Author |
Topic |
MikaF
Member
146 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 10:53:25
|
Vilka är i er mening de mest överreklamerade artisterna???
Själv har jag några:
1. Wilco. Sanslöst uppskrivna i Stereophile. Jag köpte t.o.m Yankee foxtrot hotel... vilken skit!!! Tänkte jag skulle ge dem en andra chans att bevisa ev storhet och lånade deras senaste från bibban. Både jag och min flickvän var eniga. Riktigt dravel!!
2. Oasis: Tråkigt .. tråkigt och tråkigt stänger av efter en låt.
3. Radiohead. Hörde dem live för en massa år sedan som förband till R.E.M. Vilken dynga!
Smaken är som baken! Olika men ...
Hälsn/M
|
Driver Top HiFi |
Edited by - MikaF on 2004/11/04 11:38:52 |
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 11:24:37
|
Nä ju jävlar, Wilco är ju världsbäst tycker jag i alla fall. Tur att smaken är delad.
Min lista
1 Pink floyd. Första skivan var ju kanon men sen... 2 Hothouse flowers. Gäsp urk blä 3 Dire straits. Knopfler är suverän gitarrist men inte så mycket mer
Japp, då var det väl lika bra att man slutar med inlägg här. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 11:37:13
|
Instämmer definitivt när det gäller Oasis.
1 Pink floyd. Första skivan var ju kanon men sen...
2 Hothouse flowers. Gäsp urk blä
3 Dire straits. Knopfler är suverän gitarrist men inte så mycket mer Jadu Sisko, det är nog bäst du tar en lång semester Pink Floyd hmmmmm....... Annars tycker jag håkan Hellström platsar. Visst, trevlig kille som försöker sjunga, men ändock ... Gyllene Tider och Per Gessle gör väl trallvänliga låtar men det i proportion till det otroliga intresset
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 12:36:19
|
Pink Floyd är det band som är bäst på att koka soppa på en spik. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 13:09:28
|
Lars Winner......någonting Gyllene Ti........ Lou Reed Zelmani
|
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 13:21:36
|
Här hemma: Lundell, utan tvekan, kan ingen stoppa honom från att ge ut allt sitt navelskådande? Han har aldrig varit intressant som musiker, och det var länge sen han skrev något relevant. Lisa Ekdahl platsar också klockrent på denna lista, vem vet, ja inte hon iallafall Utomlands: Oasis (och det mesta av britpopen). Diana Krall, en hotellpianist som höjs till skyarna, och även Norah Jones, modern hissmusik (när det finns artister som Patricia Barber).
(sade han och sprang och gömde sig ) |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 13:43:13
|
håller fullt med föregående talare. huvudet på spiken så att säga....... dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 14:04:22
|
1. Gyllene Tider 2. Oasis 3a. Genesis efter Peter Gabriel och 3b. Phil Collins solo
Dylan och Lundell är från och till lysande text- och melodiförfattare men de borde kanske låta andra framföra deras låtar.... |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 14:07:49
|
Heh... mitt bidrag blir:
De flesta!!!
Bit på den... |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
Edited by - jojje_guitar on 2004/11/04 14:08:11 |
|
|
lbstr
Member
137 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 15:46:01
|
Bo Kaspers Orkester Norah Jones Mark Knopflers soloskivor |
|
|
Bonkster
Member
61 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 19:25:11
|
Wow! En tråd i min smak.
1. U2 2. Radiohead 3. Smashing Pumpkins
Tre band som i mina öron är så trista att klockorna stannar... |
|
|
filikoster
Member
692 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 19:59:23
|
1. Nightwish 2. Nic & The Family 3. Nightwish 4. Gyllene Tider 5. Sarah Brightman 6. Nightwish 7. Levellers 8. Nightwish |
Never trust someone who claims to be God. |
|
|
traveller
Member
132 Posts |
|
kvistarn
Member
203 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 20:25:40
|
var ser ni all denna reklam nånstans? typ lisa ekdahl, nigtwish? de gillar jag iofs, så snacka inte skit:) måste nog säga per gessle är den jag sett o hört en massa reklam om, sen alla dessa usla exxelence o allt som kommer från tv/bert&co |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 21:28:59
|
Jag börjar också undra. Som jag förstod det var ämnet för tråden hypade artister som får omotiverat mycket utrymme i media (ungefär).
Oasis är väl ett klockrent exempel på detta, å andra sidan rörde väl rätt lite av mediauppmärksamheten deras musik (de gjorde faktiskt en del hyggliga låtar, även om det inte är riktigt min typ av musik).
