HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 hjälp, ucd180 brummar bara, inget ljud alls!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:53:57  Show Profile Send kvistarn a Private Message
vet inte vad felet är, lyser gör den, men brummar bara i högtalaren, vad kan vara fel???

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:14:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om den lyser *skall* den ju vara OK. Kontrollera hur du kopplat in signal så att det verkligen är rätt. Mät offset och kontrollera att den är < 0.1 V.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:40:23  Show Profile Send kvistarn a Private Message
vad är offset? har kopplat signalen in på stift 1 och 3... bara en otäck 60hz brummande, skapligt högt... kan det bli så mycket brum om man inte har nån filtrering i nätagget, typ kondingar runt likritktarna?

det brummar likadant vare sig man har kopplat in signal eller inte.

Edited by - kvistarn on 2004/11/02 14:43:07
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:51:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Likspänning på utgången. 60 Hz bör du inte kunna få om du bor i Sverige. 50 Hz kanske?

Ta en bild och visa hur du kopplat.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:56:47  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ska mäta det.. ja 50-60hz kanske så exakt hör man ju inte.... ska lägga upp en bild.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:12:49  Show Profile Send kvistarn a Private Message
http://medlem.spray.se/kvistarn/arkiv.htm
finns 2 bilder men min kamera är oduglig... på högtalarutgången är det 14,5volt dc, är modulen trasig tro???
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/02 :  17:39:40  Show Profile Send UrSv a Private Message
Är det 14.5 VDC på högtalarutgången så är dte mindre bra. Mätte du inte det inna du kopplade in högtalaren? Om det är 14.5 V med möjlighet att leverera ström borde din högtalare ha brunnit...

Gärna en bild på hur kondensatorbanken är kopplad. Pröva att koppla matningsjord direkt från modulen till din mittpunkt mellan kondingarna om du har en sån. Ser lite hemligt ut nu. Kontrollmät att du verkligen har en nätdel som funkar.

Edited by - UrSv on 2004/11/02 17:59:31
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:21:50  Show Profile  Visit peranders's Homepage
kvistarn, det kanske inte hjläper dig just nu men varför kör du "big bang"-metoden? Det skulle aldrig våga ändå är jag i branschen. Min första taknke är "så j-a onödigt att blåsa modulen" och min andra är "aldrig att jag kopplar in mina dyra elektrostater på en otestad förstärkare".

Följande råd vill jag ge:

1 Kolla kopplingarna på nätdelen en gång till och gärna ytterligare en gång.

2 Mät nätdelens spänningar och se att det verkar stämma.

3 Ladda ur nätdelen med ett motstånd (inte en skruvmejsel!)

4 Kolla att nätdelen är urladdad.

5 Koppla in modulen men med ingen last, möjligen 100-200 ohm kanske.

6 Kolla att modulen är rätt inkopplad, dubbelkolla gärna.

7 Sätt på spänningen. Kolla likspänningen på utgången. Ska vara mindre än 100 mV.

8 Ta på ingången och se att du får ut brum som kan mätas med en voltmeter.

9 Koppla in en signalkälla, checka med voltmeter att du inte får brum när det är tyst och att du får ut musiksignal när du har musik.

10 Anslut högtalare, gärna en som får gå sönder men avsäkra gärna med 100-200 mA till at börja med. Kolla att du får ut välljud, så bra som högtalaren kan prestera.

11 Anslut en ordentlig högtalare och njut förhoppningsvis.

Det är väl inte så svårt att simma lugnt? Hoppas innerligt att du inte har blåst modulen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/02 18:23:39
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:28:06  Show Profile Send Acme a Private Message
Vet inte om du redan gjort det, men om du kör Ucd180 obalanserat så bör (ska) du ansluta IN- till GND signaljord för att det ska funka ordentligt. Detta bör göras i kontakten vid förförstärkaren/CD-spelaren.

/Peter
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:30:47  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ne mätte inte innan jag hängde på en högtalare, det var en gammal högtalare jag har till radion i garaget, men den funkar nu med, tror jag... nätagget ger ca 48,5vdc på kablarna till modulen, var förbi med bygget hos en tv/stereo reparatör som vi lämnat trasiga tv appareter till ofta, han sa att det kanske var så att den spänningen som var på utgångarna försvann om man kopplade dit den andra modulen också, (nåt med likriktarbryggorna som var ihopkopplade)... så vi hängde på den andra modulen, men den startade inte (lös ej, men den andra gjorde det) så han mätte lite och "hoppsan" sa han, samtidigt som vit rök steg från den modul som inte lös... vet inte vad han gjorde riktigt men 2 små grejer på den hade brunnit upp, så nu ska han se om han kan få tag i delar till den och laga den förhoppningsvis....
schemat till nätagget är det som fanns i "paradigm´s" tråd här på forumet...
gissa om nån är lite missnöjd nu....
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:54:35  Show Profile Send kvistarn a Private Message
peranders, vad menas med big bang? att jag inte har softstart? fick det intrycket ett det inte behövdes på mindre trafosar efter lite sökande, självklart var det en gammal skräp högtalare också, men detta brum, kan det göra nåt om man jordar i den bult som håller trafon? verkar ju långsökt men ja vet inte jag ,jaja nu är grejerna hos reparatörn, hoppas på att reparatör klåparen fixar min modul och förhoppningsvis även får ordning på det hela.
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:58:04  Show Profile Send El_D a Private Message
Jag såg på en av dina bilder att kondningarna inte var isolerade från chassit. Kan det ha med det att göra?

