Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 22:14:47
|
Gör ett nyttförsök efter fiaskot...
Hur tycker ni detta ser ut? Jag har inte mätt upp högtalrana utan använt databladets kurvor. Jag planerar att mäta upp högtalarna i lådorna när de är färdiga. Hur mycket brukar det skilja sig. ÄR det värt att bygga ett tillfälligt filter med hjälp av detta resultat eller ska jag vänta tills mätningarna är gjorda?
|
/filip
|
Edited by - Fimax on 2004/11/01 22:17:27 |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/11/01 : 22:42:31
|
Det vart bra det där Fimax! Snyggt.
Ett par frågor. Har du åtgärdat alla saker nu? -fas i alla filer, även impedansfilerna. -kompensering för akustiskt centrum kanske runt -3cm för basen
Vilken typ av filter har du valt som "goal"? Kan du lägga till basens/-arnas filtrerade respons också, så att man ser den? Hur ser filtret ut?
En till sak som du kan tänka på är att försöka få ner responsen runt3-4kHz eftersom den av olika anledningar tenderar att stanna kvar vid samma nivå off axis när resten av responsen sjunker. Då står det ut där forfarande, som en puckel. Därför kan det vara bra att få ner den en eller ett par dB om man inte har gjort andra fiffiga åtgärder på baffeln. Säg till om du inte förstår vad jag menar, jag är ganska dålig på att förklara. |
Edited by - marens on 2004/11/01 22:50:02 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2004/11/02 : 22:39:34
|
Elmentens kurvor med faskurvor, ser det vettigt ut?
Marens, nej jag förstod inte riktigt, men det kan vi väl ta senare...
|
/filip
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/11/03 : 11:26:31
|
Ok, jag menade bara lägga till basens filtrerade respons precis som du har diskantens filtrerade respons i grafen.
Det ser ut som att du har valt butterworth respons som mål för filtret. Butterworth är egentligen inte till för delningsfilter, det är mest tänkt att använda för att filtrera med så rak frekvensgång i passbandet som möjligt fram till delningen. Summeringen blir inte rak. Därför är det bättre att använda Linkwitz-Riley-respons på filtrena om de är av jämn ordning (2:a eller 4:e tex). Då summerar de rakt och fasresponsen är samma för hög och lågpass. Detta måste man justera för när basens akustiska centrum ligger bakom diskantens (prova att förskjuta basens "position" -3cm i simuleringen, det kan du göra genom att gå in på properties för det elementet i filterschemat). Det kan man justera för genom att göra basens filtrering en aning flackare. Det du vill åstadkomma är alltså att fasresponsen från bas och diskant är lika i delningsområdet, när du har justerat för skillnaden i akustiskt centrum. |
Edited by - marens on 2004/11/03 11:33:19 |
|
|
|
Topic |
|
|
|