stor förlust.

Hr är det då om man sneglar på en bra Kina CD? Hur står sig t ex en E-Sound CD med balanserade utgångar mot en level 2 moddad Sony? Är det värt pengarna att satsa på en moddning av Sonyn? Det går ju trots allt loss på över 15k.

Finns det någon i Sthlm som har en E-Sound eller liknande, som man ev. skulle kunna lyssna på?

Innan jag ens kan börja fundera på en moddning, vill jag gärna ha hört hur stor skillnad det gör.

/Roland

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:38:39  Show Profile Send freann a Private Message

Svårt att uttala sig, men jag har svårt att tro att en E-Sound skulle vara "bättre" än en moddad S9000ES.
Recension av en Allen-moddad Sony S9000ES:
http://www.positive-feedback.com/Issue15/9000se.htm

Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:55:23  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Johnny säger: Kvaliteten på dagens inspelningar är av den arten att i 999 fall av 1000 så är dom inte ens i närheten av att komma upp till CDns nivå. CD-systemet är i skälva verket mycket bra, bättre än flesta anar. Ett nytt format kan man börja snacka om när inspelningarna börja nå sådan teknisk nivå att CDn är en flaskhals, kvalitetsmässigt. Det är mycket långt dit idag, tyvärr.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/09 :  10:28:25  Show Profile Send freann a Private Message
Hur är det med gårdagens inspelningar då? :-)
Nej, där håller jag inte med alls. Men, men - smaken är som baken. Delad.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:04:05  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har en Sony SCD-XB940, så den kanske inte blir lika bra som en S9000ES och då kanske matchen blir jämnare med en E-Sound, eller!?

Det jag framför allt reagerar på med dagens CD-skivor, är dels det nya copy-skyddet som ger intermittenta dropouts i ljudet på några sekunder och att allt fler inspelningar är så överstyrda på alla parametrar att det inte längre finns något dynamikomfång kvar. Alla reglar på max, är vad som tydligen gäller i musikbranschen idag!

/Roland
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:48:20  Show Profile Send freann a Private Message
Modern mastring är generellt sett en katastrof.
Gör det enklast möjliga: Spela in analogt. Kör masterbandet rakt in i DAC-en och *inget* skruvande i datorn! Möjligen en liten Paravichini-eq på vägen... Och sätt munkavle på skivbolagsfolket!

Edited by - freann on 2004/11/09 17:48:51
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/09 :  17:53:48  Show Profile Send freann a Private Message

... masterbandet körs naturligt vis in i en analog-digitalomvandlare...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/09 :  18:50:05  Show Profile Send freann a Private Message
Om du låter Allen uppgradera din SCD-XB940, eller gör det själv, tror jag inte att en E-Sound har en chans. Om den så bara är hälften så bra som en S9000ES, sitter du på en (potentiell) mirakelmaskin. Det som står i pdf-en låter ju lovande. 645 Euro i DYI-version...

Edited by - freann on 2004/11/09 18:54:52
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/11/09 :  21:25:24  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Det jag framför allt reagerar på med dagens CD-skivor, är dels det nya copy-skyddet som ger intermittenta dropouts i ljudet på några sekunder"

Jag har aldrig haft några sådana problem med min urgamla CD-spelare (sony drivverk i den, fast det står teac på fronten). Släng den spelaren du har och köp en riktig.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/09 :  22:16:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Huruvida man får drop-outs varierar mellan olika spelare, om jag ska gå efter mina egna erfarenheter så verkar det som om skydden ger mest problem för spelare med "bra" drivverks men oftast fungerar i ex. microsystem.
Jag har en Xindak SCD-2 som använder ett SACD drivverk från Sony och den gillar inte alls kopieringskydd (tydligen ett problem även för de Sony spelare som använder samma verk), den vägrar oftast ta skivan. Däremot tar den brända skivor så det händer att jag gör en kopia av den "kopierinsskyddade" skivan, kopian går alltid att spela.
På min DVD-spelare (en Denon DVD-1600) har jag ibland problem med drop-outs, på min bärbara CD-spelare och köksradion fungerar dock alla skivor.

