HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ståbas och annat som motionerar membran
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/11/12 :  19:09:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Skulle gärna vilja ha tips på skivor med sådana dära ståbasar, eller
något annat som som ger en klar och tydlig bas, där man verkligen kan höra anslagen på strängarna, inget elbasmuller.

Vidhängande sång är inget hinder.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/12 :  21:20:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jaques Lousier Trio från Telarc. Bra skivor med bra inspelning om än inte det sista i magisk livekänsla. Bra och djup bas som oftast impar på folk. Motionerar även element....

Kolla deras hemsida (som jag tror är www.telarc.com) och provlyssna lite via nätet. Köp sedan nån eller ett par skivor. Rekommenderas.

Likaså är Kari Bremnes skivor från Kirkeli Kulturverkstad oftast med hyfsad bas om än inte lika moitionerande...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:13:04  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bass, Bass, Bass, Bass, Bass, & Bass med L'Orchestre de Contrebasses.
Sex personer med varsin kontrabas som lirar allt från jazz till funk och klassiskt.

För klassiskt så finns denna lista hos en japansk? handlare:
http://www.kobe-gakufu.com/catalog/db2more.htm

Rob Wasserman och Willie Dixon är två andra tips. Den förstnämndes skiva trio bjuder på båda i låten Dustin´off the bass

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:35:54  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hoppa in på Telearc, beställde ett par tre skivor, jazz och blues.

Jag litar på dig Engelholm

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/11/12 :  22:40:30  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Bass, Bass, Bass, Bass, Bass, & Bass med L'Orchestre de Contrebasses.
Sex personer med varsin kontrabas som lirar allt från jazz till funk och klassiskt

Det lät intressant, var hittar man ...............

Det är sånt jag vill ha

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/12 :  23:07:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jaques Lousier Trio kan man inte har FÖR många av,
"Best of BACH" är en BRA skiva att börja med (Finns på SACD för 169:- på CDON)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/11/13 :  11:29:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
De flesta skivorna med Four Play funkar också.

Värmande ord - lita på nån annan såhär över nätet...Skulle de tbli felköp så "vet du vart min postlåda bor"!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/13 :  12:16:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Zalve skriver: "Jaques Lousier Trio kan man inte har FÖR många av."

Jaques Lousier Trio har funnits sedan 1959 och skivor sedan tidigt 60-tal. Jag har nog alla skivorna med honom och jag vill nog säga det att dom bästa inspelningarna finns på Telarc...men det är ju dom som är lättast att få tag på. Det har just idagarna kommit en skiva där man spelar Chopin. Bass Bass Bass är nog inte så lätt att få tag på...man får nog beställa på franska Amazon. Fourplay är ur ljudteknisk synpunkt högt stående "hissmusik".

Edited by - gcs on 2004/11/14 00:53:31
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/13 :  13:27:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ju många skivor med den där riktiga djupa basen. Men det är en skiva som jag just kom på och som är riktigt häftig med transienter och bas...Michel Legrand Big Band som jag dessutom tror numera finns till nedsatt pris. Djupt smattrande tromboner och tunga saxofoner hör man på spår 2. Hela skivan innehåller musik som Michel Legrand har skrivit för olika filmer. Skivmärke Verve 538.937-2.
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/11/13 :  17:15:01  Show Profile Send Gabe a Private Message
Orlando Cachaito Lopez - basisten från Buena Vista Social Club - har gjort en grym platta som garanterat sätter dina högtalmembran i rörelse. Musiken är långt ifrån lika timid och fluffig som Buena Vista Social Club. Den är tyngre, funkigare och betydligt mer experimentell. Finns på skivbolaget Verve.
hälsn.
Gabe
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/11/13 :  18:20:01  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Var inne om på CDON, beställde Orlando Cachaito Lopez och Orchestre de contrabass, passade på att även ta hem Rammstein's senaste

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/11/14 :  23:33:37  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Christian McBride. En mester på upright bass! Har noen heftige innspillinger, men hans siste utgivelse var en skuffelse ("besvikelse"?).

http://www.christianmcbride.com/cds.html

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/15 :  00:00:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Men vad säjs om Ray Brown...han är min mästare på kontrabas. Det finns ett antal bra skivor på Telarc under Ray Brown. Ray Brown som numera spelar med dom andra på jazzavdelningen uppe i himlen.
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:21:15  Show Profile Send mus a Private Message
Ray Brown - Live at Starbucks, Telarc
http://www.telarc.com/gscripts/title.asp?gsku=3502&mscssid=PRHLPV27MKRV9MEG66FW4UMJKK2V0UF1
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/15 :  09:45:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo den har men det finns också flera andra med RB. Jag tänker på fyra skivor som heter: SOME OF MY BEST FRIENDS ARE... THE TRUMPET PLAYERS, THE SAX PLAYERS, THE PIANO PLAYERS, SINGERS.

Edited by - gcs on 2004/11/15 13:04:26
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7978 Posts

Posted - 2004/11/15 :  14:25:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ah, om du gillar Rammstein och vill ha skivor med kontrabas på så kan jag rekommendera banden Tiger Army och Nekromantix.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/15 :  15:35:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När vi snackar om STÅBAS/Kontrabas,, Så förvånar det mig att ingen har nämt
Niels-Henning Ørsted Pedersen. EN Dansk basist som är otroligt duktig.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:pu08b5f4tsqa
http://home0.inet.tele.dk/jurian-m/nhop/NHOPbio.htm

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/15 :  18:52:46  Show Profile Send mus a Private Message
Javisst! Och Renaud Garcia Fons.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/11/17 :  10:38:58  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Soundtracket till "Little Man Tate" (Jodie Foster) innehåller osedvanligt sköna akustiska tongångar som både går ljupt och rent. Musiken är av Mark Isham - svängig jazz och några sköna ballader;-)
/Shaft
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2004/11/19 :  20:10:07  Show Profile Send supersonic a Private Message
Eddie Gomez får inte missas. Han har gjort en del soloplattor men kanske är som bäst med Steps Ahead eller Bill Evans. Anses vara Pastorius förebild och det säger väl en del.

supersonic
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/22 :  05:08:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressanta tips!

Bravo
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:03:37  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Holly Cole Trio!!!!!
Riktigt referensljud och ren porr för en bassist som undertecknad!

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/24 :  17:01:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Henrik vilken skiva menar du med Holly Cole Trio? Menar du "Blame it on my youth"
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/11/25 :  12:43:15  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Brrrr! Mitt minne sviker mig!
Jag ska kolla upp det!

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/11/25 :  18:30:47  Show Profile Send whyman a Private Message
Apocalyptica spelar ju iofs cello (är det väl?) men där har du ji båda membran motion och strängknäppande. förövrigt mkt härlig känsla i deras musik.

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/27 :  23:38:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Kolla filmmusiken till 1492 filmen om Columbus. Där finns det många starka basgångar. T.ex spår10 - 14Hz och faktiskt ända ner till 9Hz. Hela skivan är full med sådant som motionerar bashögtalare, men ta det försiktigt om du har stativare. Helst ska man nog spela med subb.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000