Author |
Topic |
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:17:34
|
eller två styckna,rättare sagt. själv har jag aldrig hört något horn förut,förutom utomhus med Pa anläggning,men aldrig i ett hem. Modellen är zHorns Heruka den ska igentligen ha ett Fostex FE 168 bredband men det får vänta ett tag. Har nu tagit ett par gammla element från ungdomstereon som stog å dammade i källaren så nu körs det 2vägs.
måste iaf säga att det lät bättre än vad jag trodde, trodde det skulle låta lite burkigt men icke,och man kunde spela otroligt högt utan att basen börjar fladdra,man ser knappt att konen den rör sig. Nästan lite kusligt hur stor luftigt ljudet blev och en riktig tung & djup bass som får rutorna att vibrera. ja så här lät det aldrig i burkarna som Technics elementen satt i när jag hadde dom som 16åring. Iaf har kikat lite på en koax från seas iställe för fostex,får se hur det blir.....lite bilder till kaffet kommer här.
Alla delar sågade å limmat,lite dämpning i tomrummen...
Strupen eller hornet börjar med 25mm och ökar längsvägen..
Några tvingar hadde jag inte,men ett par tunga burkar fick duga att pressa med över natten...
Högtalarkabeln ska in här...
klar för hemtransport å provlyssning...sen blir det slipning & bets
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
Edited by - Ibbe on 2004/10/27 21:30:56 |
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:38:26
|
Coola!
Vad ska du driva dem med? Är de Lättdrivna?
Mvh Magnus Eriksson
|
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:54:45
|
Hej,jag har inget riktig 2kanalare utan kör med H/k bioreciver. på 60w/kanalen så det kommer nog bli horn runtom i hela rummet... Har inga data för elementen men, i denna lådan så ökar ljudt enormt. Hornet är väll igentligen till för rörsteg som är lite ström svaga och med fostex bredband elementet så blir det nog en riktig lätt driven historia.dock vill jag nog ha det lite rockigare så jag har kikat på denna Seas koxialen
EDIT;lite uppdatering...har betsat och funderar lite på högtalar tyg hur det kan bli...
En ståtlig pjäs...
|
Edited by - Ibbe on 2004/10/28 20:20:09 |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 21:09:26
|
Fina :)Hmm man kanske skulle bygga sig ett par horn.. |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
Rapid
Member
267 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 21:45:48
|
Coolt! Snyggt med riktigt trä också |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 22:14:07
|
Det här vill jag ha mer information om. Har suttit här och räknat som en idiot några kvällar med Hornresp. utan att egentligen veta hur och vad jag gjort.
Har du någon ritning på den dära zHorn Heruka, har också kollat på det dära Seas elementet.
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 08:20:19
|
Kul Ibbe att du har blivit med horn, ja många blir förvånade över att horn låter riktigt bra. Det är bara synd att du slog mig på fingrarna med att visa ett hornbygge i bilder.
Jag har själv tittat på den sidan som du har lånat konstuktionen från och ja har tagit lite ideér där ifrån och lagt till mitt eget bygge vilket gör att de är väldigt snarlika i utseende. Det som kommar att skilja är att jag kommer att köra ett tvåvägs system där även diskanten är horn.
Grattis än en gång.
/Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2004/10/28 13:07:56 |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 20:32:37
|
Det är också en ide med diskanten där,har du plast eller är det trä som är hornet? man skulle slipa till ett riktig snyggt horn med limmade träskivor, limmade som en trappa som man sedan slipar ner till en lutande och lite rund tratt, skulle ju gå men det skulle ta en oändlig tid att få till känns det som. Det kommer iaf bli en ny fin baffel när jag tänkt ut vilka högtalare jag ska sätta i men det lutar faktiskt åt ett 2vägs här med.
Bygg mera horn nu grabbar..
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 20:52:23
|
Jag funderar på ett lämpligt element, finnes det några förslag? |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 21:21:55
|
själv vet jag inte vilka parametrar eller data som skulle vara bra för horn,så för mig kommer det bli ett höftskott å hoppas på det bättre när jag köper,jag vet ju iaf hur det låter nu. är ej kunnig på något dataprogram heller om man skulle vilja räkna på något element Om det finns att få tag på skulle jag även vilja testa något liknande det element som tannoy´s dualelementen, som ser ut såhär det vore ju drömmen!
|
Edited by - Ibbe on 2004/10/30 01:51:35 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 17:05:05
|
Bubbel, berätta lite mer om ditt hornprojekt........... |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
JohnA
Member
556 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 20:27:14
|
Snyggt horn Ibbe! Påminner om det i en artikel jag nyligen scannat ur Allt Om Elektronik 1990. Skadad av kompisarnas PA-horn under slyngelåren har jag sedan dess varit skeptisk till horn, men det faktum att horn är lättdrivna och kompakta samt att jag är trångbodd rörnörd i lågbudgetklassen tycker jag horn förefaller allt mer lockande. Hur kinkigt är valet av högtalarelement? Har en del skrot liggande men vet inget om det. Hittade ett par fina Sonab OA5 (tryckkammare) idag. Får se om det blir HiFi eller burkigt fladder. Mina gamla Marantz 3-vägs HD700 låter ganska OK, men bättre kan det definitivt bli.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 21:40:43
|
Hoppsan! Ska man klona westminster royal så bör man nog vara möbelsnickare.
