HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kopparskärmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:32:57  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
Jag hade tänkt att testa med att skärma transformatorerna i min CAV A8. Har fått tips om att kopparkåpor ska fungera bra och används med framgång i Marantz KI-produkter.

Min fråga: Är det någon här på forumet som vet var man kan få tag på denna typ av kåpor eller som har någon annan idé till skärmning? Ni verkar ju kunna sånt här.

Tack på förhand.

Pisse.

Prylarna: http://pisse.minhembio.com

Goa gubbar spottar snus...

Edited by - Pisse on 2004/11/01 12:05:34

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/22 :  15:46:31  Show Profile Send primere a Private Message
Köp koppas plåt! koppar är rimligen lätt att böja, lite svårare att skära och "löda" samman men det går!

//Thomas
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:27:05  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
Tack för tipset. Jag får kika runt lite efter det. Borde väl finnas på ELFA.

Pisse.

Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/10/22 :  16:58:15  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Finns på Clas Ohlson. Har ingen länk men det bode gå att söka fram ganska enkelt.

/Tobias
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:17:16  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Som diskuterats många gånger tidigare på forumet, skall du skärma magnetiskt eller elektriskt? För vill du skärma magnetiskt så måste du använda ett magnetiskt material osv. Spana in tidigare trådar

Förövrigt lär din lokala plåtslagare ha kopparplåt (till tak) per löpmeter, bokstavligen talat, för en spottstyver.

/Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/10/22 :  17:22:31  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Närfältet från en transformator är dominerat av H-fältet, vilket dämpas bra med my-metall. Jordad kopparkärm har mest effekt på E-fältet varför det är en ganska dålig skärm i detta fall.
Om du innaför din skärm även har övriga strömförsörjnings atteraljer kan det ha viss effekt efterssom dessa möjligen kan generera en del E-fält.

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2004/10/22 17:24:09
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/10/22 :  19:06:26  Show Profile Send Parasite a Private Message
Så den ultimata skärminingen borde vara ..... vadå? =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  19:18:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Den ultimata skärmningen består av flera lager, förslagvis

koppar-mumetal-supraledare-koppar-koppar

Fast då måste man förstås se till att alla ledningar in/ut också är hårt filtrerade om det ska vara någon idé. I rumstemperatur fungerar inte supraledaren så då kan man istället använda ytterligare ett lager mumetal (eller liknande). Om ni undrar så används ovanstående kombination rätt ofta så det är inget jag bara hittar på, den är rätt dock dyr och kräver naturligtvis kylning.

För mer normala ändamål är nog
koppar-mumetal-(koppar runt kritiska komponenter)
det "ultimata", även här gäller dock att alla ledningar måste vara filtrerade om det ska vara någon större idé.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:06:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Sidospår fast ändå inte: Om jag förstår honom rätt säger Morgan Jones i "Building valve amplifiers" att det väl för allan del är bra att skärma en störig trafo med plåt, men att aluminium är bättre som chassimaterial eftersom det inte leder vidare "magnetic flux". Han finner det tydligen värt att upprepa att man bör välja aluminium som chassimaterial till en modern rörförstärkare, står på flera ställen i boken.
Citat från sidan 85 i ovan nämnda bok: "Steel is not suitable for the chassis of valve amplifiers. Steel is magnetic, and allows leakage flux from transformers to flow through the chassis and induce currents into the pins of the valves. If a steel chassis is unavoidable, induction into the chassis can be greatly reduced by fittning a non-ferrous gasket between transformers and the chassis."

alltså, man sätter ett mellanlägg av t.ex. plast mellan trafon och chassit. Kanske är det här mest av vikt för rörförstärkare, där spänningarna oftast är högre? Intressant tycker jag iallafall.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/10/22 23:11:55
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:17:29  Show Profile Send paradigm a Private Message
Även Metallvaruhuset har gott om lämpliga spillbitar i Alu, koppar och mässing för 50:-/kg.

