Author |
Topic |
silvr
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 12:14:40
|
Tror inte de kan bli tvingade att sälja till annonserat pris. Inte ens prislapparna i affärer behöver ju följas i kassan. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 12:57:33
|
Filmen heter "Falling Down", inget annat . En favoritfilm. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 12:58:18
|
Benke, trist att det skulle bli så här... Jag förelår att du ringer (så spar du tid) till konsumentrådgivaren och kollar om du kan komma ngn vart med att fajtas...
Vad gäller spelare så är ju problemet att den ska vara svart... Som det har sagts tidigare så finns det inte många svarta i klassen. Så du har väl egentligen 2 alternativ om du ska göra det enkelt för dig:
- Bit i det sura äpplet och köp en 3910 för 10.998:-
- Acceptera silver och köp en Pioneer 668, inte en 868. Då sparar du lite pengar också, 868 är bättre på bild och sämre på ljud vad jag vet... (du vet ju vad jag har... )
Utan att sätta mig och kolla i kataloger, tidningar och nätet så vet jag inget svart alternativ i klassen. Inte om du ska ha både DVD-A och SACD.
/P
|
Edited by - Per Berger on 2004/11/07 13:00:56 |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 12:58:47
|
Pris i annons är inte bindande.
Själv tycker jag att jag alltid har fått ett korrekt och kunnigt bemötande på hifi-klubben i Lund.
Det är synd att HiFi-klubben ofta hängs ut på det här forumet på ett sett som när det gäller vissa andra butiker aldrig skulle tillåtas... klanka på on-off och hifi-klubben går tydligen bra här, men inte på vissa andra. nuff said. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 15:23:50
|
Vad menar du ?
Tycker du att Hi-Fi klubben inte har gjort sig förtjänt av att hängas ut i det här fallet ?
Jag har absolut inga fördomar mot dem sedan tidigare, tycker att de verkligen har bra grejor ( B&W, TACT, Classe, Dali, Denon, Thule etc.). Men agerar de sä här, tycker jag att det förtjänar att berättas. Jag kommer att ge dem fler chanser och lovar att berätta hur det går här. Men samtidigt kommer jag att vara mer vaksam på hur det agerar.
Alla kan ha en dålig dag, även en butikskedja...
mvh //Benke
|
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 15:54:04
|
Hej! Jag känner att denna tråd dragit iväg från att handla om en "konstig kampanj" till en tråd om hur dåliga hifiklubben är. Vill därför tala om att varken jag eller min far har haft några problem med hifiklubben. Det förhindrar dock inte att jag finner deras agerande i detta fall mycket felaktigt.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 15:57:19
|
har inte med denna annonsmissen att göra./Pac |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 16:01:11
|
Nej, denna tråden får inte dra iväg till allmännt klankande för då är vi över den gräns som kan accepteras.
Alla kan göra fel, det händer även de bästa. Nu håller vi oss ifrån ett så lågt beteende som en uthängning är... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 16:02:21
|
Ja du Rydberg, nu tvingar du fram rödpennan iaf. [b]VARFÖR???[b] |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Loopen
Member
621 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 17:08:38
|
Alltså.....
Oavsett vilken butik det handlar om så har de marginal nog att rätta sina misstag och ge kunden det pris de har deklarerat i annons. I detta fallet handlar det om 10% så HiFi Klubben kommer att göra en bra förtjänst i alla fall och de kommer dessutom att få nöjda kunder. Sen, i framtiden, så kanske de kollar sina annonser noggrannare.
Nu kan ju detta hända vem som helst och när prisskillnaden är orealistisk stor så är det en sak men inte 10%.
Goodwill.
|
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 20:41:23
|
quote: Alltså.....
Oavsett vilken butik det handlar om så har de marginal nog att rätta sina misstag och ge kunden det pris de har deklarerat i annons. I detta fallet handlar det om 10% så HiFi Klubben kommer att göra en bra förtjänst i alla fall och de kommer dessutom att få nöjda kunder. Sen, i framtiden, så kanske de kollar sina annonser noggrannare.
