Author |
Topic |
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/06 : 16:01:54
|
Fick hem min senaste beställning från CDON.
Heather Nova Oyster Heather Nova Siren Iron Maiden Killers Iron Maiden Fear of the dark Iron Maiden Dance of Death Bruce Springsteen The Essential Sarah McLachlan Afterglow
Återkommer med åsikter om dessa skivor när jag hunnit lyssna lite på dem...
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
Edited by - Harman on 2004/11/06 22:48:22 |
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/06 : 22:51:02
|
Har precis börjat lyssna på Sarah McLachlan Afterglow....Kan redan säga att detta passar mig mycket bra. En enorm känsla i rösten med bra komp av musikerna...Spännande och välgörande. Alla borde köpa ett ex av denna CD att ha och slappna av till efter en jobbig dag...
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
Edited by - Harman on 2004/11/07 15:27:09 |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 15:35:36
|
Okej, Nu har Afterglow snurrat ett par varv, låtar som Fallen, Push och Answer fullkomligt knockar mig. Helt fantastiskt, Sarah har en underbart stark röst med enorm glöd i. Musiken som kompar hennes röst består av Piano, bass, cello gitarr, trumor och keyboard. Musiken är mjuk och följsam med ett visst mått av spänning, Sarahs röst glider och surfar runt på kompmusiken på ett mycket trevligt sätt. Sensuellt och avslappnande musik med mycket spänning. Trots den korta tiden finns det inte anledning att vänta med betyget. Betyg: 10/10
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
HJ
Member
799 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 20:15:04
|
Grattis till ett lyckat skivköp.
Kul att du skriver och delar med dig av dina intryck. Fortsätt gärna med de andra skivorna i paketet.
Mvh /HJ |
"So here I am once more..."
|
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:00:00
|
Jag har alla Sarah McLachlans skivor och kan med en armé av fans bakom mig påstå att Afterglow är en av hennes sämre skivor
Edit: Men den är fortfarande mycket bra! |
Sweetspot är överskattat! |
Edited by - nurfen on 2004/11/07 21:01:16 |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:25:27
|
HJ...Det kommer mer när jag hunnit lyssna och sammanfatta mina intryck från resterande skivor...
Nurfen. Det låter ju toppen, då kanske Afterglow åker ner ett snäpp när jag köpt dessa, men just nu är det 10/10 i en genre som jag inte riktigt vet vad jag skall kalla....Kommer att köpa fler skivor av Sarah.... Prästen i kyrkan idag pratade om att man kunde finna himmelriket på jorden i form av tex musik....håller med... p.s. tänk om man hade missat en sådan musik skatt...ruggig tanke...
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:26:40
|
quote: Jag har alla Sarah McLachlans skivor och kan med en armé av fans bakom mig påstå att Afterglow är en av hennes sämre skivor
Vilken skall man börja med då? Jag har "Fumbling towards ecstasy " men den var väl inte så otroligt bra, eller ? |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 21:45:27
|
Då fortsätter jag med Heather Nova Oyster, detta är hennes andra skiva och den släpptes 1994. Heather Nova är enligt mig en rockpoet, musiken är genomgående ganska lugn med ibland rockar det till och Heather ylar texter med enorm känsla. Texterna är mycket centrala och lämnar lyssnaren med mycket att tänka på. Denna skiva är genomgående mycket bra, jag tycker om Heather något hesa mycket sensuella stämma. Låtar som Walk this world, Island och Sugar är enligt mig topplåtar. Det är dock för tidigt för ett "absolut" betyg men det kommer säkert att ligga på (8-10)/10
I viss mån påminner Heather Nova om Sarah McLachlan fast ändå inte....
