Author |
Topic |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 04:45:45
|
Testmusik har varit upp flera gånger och bra skivor har blivit rekommenderade. Tyvärr har "Testmusik" fått en dålig stämpel - Tråkig musik som bara används för testning.
Jag tänkte att vi skulle gå igenom ganska många genrer. Visst, det är svårt att sätta en stämpel på vad ROCK i detta fall är, men Vi kan väl försöka hitta in under rätt kategori.
Posta era 3 favoritalbum (Gärna med kommentar om bra spår)
Jag skulle gärna brädda mitt utbud, gärna med BRA inspelningar.
I kommande trådar var vi dessa kategorier. Startas med några dagars mellanrum.
HårdRock Soul Jazz Instrumental Jazz Blues Pop Klassiskt Acapella Gospel Västkust Synth Rap Vokal musik Hissmusik
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2004/11/14 17:15:01 |
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 07:27:19
|
AC/DC "Back in black"
Fasen detta var svårt. Ja jag får nog återkomma efter ett par koppar kaffe när hjärnan klarnat lite
//H |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 09:17:59
|
Liquid Tension Experiment - LTE2, särskilt 3:e spåret, "914", som innehåller mycket lågbas och spår 4, "Another dimension" helt enkelt för att det svänger utav bara /&¤#"&%#!!
Dream Theater - Scenes from a memory, spår 9, "The dance of eternity", mycket på en gång... Äsch, svårt att motivera, en cool låt. En stencool låt. Punkt.
Symphony X - V, spår 11 (tror jag). Grabbarna plankar mitt i låten en del ur en av Bachs cembalokonserter. Och enligt mig gör dom det med hedern i behåll...
Jag återkommer när det blivit dags för klassiskt. Kan hända jag lämnar nåt bidrag på instr. jazz och blues också...
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 14:11:46
|
Jag har Pink Floyds Echoes i min provlyssningsbunt. Spår 3 och 4 på CD1 ("The happiest days in or lives" och "Another brick in the wall (part2)") spelar jag alltid under provlyssningar. Inte för att det är den bästa musik som finns ur någon teknisk aspekt, utan för att det är stycken som jag hört mycket sedan 25 år och "vet" hur de ska låta. Lite av referensmusik snarare än test.
För den som inte har denna musik som referens kan den vara användbar för att lyssna in sig på lite basåtergivning.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 19:48:56
|
edguy - theater of salvation, kanske lite för metall? ac/dc - all night long
|
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 20:57:44
|
TOTO "tambu"-mycket mycket bra!!! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Nissenos
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 21:21:48
|
Frank zappas "Hot rats" brukar jag använda, eftersom musik är såpass complext uppbyggd blir det lätt att höra om det är grötigt eller ej. |
N/A |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 22:05:38
|
kvistarn: AC/DC-låten heter You shook me all night long |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
Edited by - matte76 on 2004/11/11 22:06:23 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/11/11 : 23:59:09
|
Neuil Young - Platta "Harvest" låt "Heart of gold" Inte särskilt bra inspelad, men kanonlåt och lite munspel(hur låter de med denna...) och körbrudar.
Resten av de tyngre jag går igenom då jag brukar utvärdera går in under Hårdrockskatergorin, skulle det bli en egen sådan?
Annars är det dessa: Metallica Black album - i stort sett hela + Master of puppets Rammstein - Reise, reise (Ny bubblare, speciellt låten Los är skitcool)
+ några till |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2004/11/11 23:59:40 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 00:50:49
|
Jag som i princip inte har nån bra ROCK på skiva suger åt mig som en liten svamp.
Pak: Vi kommer till Västkust, där jag nog tycker att TOTO hör hemma
Mangew: Det blir Hårdrock oxå. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Kaffemannen
Member
52 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 19:39:32
|
Jag har en "rockskiva" som är en av dom bättre producerade skivorna på cd...tycker många gånger att just rockgenren är rätt dåliga på att göra bra produktion när det gäller cd åtminstone.
Skivan är Type ó Negative - Bloody Kisses allt låter bra på den skivan :)
|
Better to burn now than to fade away.
|
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 19:57:17
|
Dire Straits. The very best of Dire Straits Sultans of swing Mycket av de gamla goda låtarna med toppen ljud HDCD...
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/11/12 : 22:09:43
|
TOOL: Lateralus. Queensryche: Empire. Dream Theatre: Awake. Queens Of The Stoneage: Songs for the deaf.
Det var lite jag kom på nu.
/Mikaell. |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2004/11/13 : 01:59:15
|
Det var inte så lätt som det verkade.
Marillions andra album "Fugazi". Framför allt låten "Jigsaw" som ena sekunden bara har en röst och en spröd gitarr för att i nästa ögonblick explodera i tunga trummor, breda synthmattor och en vrålande gitarr.....för att sedan återgå till det första. Alltid roligt att höra om högtalaren hänger med ordentligt. Känner också låten innan och utan så man hör ganska omgående om någon detalj inte skulle vara med.
Börje Springsteens Human Touch. Låten "57 channels (and nothin´on). Basgången genom hela låten tycker jag lämpar sig mycket väl för att test basens kapacitet. Avslöjar rätt så omgående fladdriga basar.
Fish, den gammle hedersknyffeln, hans "Yin" cd. Låten "Just good friends". Duett med Sam Brown, (hon som gjorde "STOP"). Mycket akustiskt med två sanslöst läckra röster!!
Vet att detta inte är hårdrock....men snälla "Zalve". Kan ju inte sätta dessa tre artister i popkategorin! Vore helgerån. Skulle iochförsig kunna sätta den sista låten i kategorin "Vokal musik". Kanske hade behövts. Blir väl mest Norah Jones, Eva Cassidy och Diana Krall i den kategorin. Är Diana Krall förresten släkt med den obskyra Dr. Krall
|
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 16:23:58
|
En annan "svår" låt med Marillion är "white feathers" från Misplaced Childhood. Blir grötig på många anläggningar men är fantastisk om anläggningen kan hålla isär körerna. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 16:25:54
|
En annan "svår" låt med Marillion är "white feathers" från Misplaced Childhood. Blir grötig på många anläggningar men är fantastisk om anläggningen kan hålla isär körerna. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/14 : 17:09:43
|
Snoddas, Jag skall nog lägga till några till kategorier. D.Krall kommer ingå under jazz. |
|
|
|
Topic |
|