HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt bygge igång! Bilder...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:45:38  Show Profile Send Björn N a Private Message
Efter Arken mässan samt en ny större lägenhet inom kort tyckte jag det var hög tid att få tummen ur och komma igång med ett par prototyper.

Eftersom jag är typen som alltid "måste" hitta egna lösningar på allt föll valet av lådmaterial INTE på MDF..

...Utan på:

Födelen med polyester är att det är hårt, ganska tungt, och med rätt metoder blir det MKT resonansdött. Eftersom det är betydligt hårdare än tex mdf kan man hålla tjockleken på lådväggarna nere.
Just tjocka väggar har vart en käpphäst länge för min del, eftersom det krävs stora lådor för att få djup bas, och stora lådor kräver tjocka väggar, om dem byggs av mdf.

Nu sätter vi igång!
Gjutformar byggs bäst och enklast av aluminumplåt eftersom polyester inte fäster mot aluminum.
jag tänker göra formar till alla delar, jag försöker hålla en felmarginal på mindre än 1mm för att slippa massa justeringsjobb senare.

Här har vi gjurformen för baffeln klar, 15mm tjock

Dämpande armering av "hemligt" material, gissa vad...

Polyster! Har lagt in svart pigment för att göra smeten lite tjockare och "snyggare"..

Nu väntar man på att det skall härda..

Första baffeln färdig!
För att vara första försök blev det riktigt bra!

Som alltid (iaf med mig) så bedrog snålheten visheten när jag köpte polyster, så jag köpte 5 liter till idag.

Fortsättning följer..

Optimist. punkt slut.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/13 :  20:58:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
härligt! att nån vågar sig på nånting nytt

hoppas du får till finishen också!

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:07:07  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Intressant! Härligt med någon som testar något nytt!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:54:21  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
fasiken va coolt hur är det att jobba med när det har härdat? vad kostar polyester och har du lust att beskriva närmare hur man jobbar med det?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:57:10  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm jag kan själv svar på några dumma frågor:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19358

liite dyrare än mdf men annars så =)

Hemma hos Peter

Edited by - Smallsuper_man on 2004/09/13 21:58:11
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:03:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jäklar det har var nått i hästväg, ska bli intressant å följa!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:05:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Varför inte blanda den med sand för att få upp vikten och göra det lite drygare ?

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:07:52  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
borde inte stykan i polyestret försvinna då? sanden har ju ingen bindande effekt. eller?

Hemma hos Peter
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:29:28  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Ska alla sidorna göras på samma sätt?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/09/14 :  01:05:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
Kul med lite gehör!

quote:
Varför inte blanda den med sand för att få upp vikten och göra det lite drygare ?

Anledningen att jag inte blandar i sand är för att skona mina frässtål senare

Polyester beter sig precis som epoxylim, det härdar rakt igenom på ca 1 timme, när det har härdat blir det mkt hårt och sprött, man måste nästan använda en bågfil om man ska såga i det!
En sak jag inte hade räknat med är att det krymper en aning, ca 3.5%.
Det blir ju lite kladdigt när man gjuter men när det är klart är det riktigt trevligt att jobba med.

Jag har tänkt göra lådan till mellanregister/ diskant i poly till att börja med, det här är egentligen en ett testbygge, jag har ett "aningen" mer avancerat bygge i tankarna...

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/14 :  01:11:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Aha... Detta ser kul ut,, och för genast tankarna iväg på NYA ideér =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/14 :  01:13:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad kostar sån polyester och var köper man det?
Edit: Står ju Biltema på burken... Och länk

Men vad är det för naturlig färg på det utan pigment?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/14 01:23:52
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/14 :  01:15:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi tar det igen Bernt.
PÅ biltema =)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19358

1 LIter för 80:-
5 Liter för 300:-

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  07:41:24  Show Profile Send gongken a Private Message
Hejsan!

Polyester är mycket trevligt att jobba med, håller precis med om allt ni säger. En varning dock... Om jag inte har fel för mig så innehåller produkter som denna isocyanater, vilka är giftiga, särskilt vid uppvärmning. Så vid fråsning, slipning eller annan friktionsframkallande bearbetning är ett bram andningsskydd ett bra tips!;)

Lycka till, det blir mycket snyggt!

Gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/09/14 :  08:48:29  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det måste vara halkmatta som armering eller....?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:03:41  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Polyester verkar bra. Går det att pensla ut det? Jag tänkte mig en kenpig form pch skulle behöva lägga felra skikt med glasfiber i en form och pensla på nåt klet. Kan polyester funka?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/14 :  13:22:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant!

Böjda härliga former blir ju plötsligt mer möjligt...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:17:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
Gasmask är ett måste när man jobbar med polyester, det luktar precis som Plastic padding, enkelt förklarat=)

Det finns egentligen inga gränser för vilka former man kan göra, men att handpålägga glasfiber i så tjocka skikt blir ju rätt bökigt.

IgårGjorde jag en till baffel och en sida, verkar bli bra det också, mer bilde rkommer inom kort!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:23:07  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Det måste vara halkmatta som armering eller....?

Visst är det det!

Eftersom mattan är ingjuten i plasten blir dämpningseffekten maximal.

Mvh Björn

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:52:06  Show Profile Send vagabond a Private Message
Är det nån ide att bygga elektroniklådor i det materialet - tänk att gjuta en hel låda, utan skarv (utom bottenplattan föstås) och göra sen ett snyggt efterarbete. Vad tror ni?

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:54:38  Show Profile Send Haakan a Private Message
prova :) (ej sarkasm)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:01:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Apropå spännande former och plast, så är det väl polyester de brukar använda i snyggare billjudsbyggen?

Läste nåt reportage någonstans där började med ett skellett av mdf, som de sedan spände högtalartyg över, penslade på ett lager epoxi för att få tyget tätt och styvt, penslade slutligen några lager polyester och limmade över vinylfolie. Resultatet blev mycket snyggt och verkade förhållandevis enkelt att få ihop.

Undrar just vart den tidningen kan ha tagit vägen... Förmodligen Bilstereomagasinet(?) från 1996 eller så.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/11/03 :  08:44:53  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Hur går det med Bygget?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:15:55  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jobbar man utan gasmask kanske man får lite nya uppenbarelser och gör om högtalardesigen i sista stund...

Wizard
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/03 :  13:18:14  Show Profile Send paradigm a Private Message
För många år sedan var jag med vid bygget av en ny typ av rescuebåt och då vill jag minnas att det fanns plastkulor man kunde blanda i polyestern, för att dryga ut den och så kan jag tipsa om att ifall man tycker att det är jobbigt att göra formar i Alu, så kan man också med fördel använda plyfa och masonit, men då får man pensla på släppmedel innan man häller i polyestern i formen, som är ett slags vax.

Sen gäller det oxså att vara noggrann när man blandar i härdare.

Vi använde helfat och då gjorde vi så att vi tog et armeringjärn som vi svetsade på några länkar från en kätting, Vi tog 9 länkar och svetsade fast den mittersta länken på det meterlånga armeringsjärnet.
Sen satte vi arrangemanget i en borrmaskin och körde ner den i fatet efter att vi hällt i 1% härdare. Bäst blandning får man om man för vispen upp och ner i en 8.

I en 5L dunk måst givetvis vispen vara motsvarande mindre och jag kan tänka mig att man använder en invändigt gängad stång som man skruvar fast den mittersta kedjelänken på med en bricka. Men då bör man ha flera formar så att man gör av med all polyester på en gång.

/Roland
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2004/11/03 :  16:06:19  Show Profile Send Björn N a Private Message
Hej på er!

Jag har hunnit göra en provlåda till basen, med et SS 8545K element.
Bygget har tyvärr stått stilla ett tag pga flytt till ny lägenhet, dessutom har min hemmadator kraschat, så jag ha rinte kunnat lägga upp nya bilder.

Dock har jag hunnit provlyssna en del och det verkar MKT lovande.
jag var inte övertygad om Focaldiskantens förtjänster i början, men som så ofta handlade det om inspelning samt att få till rätt filter.
Diskanten och Excel-elementet spelar helt klockrent ihop, det tog ett tag att vänja sig vid att det liksom inte går att skilja på diskant och resten, det bara spelar på, väldigt nyansrikt och rätt så neutralt.
Mycket job och lyssnande återstår!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000