HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mindre brus på äldre plattor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/05 :  19:13:43  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Jag har märkt att det iaf på min skivspelare, Rega P25, är mindre bakgrundsbrus på gamla plattor från ca 90-talet. Vad beror det på? En sak som jag kommer att tänka på att det på nya skivor nästan alltid finns massa statisk elektricitet på skivan medans det på gamla skivor knappt finns något sådant alls??

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:43:49  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
varierar. tycker jag. en del nya är det knappt nån statisk el. på alls ... medan andra mycket.

fast om det påverkar brusnivån finns det ju sätt att eleminera det på!
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:26:08  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Hur då? Har en kolfiberborste men den har ju ingen effekt alls.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/06 :  17:48:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Statisk elektricitet ökar ju inte brusnivån, däremot knäpper det i högtalarna. Jag tycker att det här låter väldigt konstigt. Jag läste tidigare på ett utländskt forum att RCA på 60 talet pressade sina skivor med något som dom kallade för "Miracle Suface 317x". Det här skulle varit det bästa då och fortfarande. Jag har plockat fram ett antal från USA originalpressade "Miracle Surface" vinyler från tidigt 60 tal och jag ska nu lyssna om det var så fantastic som dom påstod på forumet.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/07 :  00:06:04  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Är nog knäppandet jag tänkte på men jag skrev brus...

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/07 :  14:48:48  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
du kan få bort statiskel. med Permostat.

sen var det ju nån på faktiskt som trodde man kunde koppla kolfiberborsten till jordningen i ett eluttag, och på det sättet få bort det statiska. MEN ...jag ska inte säga för mycket om det! jag plockade detta direkt ur minnet... så bättre gå till källan och fråga innan du stoppar in kablar i eluttaget.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/08 :  14:19:51  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Vart köper jag Permostat då? Hittade en utländsk site men det måste väl finnas i sverige?

http://www.recordspinner.com/store-products-Cleaners-Permostat-Kit-Permostat-Kit_10421105.html

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/08 :  16:58:14  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
hifi punkten är den enda skandinaviske importören. vad jag vet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/08 :  20:30:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag undra vad som finns i Permostatvätskan. Vad gör man med överflödet när man spelat skivan. Är det inte bättre att spraya skivan med destillerat vatten? Det brukar jag göra. Destillerat vatten kan man fixa från torktumlaren, sedan kan man filtrera vattnet genom ett kaffe filter för att få bort eventuella föroreningar.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/08 :  23:44:55  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Permostat "ångar" av. Det blir ingen skit kvar på skivan ... ja förutom ett tunt skikt av Permostat ... men det blir inga synliga spår kvar.

Destillerat vatten tar väl dock inte bort statiskel.? isåfall är man ju kvar på ruta 1.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/09 :  00:19:02  Show Profile Send gcs a Private Message
"Destillerat vatten tar väl dock inte bort statiskel.?"

Inte vet jag men jag har inga sådana problem när jag har destillerat vatten vid avspelning....inte änns på vintern när luften är torr inomhus. Testa själv vet ja.

Edited by - gcs on 2004/11/09 00:20:38
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/09 :  02:53:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Permostat har jag använt med förödande resultat.
Tvåhundra skivor i soppåsen, var försiktig med den vätskan.

Bravo
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/11/09 :  03:05:14  Show Profile Send silvr a Private Message
quote:
sen var det ju nån på faktiskt som trodde man kunde koppla kolfiberborsten till jordningen i ett eluttag


Det där hade jag ju varit JÄVLIGT försiktig med.
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/11/09 :  12:29:41  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Ok, så Permostat går inte att lita på alltså. Tillbaka till ruta ett. Kanske ska testa det där med destillerat vatten dock. Någon som kan konfirmera att det funkar?

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:04:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Det var tydligen ingen som kunde konfirmera att det funkar därför så gör jag det. Det fungerar att använda destilleratvatten för att bli av med statiskelektricitet. Dessutom är det ju så att det kostar inget och rent vatten kan ju inte skada eller hur?
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:22:22  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
destilleratvatten får man väl köpa.

men rent vatten, från kranen, är nog mindre bra ...

det kan väl lämna spår av kalk i skivan.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:23:26  Show Profile Send Bland a Private Message
Svalander har pistoler, zerostat 3, för 800kr. Helt suveräna och håller länge. Min är över tio år och fungerar fortfarande.

http://www.svalander.se/vinyl/vinyl.htm

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/20 :  21:52:46  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har också en Zerostat som jag köpte för 30 år sedan och den har väl inte fungerat på de senaste 20. Okey destillerat vatten kan man få från en torktumlare men det kan vara bra om man filtrerar genom ett kaffefilter. Sedan brukar jag hälla upp vattnet i en sprutflaska för t.ex. blommor eller en sådan där spruta som man kan köpa på OK/Q8. Alltså för avfettning. När jag är färdig med avspelningen så häller jag bort vattnet och sedan kan man torka av resten från skivan med en trasa från ett sönderrivet lakan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000