Nu kan ju detta hända vem som helst och när prisskillnaden är orealistisk stor så är det en sak men inte 10%.
Bra talat ! Det skulle jag vara fullkomligt nöjd och belåten med.
Nu slutar vi att kasta paj.
mvh //benke |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 20:49:46
|
quote: När vi började prata om priset blev det tvärstopp. Enligt dem kostar spelaren 10.998:-, trots att jag påpekade vad som stod i Hifi & Musik annonsen.
Det kunde man inte göra något åt och hävdade att det var ett feltryck.
För ca 15 år sedan gick jag Juridiskt Översiktskurs på universitetet. Där fick jag lära mig något i stil med att ett annonserat pris är ett erbjudande, och att man har rätt att anta detta erbjudande. Priset i annonsen är alltså bindande (i motsats till vad en del andra skribenter i denna tråd skrivit). Undantag skulle bara kunna medges om det var helt uppenbart att det handlade om ett feltryck, typ 109:98 eller så. |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
joakim99
Member
468 Posts |
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 23:50:06
|
Givetvis är en annonsmiss ett rackarns bra sätt att skaffa nöjda kunder: Det är "bara" att känna in hur kunden ser på saken; är det bara rimligt så blir det så.Sen har man (kanske) en "stamkund" i vardande...
Sen jag har ju lärt mej att genom att säga "Jag har gått (ovan nämnda kurs)" har en och annan försökt kräva allt möjligt långt över vad både konsumentverket och "vanligt sunt förnuft" ställer som rimligt.Man förutsätter helt enkelt att säljaren inte vet ett smack, eller går på vad som helst.Detta är nu inte vanligt, men det händer. Exakt vad som är rimligt kan iofs ses lite olika beroende på vilken sida av disken man står...men då är ju K-verket bra att ha, oavsett man är kund eller säljare. Lyckligvis är 95 % eller mer av alla kunder trevliga även om nåt strular (annonsfel, trasiga grejor etc) och det är givetvis så att man från butikshållet har ett ansvar att se till(!) att det finns anledning för kunden att vara/bli nöjd!
----------------------------------------------
Jag kan upplysa Loopen om att en "rabatt" på 10% resulterar definitivt INTE i att en butik säljer med "god marginal"! Kanske gäller på kablage etc men inte på "The Real Stuff".
(Jag jobbar i butik, men inte direkt i den sorts butik som "kränger" för detta forumet lockande prylar, med något undantag kanske. Därför har jag inte nån "är i branschen"-märkning under mina inlägg, bla för att jag aldrig berört nåt i prylväg som kunnat ha med mitt jobb att göra) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 23:59:12
|
quote: Då tror jag att du missuppfattade vad du lärde dig. Jag fick nämligen lära mig att det inte var bindande när jag läste just den kursen för ungefär lika länge sedan.
Är du helt säker på detta? Visst var det så att "Anbud om slutande av avtal är bindande för den som avgivit anbudet inom acceptfristen" (eller något sådant). Och en annons är ett anbud om avtal. Acceptfristen lär ju inte ha löpt ut om någon går raka vägen till butiken och säger "Ja tack". Eller? Kolla upp det! |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 01:30:41
|
Jag kan bara hålla med den talare ovan som ansåg att man ur goodwillsynpunkt skulle ge "benekm" produkten för utannonserat pris, och därefter skyndsamt sätta upp en stor lapp med rätt pris och en ursäkt för att det blivit fel. Fortsätter man nu medvetet att locka kunder med ett för lågt pris, då prisfelet är uppmärksammat, så blir det ju någon form av berägligt förfarande. I nästa tidningsnummer bör väl dessutom en annons med rätt pris anges. |
Bravo |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 08:35:47
|
Vi glömmer kanske det viktigaste av allt... Ett trevligt och förstående bemötande av butikspersonalen. Eller en rutin för hur man skall hantera ärenden som detta.
Alla kan ha en dålig dag, kunden såväl som säljaren, men är man riktigt proffsig, som säljare kan man vänligt men bestämt förklara vad som har gått snett och kunden är nöjd med det.
