HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalarkabel ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

breza
Member

87 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:19:40  Show Profile Send breza a Private Message
Hej alla ´HiFivänner´
Håller på och funderar att skaffa bättre högtalarkablar till min anläggning.
Kablarna som jag har tänkt på är Kimber 8TC eller Supra Sword , andvänder idag Supra Ply 3,4S till basen och Van den Hul Clearwater till diskant/mellanreg. Hur mycket skulle jag vinna på att gå över till dom här ´riktiga´ högtalarkablarna ?

Förstärkare / Edison Triod
Högtalare / Canton Karat S 8DC

m.v.h. breza

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/20 :  18:32:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Det där med olika sorters kabel till bas och mellan/diskant vid biwiring är jag skeptiskt till. Men en förbättring kan du nog åstadkomma utan att det behöver kosta en förmögenhet. Kimber är bra men passar inte perfekt till alla högtalare. Sworden ska vara bra, men kanske är lite dyr? Sedan finns det ju galet mycket annat att välja mellan. Se om du kan få låna hem lite olika märken för att testa!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/11/20 :  19:58:27  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Wow.......oooo nu har du verkligen kastat eld på majbrasan...Väck inte den kabeldebattör som sover...

Allvarligt talat har jag inte testat någon av de kablar du nämner, men jag är däremot väldigt lycklig ägare till Supra 3.4S De duger alldeles utmärkt för mig i min anläggning. (Totalpris utan kablar cirka 27.000 kr)

Jag har däremot hört från en kollega att Supra Sword ska vara en väldigt bra kabel, men för de pengar den betingar så borde det finnas en väldans massa bra konkurrenter.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/11/20 :  20:01:48  Show Profile Send matså a Private Message
Sworden bra? Mina vänner, det är bara förnamnet, efternamnet är Suverän

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/20 :  20:03:17  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har provat både Supra Ply och Kimer 8TC i min anläggning. Jag tycker det är skillnad på dem, Supra Ply tyckte jag inte alls om medan Kimber 8TC är en av de "bättre" jag haft hemma. Supran var lite vassare i tonen och jag gillar den inte alls trots mångas hyllande om Supra´s kabel. Kimbern ansåg jag ha bättre "kvalite" på ljudet, lite ljusa i tonen också men blev inte vasst och hårt.

Sedan tycker jag inte det är stora skillnader mellan kabel, mest små nyanserade skillnader ingen kabel jag haft har totalt förändrat ljudet i någon riktning.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000