HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trafofråga: Ringkärna vs. konventionell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/30 :  14:00:47  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Har suttit och letat runt lite på nätet om vettiga jämförelser mellan ringkärnetrafos och "konventionella" (EI?)-trafos vid användning i nätdelar i effektförstärkare. Har tyvärr inte hittat så mycket givande.

Anledningen att jag undrar är att jag sitter på två skopliga icke-ringkärnetrafos som suttit i PA-monoblock specade till 2x200W 8ohm och tänkte att dessa kunde vara av användning.

Någon som kan orkar ge mig för- och nackdelarna?

www.skivatbrod.com

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/10/30 :  16:13:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
På elfas http://www.elfa.se/se/fakta.pdf faktasidor kan du klicka på transformatorer och läsa lite.
För ett slutsteg kan du gott ha en vanlig trafo... Anser jag alltså.



Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/30 :  17:10:19  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
En ringkärnetransformator har en kärna som tillverkas med kristallerna orienterade i magnetflödets riktning. Den designas därför med väldigt liten marginal till mättning. E/I-kärnan kommer aldrig så nära sin mättningsgräns, eftersom den har områden där kristallerna är orienterade vinkelrätt mot magnetflödet.

Ringkärnor mättas väldigt "tvärt" och har mindre marginal till mättning än E/I-kärnor som har större marginal och tolerans till mättning.

I hifi-sammanhang kan det här vara viktigt. När mättning inträffar induceras störande strömmar i omgivande ledningsdragning. Störningarna består av ett rikt spektrum som börjar med 100 Hz och sträcker sig långt upp i radiofrekvensområdet. Ju "tvärare" kärnan mättas, desto högre frekvens på störningarna.

Det här är också förklaringen till de DC-fällor som byggs (se andra trådar här på forumet) avser just ringkärnor. Marginalen till mättning är så liten att även en mycket liten likström i primärlindningen ofta kan få kärnan att komma väldigt nära mättning, varvid transformatorn börjar brumma.

Fördel ringkärna: Den är mindre, lättare och billigare än E/I-kärnan vid samma effekt.
Fördel E/I-kärna: Den ger tryggare marginal mot störande fenomen pga mättning.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/30 :  17:13:11  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Tack för svaren! Om jag tolkar Lenn Art rätt så är det med andra ord absolut ingen nackdel att använda mina fläskiga EI-trafos =) UcD400 -- here I come =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:05:59  Show Profile Send anders a Private Message
Nej, har du dem redan och har testat att de fungerar så ska du absolut använda dem!
Transformatorer utgör ju annars en icke försumbar del av kostnaden.
Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2004/10/30 :  19:00:19  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message
Självklart ska du använda dina EI-transingar.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?

Edited by - Lenn Art on 2004/10/30 19:20:35
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/30 :  19:23:24  Show Profile Send esl a Private Message
Om du har en lågimpediv nätdel så kan det vara en nackdel med ringkärna och det beror på att den är bredbandigare. Den kan alltså leverera mer energi vid höga frekvenser. Precis vad vi vill att Elektrolyterna skall göra istället!
En EI kärna är absolut ingen nackdel i HiFi sammanhang om den är tillräckligt dimensionerad.

En fördel med ringkärnan är att den har lägre läckfält, men har du designat kretsen ordentligt (inga jordloopar, korta signalvägar, avkoppling osv..) så är det inga problem!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/30 :  20:20:14  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Se där, det enda taskiga är att de lämnar lite för hög spänning för UcD400-modulerna men det skulle inte vara något större problem enligt Jan-Peter på Hypex.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/31 :  00:22:39  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är det bara någon enstaka volt så går det att linda av nått varv på sekundären.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/31 :  10:06:20  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--dahlberg:
Har kollat på det, var tyvärr inte så bara med tanke på hur trafon var "kapslad" :(

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/31 :  11:27:00  Show Profile Send paradigm a Private Message
-php
Vad har du för spänning på sekundären?

Om Jan-Peter säger att det är OK, så kan du vara säker på att det håller. Det har också talats om ett överspänningsskydd på DIYAudio, i samband med UcD400 modulen. Sen går det visst också att ta ner sekundär spänningen något med rätt likriktardioder, om jag har förstått det hela rätt.

/Roland
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/10/31 :  11:32:31  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--paradigm:

Kommer inte ihåg exakt nu men när jag mätte och räknade på det så kom jag fram till typ 67VDC med marginaler. Frågade Jan-Peter och han menade på att det inte var något problem att riva överspänningsskyddet om man tog han om eventuell DC på insignalen mha konding. Är inte helt säker på hur jag gör, ibland skjuter man sig i foten när man försöker vara snål. Ska slå en kik på lindningarna ikväll igen.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/31 :  15:14:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmm, tveksamt om jag själv skulle våga använda de trafos du har, om jag inte kunde få ner spänningen några Volt, eller var säker på att överspänningsskyddet alltid funkar till 100%.

Vad har du räknat på för likriktardioder (VAC*1,4142)?

Som sagt, inget kul att skjuta sig i foten!

/Roland
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/10 :  11:52:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man kan ta ner spänningen med seriekopplade dioder, 0,6-0,7V per diod.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/11/10 :  12:11:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--Bernt:
Yups, har funderat på det oxo... trafon var lite knikig att vira av några varv från. Får se vad det blir i slutändan, ska bara avsluta lite andra projekt innan jag beställer module

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000