För till syvende och sist så handlar det nog sällan om pengar utan mer om principer.
mvh //Benke |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 09:00:24
|
Om Hifi-klubben vill sköta det här snyggt så säljer man till utannonserat pris oavsett om marginalen blir lägre. Om felet har uppstått på Hifi och musiks redaktion så är det upp till dom att kompensera för det (gratis/billigare annonser). Nöjda kunder är bästa reklamen, missnöjda kunder får du aldrig tillbaka oavsett hur många annonser du kostar på. Dom lurade/tappade kunderna berättar dessutom gärna historien för alla som vill lyssna. En helsides-annons i nästa nummer där man ber dom kunder som har fått betala "för mycket" om ursäkt kombinerat med ett återbetalningslöfte samt att man kommer att stå för angivet pris kanske till och med skulle kunna skapa helt nya kunder. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 16:43:07
|
Kajsa, jag tycker du för en ganska bra argumentation, även om du i detta fallet inte har helt rätt:
quote:
Visst var det så att "Anbud om slutande av avtal är bindande för den som avgivit anbudet inom acceptfristen" (eller något sådant). (sic)
Jag antar att det här är en insinuativ fråga, där jag håller med. Men bara den här frasen. Anbud om slutande av avtal ÄR bindande, men en annons är inte ett anbud.
Och det som (tidigare här i tråden) citerades angående feltryck i annonsblad, är i princip glasklart. Det är nästan stört omöjligt för butiken att inte göra dig medveten om hur mycket de anser en pryl skall kosta, då de i 99.9999% av fallen avslutar deras del av "avtalsbildandet" med att säga "... det blir 10998:-, tack!", vilket är en information om hur mycket de vill att du skall betala.
Det vore skillnad om dialogen i butiken hade varit:
Du: "Vad kostar den här då?" De: "9998:-, ingenting mer, det är säkert!" Du: "Då har vi en deal, jag ha den här prylen! Bara att ge mig lådan!" De: "Bra, då är vi överens!"
De hämtar lådan och slår in 10998:- på kassaapparaten och ber dig betala.
DÅ bryter de avtalet, som faktiskt ingicks ovan. Men så gick ju inte dialogen till där ovan. Utbudet (annonsen) sade 9998:-, men i butiken sade de 10998:-. Jag är ganska säker på att butiken inte krävde att köpet verkligen skulle fullföljas när det blev klart att olika åsikter förekom angående prissättningen (även om det köpet troligtvis skulle hävas med öppet köp), även om dialogen troligtvis var:
Du: "Ursäkta mig, jag skulle vilja köpa den här prylen!" De: "Bra, då blir det 10998:- tack!"
Nu har vi i princip ett avtal, även om kunden (du) trodde att prylen skulle kosta 9998:-. Jag skriver "i princip", märk väl. Men änväl ett avtal. Men då dialogen inte är slut:
Du: "Nä, nu får du dämpa dig, har du inte läst tidningen? 9998:- skall det kosta! Fattar du väl? Jag vill köpa den för 9998:-" De: "Nix, feltryck, ingen aning om vad du pratar om. Den skall kosta 10998:- Sorry, annat är det inte tal om."
Rent juridiskt är det nu glasklart att vi inte har ett bindande avtal om ett pris på 9998:- och butiken får själva ta ställning till om de vill sälja prylen. Dock är butiken i detta läge i den pikära situationen att de kan anta anbudet från kunden (du) på 9998:- om DE VILL och DET avtalet hade varit bindande. (svåra kullerbyttor här, men så fungerar det i juridiken)
När man pratar juridik handlar det otroligt sällan om vad som "känns mest rätt", utan om att tillämpa en metodik för att tolka ett regelverk. Det handlar sällan om vad som rent moraliskt känns rätt, eller vad som ger mest good will.
I mina ögon har inte HK agerat på något sätt (juridiskt) fel. De har måhända agerat lite klumpigt, rent affärsmässigt. De har ju inte lockat till sig några nya kunder på att behandla en kund på ett för kunden ofördelaktigt sätt. Men fel, det har de inte gjort.