Men hur ofta ser man något om Nightwish eller för den delen Zelmani(som för övrigt är en artist jag gillar) i media?
För övrigt tycker jag det som är mest tråkigt med detta fenomen är att jag "missat" en del musik helt enkelt pga att jag varit trött på artisten/gruppen innan jag ens hört dem, med lite tur upptäcker man dock dem när hysterin lagt sig.
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 04:12:01
|
Det mesta efter 1950! |
Bravo |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 07:45:59
|
Varför håller ni på och räknar upp alla mina favoritartister....muckar ni eller
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 08:56:50
|
Tror inte att överreklamerad i det här fallet betyder överexponerad i media, utan artister som säljer bra fast de är urusla, tex. Zelmani. Allt visksjungande är ett bevis på inkompetens eller oförmåga. Artister som kan sjunga brukar inte prata eller viska när de utövar sitt yrke. mvh dd |
Edited by - Klenkar on 2004/11/05 12:44:11 |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 08:58:46
|
De va värst...
Björn Ola tycker uppenbarligen att hela min uppväxt och mitt vuxenliv är "en soppa kokad på en spik"
YOU CANNOT BE SERIOUS som en berömd tennisspelare brukade skrika till domaren på 1970-talet.
Radiohead är också en av mina absoluta favoritartister. De är dessutom en av de få som fortfarande vågar göra hela plattor och inte hits.
Nä gott folk - här kommer den riktiga listan:
-Crosby -Young -Nash
Jag begriper inte vad som är så fantastiskt med dessa
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
Edited by - Margaux on 2004/11/05 09:28:19 |
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 11:33:49
|
Emilia: Såg henne i "så ska det låta"... Jisses! Mauro scocco: Nej tack. Kraftwerk: Musik? -inte för mig iaf.
/Mikaell. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 11:37:57
|
Jennifer Lopez. Sara Brightman. Ulf Lundell.
Helt onödiga. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 11:56:27
|
Håller med dig EA!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 12:04:42
|
Måste säga Dream Theater. Ungefär lika spännande som Knorr grillkrydda. Och så Bo kaspers orkester. Så fruktansvärt menlöst...
Kul tråd förresten! |
//Mvh. Daniel |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 14:18:35
|
Nej, nu blir jag irriterad. Hothouse flowers är ett av mina favoritband. Inte så att allt de gjort är fantastiskt men de är ändå ett band som inte följer i andras fotspår.
Både Pink Floyd och Dire straits är ju band som gjort många skivor av väldigt blandad kvalitet. Första skivan med Dire Straits är ju bra men deras mer radio-poppiga skivor från sent 80-tal/tidigt 90-tal känns inte så spännande. Av någon anledning innehåller best-of skivan nästan bara radio-poppiga låtar. På samma sätt har ju Pink Floyd gradvis gått från att vara ett riktigt bra band till att bli någon sorts nostalgi-institution.
Crosby, Stills and Nash var säkert intressanta när de kom men idag känns de ju mest hopplöst daterade. Det är de iofs inte ensamma om.
De mest överreklamerade artisterna måste väl bortsett från bimbo-popen (Britney etc.) vara alla de extremt upphypade pop-sångerskor som numera ofta lanseras som jazz. Jag tänker på Norah Jones, Diana Krall, Eva Cassidy mfl. De är ju inte direkt dåliga - bara hopplöst tråkiga. |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 20:50:18
|
Upphausad /övereklamerad för mig är dem som säljer sig själva utan att ha något att sälja. Ett exempel. På 80-talet började det ylas överallt över en grupp som hette Strasse. Midge Ure från Ultravox skulle producera det kommande mästerverket. Det var ett gäng pojkar som tog sig själva på ett oerhört allvar. Skivan kom den var enligt kritiker och publik urkass hamnade snabbt i 4.95 backarna, uppträdandet i något musik program på televisionsapparaten var skrattretande patetiskt.
Många artister som är uppräknade i denna tråd är tamefan inte uppskrivna. Lundell, Neil Young tex är inga som kompromissar dom lägger hellre ner verksamheten än säljer sig själva. Jag gillar inte Van Morrison och Elvis Costello så där som många gör. Jag hör att det är bra grejer men den rätta känslan saknas. Är dom då hypade? |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Unkan
Member
119 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 21:42:02
|
Jag tolkar det som artister man "ska" tycka om men som känns råtråkiga. |
//Mvh. Daniel |
|
|
Topic |