Angående koaxialelement så finns ju både Seas och PYH-HP (fick jag till bokstavskombinationen rätt nu?) tillgängliga. Tangband har en också, fast den ser mer ut som ett bilelement. Och Cabbasse har något liknande väldigt udda, fast jag har ingen aning om ifall de säljer lösa element. Finns garanterat en hel hög andra också, om man letar lite.
Fast, varför krångla till det och bygga filter, när det finns välupplösta bredbandselement som t ex Lowther och Fostex? |
Militant cyklist. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 01:29:45
|
Canare ar en bredbandare som ser ut att passa bra till horn. Fick fin kritik i Klang+Ton. Finns ocksa en snarlik italiensk bredbandare Ciare. Har en tysk site som saljer dom. http://www.spectrumaudio.de/ Valdigt fint bygge Ibbe!
|
Hifiarkeologen |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 02:23:17
|
Ett par E.J Jordan horn kanske skulle sitta som en fläskig läpp http://www.plasmatweeter.de/
plasmatweeter, hmmm
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 11:55:25
|
Per-G >Jericho hornet såg faktisk mer lättbyggt än Heruka, den ska ju ha ett större ca 8"element,så den borde gå riktigt djupt. Heruka mått passar bäst med ett 6,5" dom diskanterna så ut som en rörig historia ILLY >min tanke är väll att förnya iden med horn lite,även ha mindre horn som Surround & center Hadde jag haft en fin rörförstärkare hadde jag inte tvekat på ett bra bredband element.
JohnA > med tanke på elementet jag har sätt i så anser jag inte att hornet är kinkigt,har visseligen inget att mäta med, sen är det ju hur insatt och kunnig man är i saken.
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 12:12:23
|
Ja var skall jag börja, jag har byggt några horn innan mest då ur fostex bk serie för sisådär 20 år sedan. När vi gjorde tangband inköpet så passade jag på att handla men visste då inte vad jag skulle bygga men efter att surfat omkring lite så hade jag bestämt mig för att bygga horn. Därefter letade jag reda på mina papper med alla beräkningar och alla fanns kvar efter alla dessa år och satte igång att räkna. Då samtidigt hade jag hittat Zhorn och läst hur han hade gjort och en massa andra artiklar om hornkonstruktion på nätet samt kontaktat diverse människor där ute bl.a Bruce Edgar och en snubbe i japan som hjälpte till med tips och annat hur jag skulle gå till väga.
Det som jag lånade från Zhorn var kompression utrymmet (det lilla utrymmet bakom elementet) samt munnen (öppningen på hornet) komp utrymmet har blivit åttakantigt och jag har radier i alla hörn i röret samt att måtten i röret skiljer sig lite från Zhornet men utseende mässigt är de väldigt lika.
Det element som skall monteras är TB W6-789 som verkar passa riktigt bra i horn efter att vissa beräkningar var gjorda, diskanten blir en neo3:a som hamnar i ett horn där jag håller just nu att räkna på neo3:an som jag köpte efter att jag hade hittat några bandhorn på nätet som mer eller mindre blivit klassiker. Det verkade vara en idé som tilltalade mig och jag var givetvis tvungen att prova, varför skall göra det lätt för sig . Jag håller just nu att färda bas/mellan hornet som byggas i björkplywood och kommer om drygt en vecka börja med diskanthornet som även görs i björkplywood men har fortfarande inte bestämt vilken cutfrekvens det skall vara på det hornet.
Jag var ute efter att bygga ett smäckert horn med en smal front medan djupet inte hade så stor betydelse vilket gör att den inte ser så stor ut och bör passa i alla hem både med och utan tant . Höjden är 900 mm bredd 216 mm djup 400 djup och alla kaviteter är sandfyllda, det börjar bli tungt att bära omkring på dem . Sedan hamnar de på en T-fot av fyrkants rör med möjlighet att sätta spikes eller dämpfötter på dessa.
/Anders
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2004/10/30 12:20:16 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/10/30 : 22:17:10
|
Tack för det Bubbel.
Idag har jag skaffat två andledningar att bygga horn
Audion Silver night, monoblock
Men jag kommer nog att använda mig av ett seas coax T18RE/XTVFC eller P17RE/XTVF i Heruka horn, det kan väl bli bra. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Bubbel
6796 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 00:25:15
|
Nice!
/Anders |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 01:22:33
|
JohnA: OA5 är basreflexer. Mycket bra sådana. Jag tycker av princip att man inte skall modda de gamla klassikerna. Men om man ändå gör det kan jag säga att det element som sitter i Sonab OA5 är Philips 9710. Detta element är från början framtagen med tanke på rörförstärkare och för att klara hela registret från bas till diskant. Ett bättre element till horn och kvart- vågspipor finns knappast inte. Elementet tillverkades, om jag inte minns fel, från tidigt 50-tal till någon stans under 80-talet. Ett mycket bra element. |
|
|
Fisksmisk ola
Member
1763 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 01:32:13
|
Jag köpte ett par 9710 för ett tag sedan, sorten med alnico-magnet. Än så länge har de inte imponerat men det beror nog på att jag bara har testat i öppen baffel.
Tror definitivt att det är ett element som passar utmärkt i horn. Är det någon som vet var man kan köpa dem? om det finns nåt gammalt lager någonstans eller så? |
Euroline - T-Amp - DIY |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
Fisksmisk ola