/Roland
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:37:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
zix: Nej, att skärma en trafo med järn är nog antagligen ingen bra idé om man ina har väldigt bra koll på vad man gör, i alla fall om järnet är så nära att det kan leda flux; det är ju lite som att sätta en extra "järnkärna" utanför trafon.
Funktionen hos plasten är ju i så fall helt enkelt att öka avståndet.

Så det låter som ett vettigt tips för mig i alla fall (det är väl för övrigt ett tips som bör gälla all elektronik, inte bara rörförstärkare även om de höga spänningarna antagligen gör det än viktigare där).

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:41:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
ja, det är ungefär summan av vad han skriver - material som inte är ledande är bra att sätta mellan trafo och chassi, han rekommenderar paxolin (vad nu det är) eller polystyren eller FR4-kretskortsmaterial.
Jag måste ha fattat helt fel, trodde att mumetal var magnetiskt.... well well. Någon som vet var man får tag i mumetal?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2004/10/23 00:46:00
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/23 :  01:16:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mumetaller ÄR (ferro)magnetiska material men när de används till skärmning så ser man till att de inte "innehåller" något fält (att materialet inte är polariserat, om det utsätts för höga fält blir det magnetiskt och då måste man "degaussa" det på något sätt).

Ungefär samma egenskaper som gör att mumetall används i transformatorer gör att det är bra till skärmning. Järn är ju också bra för att skärma bort magnetfält.

Tricket i det är fallet att använda skärmarna på ett sånt sätt att de inte stör transformatorn.
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:49:44  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
Mitt egentliga problem med förstärkaren är att den brummar en aning. Mycket lågt och oberoende av volymen, men man kan ju alltid kolla om man kan gör något åt det.

Tack för alla tips. (Även om man inte riktigt hänger i vissa svängar.)

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:13:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Brum beror i 99% av fallen på lågfrekventa störningar och har sällan med skärmning att göra, snarare är det jordloopar som ställer till det.

Brummar den även om du drar ur alla signalkablar (dvs med endast högtalarna inkopplade)? Försvinner brummet så är det en jordloop.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:07:50  Show Profile Send Bardis a Private Message
f95toli skriver: "det "ultimata", även här gäller dock att alla ledningar måste vara filtrerade om det ska vara någon större idé."

Vad för slags filtrering menas?

Vore bra att veta om man skall göra det ultimata.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:36:08  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror på vilka frekvenser du vill skärma bort, i princip sätter man lågpassfilter med en lämplig cut-off på alla ledningar.
I praktiken måste man kombinera vanliga diskreta filter (ex pi-filter) med andra typer som dämpar även väldigt höga frekvenser (100 MHz och uppåt).
Det är oftast ganska "normal" elektronik man använder, RS säljer en pi-filter av "sparkplug"-typ som jag brukar använda, ofta kombinerat med induktiva chip-filter. Ferriter av den typ som kläms runt kablar är ett annat bra "trick".
RS-Components har en bra samling prylar för EMI/ESD-skydd, titta där så hittar man en hel del intressant.

Observera att jag sysslar med grejer som är som mest känslig för frekvenser över 100 MHz (coh sedan hela vägen upp till THz området) vilket kanske inte är relevant för hifi.
Filtrerade apparatintag samt en gäng avstörningskodensatorer+ en bra låda tycker jag dock kan vara relevant även för ex. DACar och liknande (DACar är mer känsliga för högfrekventa störningar än man kanske tror).
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/10/30 :  09:49:39  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
f95toli: Ska testa det.

Kan skärmade och jordade nätkablar påverka detta?

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/30 :  12:52:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skärmade nätkablar har jag aldrig sett användas i någon mätuppställning, å andra sidan så kör vi alla känslig elektronik på batteri och håller till i ett skärmat rum. Skärmning skadar aldrig, i alla fall så länge man ser till att unvika jordloopar.
Om man vill få bort störningar som kommer via nätet är en isolationstrafo dock oändligt mycket mer effektiv och hjälper på samma gång till att eliminera jordloopar (til på köpet kostar det inte mer än vissa "high-end" nätsladdar).