Kan oxå påpeka att om man inte tycker om lugn finstämd musik med känsla så lär man inte finna något i varken Sarah eller Heather.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
nurfen
Member
484 Posts |
Posted - 2004/11/07 : 22:41:53
|
hal: Jag håller Surfacing och Mirrorball (liveskiva) som mina favoriter. Fumbling Towards Ecstasy är ingen höjdare faktiskt. |
Sweetspot är överskattat! |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 21:03:47
|
Iron Maiden Killers 1981 Det klassiska andra albumet för Maiden, varför köper då en inbiten Iron Maiden fan denna skiva på CD 23år efter den släpptes på LP. Anledningen är att mitt ex av skivan knastrar och har dessutom någon repa, därtill är tyvärr konvolutet väldigt slitet. Hur som helst, detta är en mycket bra skiva enorm energi. Soundet är mer punk likt jämfört med de som kom efter denna. Låtar som Murders in the rue motgue, Killers och Wrathchild är plattans höjdpunkter. Mitt Betyg: 8+/10
Iron Maiden Fear of the Dark 1992 Det här var Bruce sista skiva innan hans solo tripp, enligt mig är det oxå det svagaste släppet som Iron Maiden gjort förutom Blaze skivorna. Är skivan då dålig, hmm nej faktiskt inte. Men det faktum att jag anser den endast vara bra och inte mycket bra gör att det enligt mig är den sämsta skivan hittils. En låt är riktigt bra och det är titel spåret Fear of the Dark. Resten av låtarna är bra men inte topplåtar. Betyg:7(+)/10
Iron Maiden Dance of Death 2003 Okej, 1992 vaklade alltså bandet och Bruce slutade och Blaze förstörde världens bästa band ett tag. Hur låter då bandet anno 2003? Fantastiskt! Plattan kör igång med Wildest dreams en bra låt men sen sätter det verkligen igång...Rainmaker, No more lies två mycket bra låtar och man tycker det är kul att gubbarna fortfarande rockar på så vitalt så kommer Montsegur och titel spåret Dance of Death och fullständigt knockar en...toppen låtar. Jag har inte hunnit lyssna tillräckligt för att ge ett klart betyg än, men preliminärt Betyg: (8+)-9/10
Jag kan oxå berätta att jag kommer under de närmaste månaderna leka popstars med Iron Maidens alla studioskivor för att vaska fram de enligt mig topp 20 av deras låtar...kanske skriver jag om det eller inte..
Ha det gott!
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 21:26:05
|
Killers förtjänar minst 9/10...ett av deras bästa album. Dance of death är bra men tyvärr är ljudet ingen höjdare..lite dovt, ska bero på kopieringsskyddet. Den är inte lika bra som Maidens allra bästa (tillsammans med Piece of mind och deras första, samt Number of the beast)skiva dock, Brave new world! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 21:35:58
|
Hej Matte76. Allas smalk är olika, anledningen att den får bara får 8+ av mig är just att Iron Maiden har gjort så många album som jag anser är klart bättre. Number of the beast, Piece of mind är klara 10:or. Det jag saknar på Killers är bra texter som "sitter", jämför tex med låtar som Run to the hills och Number of the beast osv. Så enligt mig är texterna ej i toppklass och jag saknar även tyngden som kom med NOTB. Skillnaden mellan 8+ och 9 är ju inte precis stor... Ang ljudet på Dance of Death har du lyssnat på DVD-A versionen, fundera nämligen på att köpa den. Stör mig inte på ljudkvaliten på CDn.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
Edited by - Harman on 2004/11/10 21:40:49 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 08:24:28
|
Harman: ja alla har olika smak, jag delar dock din uppfattning om number och piece. Men köp brave new world om du inte har den, det är nog deras jämnaste skiva. Jämför sedan ljudkvaliteten med dance of death, stor skillnad. Ska kolla på DVD-audio-versionen dock. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 09:03:39
|
Hej igen Matte76! Jag har Brave new world lixom alla andra Iron Maiden skivor utan de två med Blaze, håller dock inte med dig om att det är den jämnaste...men som sagt smaken är olika... Har du deras första skiva där tycker jag att ljudkvaliten är ett problem, håller dock med dig om att ljudet är bättre på Brave new world. Jag har ingen DVD-A spelare än så det lär väl bli årets julklapp till mig själv... Ha det gott! och fortsätt lyssna på världens bästa band!!!
Mvh Dan
|
*Iron Maiden* |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 09:18:09
|
Du med Harman! För övrigt är Heather Nova-skivan mkt bra, och Sarah McLachlan ska jag lyssna närmre på! Maiden och Springsteen rules!!! |
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 09:34:26
|
Matte76, Vi har skrämmande lika musik smak. Bruce springsteen är toppen! Återkommer med mer om The Essentials när jag hunnit lyssna tillräckligt på den...
Mvh Dan
|
*Iron Maiden* |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 10:06:05
|
Gör det, men du måste bara köpa samtliga hans studioalbum! Finns knappt något dåligt...bäst är Born to run, The River, Born in the USA, Darkness on the edge of town och Nebraska. Samtliga högsta betyg och mästerverk inom rocken. |
|
Edited by - matte76 on 2004/11/11 10:06:50 |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 11:09:08
|
Håller med dig om att dessa skivor är toppen, har de flesta på LP dock i ganska dåligt skick och min skivsvarv är i förrådet så jag lär väl köpa dem på CD.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 11:45:43
|
köp dem på cd, ljudet är bra på de flesta.