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  19:09:35  Show Profile Send kvistarn a Private Message
de är monterade i akrylplast så dom är isolerade.....
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/11/02 :  19:14:20  Show Profile Send El_D a Private Message
Ok. jag såg inte det. Bra då kan du utesluta det iallafall.

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/02 :  19:22:22  Show Profile Send kvistarn a Private Message
japp, frågan är nu om han kan få tag i de grejer som brann upp, och om modulen ens funkar efter det. inga jättestora pengar men det är ju ändå extremt tråkigt....
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/02 :  20:51:04  Show Profile Send paradigm a Private Message
-kvistarn

"har kopplat signalen in på stift 1 och 3..."

Menar du stift 1 och 3 på en balanserad XLR kontakt eller stiften på UcD180 modulen?

Om du menar stiften på en XLR kontakt, så ska insignalerna läggas på stift 2(hot) och 3(cold). Stift 1 är jord/skärm.

Om det däremot är stiften 1 och 3 på UcD180 modulens anslutningsblock för signal och stdby switch du menar, så kan jag inte tolka det på annat sätt än att du försökt göra en stereo ingång av IN+ och IN- och så kan man inte göra.

Sen kan jag se på bilderna att båda lytarnas bottenbultr är förbundna med jord. I vart fall ska den ena lytens bottenbult vara isolerad, men allra bäst är det att för säkerhets skull isolera båda med den nylonmutter som finns till Rifa-lytarna.
Om du inte har några sådana, så kan jag skicka två st. till dig.

/Roland
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/11/03 :  02:19:51  Show Profile Send oliver a Private Message
Fick exakt samma fenomen på mina Zappulsar och (ja jag skäms) hade kopplat insignalen (rca)+ och - det skulle vara + och GND (man ska aldrig löda efter några pilsner) efter omlödning spelade den bara musik.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:12:52  Show Profile Send UrSv a Private Message
Missade också att signal menades stift 1 och 3 på modulen. Det innebär att minus jordas via signaljord eventuellt suboptimalt. Ta bort all inkoppling till stiftlisten och se vad som händer.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:20:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
kvistarn undrade:
quote:
peranders, vad menas med big bang?

Jo det är när man ansluter allt och sätter på matningen utan att ha kollat de olika funktionsblocken. Det kan fungera, det kan gå riktigt illa.

Man kan också köra den metoden när man programmerar. Knacka massor med kod, köra programmet och ingenting fungerar.

paradigm skrev:
quote:
I vart fall ska den ena lytens bottenbult vara isolerad, men allra bäst är det att för säkerhets skull isolera båda med den nylonmutter som finns till Rifa-lytarna.

Min rekommendation är att ha båda lytarna isolerade och inte köra ström genom skalet på den "positiva" kondingen. Det är A och O att ha kontroll över strömmarna.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/03 10:24:07
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/03 :  12:25:09  Show Profile Send kvistarn a Private Message
rifa kondingarna är isolerade, det kanske ser ut som plåt när det är färg på... bultarna sitter i en plexi-bit... men jag upptäckte något när jag kollade på schemat över agget, jag har missat en jordning *skäms* den som ska vara mellan kondingarna. borde väl vara lösningen va??

ang insignalen så är det vanliga rca kontakter, antog att den tråd i mitten var + och den som var i yttre lagret -, ska man bara ansluta en ledare till + på modulen och inget mer?
sen så har jag inte bygget här hemma nu än, är hos the repair man, ska ta o ringa honom ikväll och kolla läget.
tack för allas hjälp än så länge...

Edited by - kvistarn on 2004/11/03 12:26:10
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/03 :  13:58:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du har glömt jorden från agget så är det igen höjdare. Vart ska strömmen gå då?

Om du har en balanserad ingång men obalanserad insignal så måste den oanvända ingången jordas. Hänger den löst vet man inte vad som händer (beror på ingångssteget).

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/03 14:00:27
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/03 :  14:06:54  Show Profile Send UrSv a Private Message
På RCA är den yttre, "skalet", jord och skall anslutas till signaljord på modulen. Alltså inte till minus.
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/11/03 :  18:52:00  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok... ska löda om det när jag får tillbaka lådan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000