Vad gäller jordning så ÄR det bättre att jorda utrustningen under förutsättning att jorden är hyggligt ren, om man delar jord med ex. en stor elmotor eller liknande är det nog bättre att inte koppla in den ur störsynpunkt, ur säkerhetssynpunkt är det naturligtvis bättre att jorda apparater som är gjorda för det.

Observera att det finns ett helt regelverk för jordning och vill man koppla på något annat sätt än det vanliga så måste man vara säker på att göra rätt, det är inte säkert att ex. elektriker känner till exakt vilka regler som gäller (de vet naturligtvis hur man brukar göra men vissa "specialare" känner de inte alltid till).

Vad man än gör ska man ALDRIG experimentera med säkerhetsjord och liknande om man inte vet EXAKT vad man sysslar med och har mätinstrument så att man kan kolla att allt är korrekt, gör man fel så skadas i bästa fall apparaten och i värsta fall du.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/30 :  18:53:39  Show Profile Send paradigm a Private Message
Brum är något jag har lite erfarenhet av, så det kan jag gärna dela med mig av.

Du skriver att nättrafon brummar, vilket kan tolkas på två olika sätt.
Antingen är det trafon i sig som avger lite brum, eller så är det ett svagt brum du hör i högtalaren.

Det fragår inte riktigt vilket slags brum du har, eller så missade jag det bara.

Ifall det är själva trafon som brummar, så tror jag att en s k DC-fälla kan råda bot på problemen. Hör av dig isf till "peranders" här på forumet så kan han säkert hjälpa dig.
Om det däremot är jord-loopar som hörs i högtalaren, finns det flera tänkbara orsaker.
Själv hade jag bara för några dagar sedan ett envist brum problem som jag försökte bli av med på alla tänkbara sätt, ... eller rättare sagt, NÄSTAN alla tänkbara sätt.
Som en sista desperat åtgärd, rev jag loss alla sladdar och började om från början och märkte samtidigt upp var jag har fas och noll och såg till att lägga all ljudutrustning på samma fas/uttag.

Då försvann helt plötsligt allt brum och dessutom blev högtalarna i det närmaste helt brusfria, trots att mina JBL2445 har en extremt hög verkningsgrad.

Sen har det uppenbart också en stor betydelse hur du ansluter apparaterna till väggen, beroende på om du har blandat, balanserad och obalanserad utrustning.

/Roland
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:04:54  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
Paradigm: Det är själva förstärkaren som brummandet kommer ifrån. Högtalarna ger inte ifrån sig någon störning av detta slag.

Jag kör obalanserat mellan alla delar. Har inte tillgång till något annat.

f95toli: Jag har nu testat att dra ut alla signalkablar med endast högtalarkablarna kvar. Detta gjorde tyvärr ingen skillnad. Samma j*vla brum.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/01 :  12:17:57  Show Profile Send f95toli a Private Message
Då är det antagligen själva trafon som brummar, det gör den på mitt slutsteg innan det blivit varmt (så länge man har det i standby är det inget brum, det är när man "kallstartar" som det brummar i några minuter men det gör man ju endast om man måste flytta om kablar).

Det kan vara idé att kolla att allt är ordentligt fastskruvat så att inte det är problemet.

Jag är inte helt säker, men jag tror man kan få den här typen av brum om man har dc-problem (pga mättning), en dc-fälla kanske skulle lösa det hela?
(någon får gärna rätta mig om jag har fel)
Go to Top of Page

Pisse
Member

74 Posts

Posted - 2004/11/03 :  16:34:05  Show Profile  Visit Pisse's Homepage Send Pisse a Private Message
DC-fälla Du får jättegärna förklara hur man konstruerar en sådan. Kan inte särskilt mycket om just detta.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/03 :  16:48:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Per-Anders är forumets expert på ämnet. Detta finns på hans hemsida
http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/dct01/startsida_dct01.html

Om jag inbte minns fel kan du även köpa PCB från honom om du vill bygga själv.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000