/Mattias |
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 21:46:49
|
Bruce Springsteen The Essential. Detta är en bra samling av The Boss, CD 1 och 2 innehåller utvalda "hits" från hela hans karriär, CD3 en del låtar som inte släppts på ordinare album....För en Bruce fans finns bara en sak att göra, köp denna skiva. Vad är då problemet? Jo att trots att CD1-2 innehåller 30st låtar sitter man och tänker synd att den låten och den låten inte är med etc. Detta är alltså långt ifrån alla bra låtar som han gjort. En annan reflektion som jag gör när jag sitter och lyssnar är att vissa låtar är roligare på live75-85 skivan. Man måste alltså köpa båda samlingarna vilket kan kännas lite onödigt speciellt då man redan har den på LPbox. Sådant är ju dock livet och skivsvarven är pensionerad. Live 75-85 kommer med på nästa beställning. Betyg 10/10 Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 16:52:34
|
just därför ska man köpa alla originalskivor Harman! |
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 10:18:19
|
Har nu hunnit lyssna en hel del på dessa, här är nuvarande betyg Iron Maiden Killers Betyg:8+/10 Iron Maiden Fear of the dark Betyg:7+/10 Iron Maiden Dance of Death Betyg:8+/10
Kan påpeka att jag börjat störa mig på det sämre ljudet på Dance of Death, har jämfört med alla andra Maiden skivor och ljudet är dovare. Om detta beror på kopieringsskydd vet jag dock ej. Låter dock troligt. Min anläggning har en lite ljusare karaktär än vad Matte76 borde ha varför det inte blir fullt så störande. Dovheten blir oxå mindre störande vid högre volym, då man får bättre drag i musiken. Jag kommer sannolikt att köpa DVD-A varianten men måste först få tag i en DVD-A spelare.
Mvh Dan
|
*Iron Maiden* |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 12:27:21
|
Enligt denna tråd på prisjakt.nu: http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=70819 ...är det ingen idé att köpa DVD-Audion då den har lika dåligt ljud...
Ett par citat från tråden: "Jag har en kompis som köpte Dance Of Death på DVD-audio, han tog ner den till mig och det lät fruktansvärt illa (vad jag har för grejer kan du se i mitt galleri), jag har ju inte DVD-audio möjlighter så jag körde den i 2 kanals och i 5.1-läge men det lät bara skit hur vi än gjorde, efter det tog vi upp skivan till honom, han hade inte heller DVD-audio mäjligheter vid det tillfället så vi lyssnade på samma ljudspår hos honom som hemma hos mig, han har H/K avr-8500 H/K dvd-25 och Canton Ergo RC-A högtalare, det lät skit hos honom också, nu har han skaffat en Pioneer DV668 så nu kan han köra DVD-audio men det låter fortfarande skit. Jag har flera av Maidens äldre skivor på CD och det är en helt annan ljudkvalitet på dem, fattar inte hur de har mixat den"
" micke5721: Dance of death är det uruselt ljud på.
Producenten försvarar sig med att det är så Maiden ska låta, det ska låta "live". Dock tycker jag det är synd att en sådan klåpare fått ta hand om produktionen, för musiken är (som vanligt med Maiden=) mycket bra. Tidigare album låter mycket bättre rent ljudmässigt. Så att släppa denna på DVD-audio ser jag som ett korkat beslut iom att det inte bättrar på viljan att uppgradera till det formatet.
Man kan ju bara hoppas på att nästa album begåvas med en producent som vet vad han sysslar med och kan ge skivan ett bra ljud." |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 20:41:01
|
Dags att ge slut noteing på dessa skivor, Heather Nova Oyster Heather Nova Siren.
Vill bara säga att Heather säkert inte passar alla människor, men för mig är det perfekt. Jag älskar hennes sätt att sjunga och texterna är intressanta. För mig är hon ett guldgruva. Hennes musik är kanske något mer beroende av humör än mainsteam musik. Jag ger följande betyg Heather Nova Oyster betyg 9+/10 Heather Nova Siren betyg 9/10
Mvh dan |
*Iron Maiden* |
|
|
|
Topic |
|