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 22:25:40
|
Synd. Gick själv på den där annonsen och spelaren låter väldigt bra och mekaniken är av typen kassaskåp. Sen finns ju 2910 som ska va skitbillig men den hade dom inte hemma. Ljudet ja. Neutralt. Jag bryr mig bara om cd. Troligtvis låter den bättre med dom andra superformaten men jag kan inte bedöma dom riktigt. Med såna produkter som Klubben säljer till mycket bra priser får man säga omedelbums borde dom ha ett annat upplägg i butiken. Öppen planlösning utan lyssningsrum. Kakofoni. B&W är klassprodukter med ett mycket högt ingenjörskunnande. Jag minns butiken här i Umeå och dom fick nog inte sälja så mycket för lokalen var helt kass. Hifiklubben i S-vall ska visst va bättre. Har dom nåt vettigt lyssningsrum måntro? |
Hifiarkeologen |
Edited by - brumel on 2004/11/09 22:28:41 |
|
|
Marcus007
Member
72 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 23:22:02
|
Annonsen är ej att betrakta som ett anbud enligt Avtl, utan mer som en uppfordran att avgiva anbud. Hifiklubben är ej bunden av vad som står i annonsen, ett utbud har inte samma rättsliga verkningar som ett anbud. Man skulle eventuellt kunna komma åt Hifiklubben genom marknadsföringslagens generalklausul, men det är dock långsökt. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 04:57:22
|
Fortfarande tycker jag att det är underligt att företaget i fråga medvetet lockar folk med ett felaktigt pris istället för att ange en rättelse. Man får onekligen känslan av att de hoppas locka in kunderna, och att de sedan köper spelaren, eller någon motsvarande produkt i alla fall.
En smula tveksamt moraliskt sett är det nog.även om det inte bryter mot lagens bokstav.
|
Bravo |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 07:54:19
|
Hej! Tittade lite på konsumentverkets sida, inte mycket du kan göra åt priset men....
quote: Däremot kan du i vissa fall få ersättning för kostnader som du har haft på grund av den vilseledande annonsen, till exempel för en onödig resa till affären.http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1900&lngCategoryID=1148
Så det tycker jag att du ska ta med dem, och så sålde du din cd spelare också så nu har du ingen alls. Allt på grund av deras annons.
//Henrik
Edit:Länk |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
Edited by - HLindgren on 2004/11/10 07:56:14 |
|
|
benekm
Member
132 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 10:50:24
|
quote: Hej! Tittade lite på konsumentverkets sida, inte mycket du kan göra åt priset men....
quote: -------------------------------------------------------------------------------- Däremot kan du i vissa fall få ersättning för kostnader som du har haft på grund av den vilseledande annonsen, till exempel för en onödig resa till affären.http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1900&lngCategoryID=1148 --------------------------------------------------------------------------------
Så det tycker jag att du ska ta med dem, och så sålde du din cd spelare också så nu har du ingen alls. Allt på grund av deras annons.
//Henrik
Jag har pratat med HiFi klubben och de har förklarat vad som gick snett, nämligen att det blev fel pris i Hifi & Musik annons, men rätt pris i flera andra tidningar.
Tycker att jag i slutänden har blivit väl behandlad. För mig är saken utagerad och jag har förlåtit dem.
Så här säger konsument Göteborg:
"Det är fråga om vilseledande marknadsföring. Du kan maila ditt brev till Konsumentverket och anmäla Hi-Fi klubben för vilseledande MF. Det kan hända att Hi-Fi klubben föreläggs vid vite att upphöra med denna marknadsföring.
Du kan dock inte få någon civilrättslig fördel vid en marknadsrättslig fråga. Du har alltså inte rätt att få köpa varan till det utannonserade priset eller begära något skadestånd med anledning av din försäljning av egen vara."
Tycker inte att det behövs i det här fallet eftersom det var ett misstag.
mvh //Benke |
-En gång är en gång, två gånger är en gonggong |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 15:00:04
|
Kan meddela att på dörren i min närmaste Hi-Fi Klubben-butik på Flemminggatan i Stockholm, sitter numera ett anslag om att annonsen i HiFi & Musik är felaktigt med vederbörligt beklagande.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Topic |
|