Jag har också stött på problem när jag tagit med skivor för provlyssning i butik, och då ofta på bra (eller i all fall dyra) anläggningar.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/09 :  22:16:27  Show Profile Send paradigm a Private Message
-freann
Jag instämmer till fullo!!!
Har du möjligen en länk till Allen? Jag vill gärna titta närmare på deras uppgraderingar och se om jag kanske skulle klara DIY ersionen.

-Jonny
Jag har just pratat med EMI i Sverige och de har stora problem med det nya copy-skyddet här i Europa och det är framför allt de bättre/dyrare apparaterna som oftast störs av copy-skyddet.

Gamla/enklare/billigare maskiner brukar oftast klara sig! Allt enligt branschfolket.

Det kanske är så att det är du som borde slänga ditt gamla tröskverk istället...

/Roland

PS: Branschen håller just nu som bäst på att ta fram ett nytt och bättre copy-skydd som kommer till våren. DS.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/10 :  10:21:17  Show Profile Send freann a Private Message
Länk till Allen Wright:
http://www.vacuumstate.com/

Kika även på Positive Feedback.länken jag postade innan.

Nytt kopierings-skydd till våren..? NEJ - ta bort skiten!! Ytterligare ett skäl att köpa mer begagnat och via nätet! Boykott!

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/10 :  11:57:49  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag håller med, copy-skydd är ett d****a otyg som bara är till besvär och killen på EMI jag pratade med, var också överens med mig när jag påstod att musikbranschen biter sig i svansen med det här copy-skyddet, men han sa att det är jänkarna som bestämmer och där har de inte det här problemet. Men å andra sidan har de inte heller nåt copy-skydd. Därav kanske den oförstående attityden.

Vet du hur mycket elektronikkunnig man måste vara för att våga köpa DIY-kitet?
Jag kan löda, läsa instruktioner och har utan svårigheter byggt några Hypex förstärkare, samt en p-a softstart. Har också byggt många delningsfilter.

Jag gillar att bygga själv, men vill inte riskera att kasta bort 10000 pix. Isf är det bättre att lägga till några tusen och låta Allen göra jobbet och testa spelaren. Då kanske jag också kan få bekräftat om Sony's service verkligen har bytt ut laserhuvudet som de påstår. De hade nämligen väldigt bråttom med att kasta den utbytta lasern! Det gör mig misstänksam, när jag dessutom läst någonstans att lasern ska hålla 10000 timmar. Min hade gått 4000.

/Roland
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:58:28  Show Profile Send freann a Private Message
Vad kostar det att skicka spelaren? Ta kontakt med honom och fråga om det finns något man bör tänka på etc. Det är färdiga moduler som ska kopplas in. Nu finns det dessutom en Level 4-uppgradering som består av komponeter för ett par hundra...

Edited by - freann on 2004/11/10 14:00:23
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/11/10 :  14:00:03  Show Profile Send nelsson a Private Message
Motsvarande operation med LC-audios klocka och utgångssteg är ju avsevärt billigare, 3671 sek för LClock X03+ Zapfilter Mk2. På http://www.lcaudio.dk/index.php?page=68 visar de hur Zapfiltret (eller annat balanserat utgångssteg/filter) kan kopplas in före current pulse-omvandlaren på en XA-50. Beskrivningarna av koncepten är liknande på flera punkter: helt op-förstärkarfritt, dc-kopplat, någon typ av "exklusiva" shuntregulatorer. Det betyder ju iof. inte att ljudet blir detsamma.
Själv har jag inget annat än mycket goda erfarenheter av deras paket, jag har visserligen inte monterat det i någon DSD-spelare men vanliga CD-spelare får ett mycket öppet och engagerande ljud, mer likt en bra vinylupplevelse.

Vad gäller att själv rota runt i cd-spelare och montera moduler som dessa (LC eller AW) så är det framförallt tid, mod och tålamod som krävs. Man får ibland följa kretskortsbanor och fundera ut vad olika komponenter har för funktion för att hitta lämpliga anslutningspunkter. Ibland fungerar det inte riktigt och då gäller det att behålla lugnet och systematiskt felsöka inkopplingen, jag har trots en hel del konstiga kopplingar ännu inte lyckats förstöra något.

/Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000